Astronomové objevili hvězdu, která by neměla existovat

aktualizováno
Vědci z Evropské jižní observatoře (ESO) vypátrali hvězdu, jejíž chemické složení do jisté míry odporuje v současnosti uznávané teorii hvězdného vývoje. Podle ní by ani neměla existovat.

Nově objevená hvězda SDSS J102915+172927 dělá kvůli nedostatku těžkých kovů astrofyzikům vrásky. | foto: ESO

Nenápadná hvězda v souhvězdí Lva, jež nese katalogové jméno SDSS J102915+172927, se skládá téměř výhradně z vodíku a helia. Všechny další prvky těžší než helium, kterým astronomové říkají zjednodušeně "kovy", ve hvězdě až na výjimky chybí.

Zakázaná zóna

"Obecně uznávaná teorie předpovídá, že takové hvězdy, tedy o malé hmotnosti a s tak extrémně nízkým obsahem kovů, by neměly existovat, protože mračna zárodečného materiálu, ze kterého hvězdy vznikají, by nemohly nikdy zkondenzovat," vysvětluje problém, na který vědci narazili, Elisabetta Caffauová, vedoucí autorka studie nedávno uveřejněné v prestižním vědeckém časopisu Nature.

"Hvězda je tak slabá a chudá na kovy, že jsme v ní při prvním pozorování byli schopni detekovat pouze jeden těžší prvek, a sice vápník," tvrdí další astronom, Piercarlo Bonifacio, který se na výzkumu rovněž podílel.

Objev zmíněné hvězdy přichystal astronomům nemilé překvapení, neboť hvězda svým chemickým složením spadá do tzv. zakázané zóny až dosud přijímané teorie hvězdného vývoje. Její existence tedy mimo jiné znamená, že zřejmě nastává čas zrevidovat některé teoretické modely popisující formování hvězd.

Až 20 000krát méně kovů než ve Slunci

Podle dosud platných kosmologických teorií oba nejlehčí prvky - vodík a helium -vznikly krátce po Velkém třesku, společně s nepatrným množstvím lithia. Všechny další chemické elementy měly vzniknout teprve později, v prvních hvězdách a posléze měly být rozmetány do okolního prostoru při explozích supernov.

Z takto vytvořeného mezihvězdného materiálu pak měla vzniknout další generace hvězd, jež měla být bohatší na kovy. To ovšem, jak se zdá, u objevené hvězdy neplatí.

"Hvězda, kterou jsme zkoumali, je však na kovy extrémně chudá, což znamená, že je i velmi stará," říká další člen výzkumného týmu Lorenzo Monaco. Z obsahu kovů lze totiž odhadnout stáří hvězd, čím méně kovů hvězda obsahuje, tím bývá starší.

Vědci naměřili, že objevená hvězda má asi 20 000krát méně kovů, než je ve Slunci. Z toho usuzují, že hvězda je pravděpodobně starší více než 13 miliard let, tudíž by mohla být zároveň i jednou z nejstarších známých hvězd vesmíru.

Zdroj: www.eso.org

Start ruské rakety Proton-M s americkou telekomunikační družicí EchoStar 21.
Po půlročních odkladech odletěla ruská raketa Proton-M

Je letos vůbec poprvé, co se do vesmíru dostala raketa Proton-M. Několikanásobný odklad způsobily v prosinci odhalené problémy s motorem rakety.  celý článek

Start rakety Electron
Nová soukromá společnost dobývá vesmír. Vypustila raketu Electron

Do vesmíru zamířila zbrusu nová raketa. Vypustila ji společnost Rocket Lab a jmenuje se Electron. Měla by do vesmíru vynášet především menší družice.   celý článek

Přímý přenos zvuků přírody z jižních Čech do vašich sluchátek. V reálném čase,...
V noci horor, přes den ptačí ráj. Co se děje v lese, když tam nejste

Téměř dvě stě druhů ptáků, hmyz, ježci, žáby, lesní zvěř. Na přímém přenosu SlowRadio pro vás nezištně pracují tisíce zvířátek. Ornitolog Zdeněk Vermouzek...  celý článek

Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.