Astronomové objevili nový druh planet, galaktické Bludné Holanďany

aktualizováno
Nově objevený druh planet nepatří k žádné planetární soustavě, nepohybují se po oběžných drahách kolem svých mateřských hvězd, jen se osaměle toulají Mléčnou dráhou.

Ilustrace samostatně pohybující se planety bez mateřské hvězdy | foto: Credit: NASA/JPL-Caltech

Jde o temná nebeská tělesa o velikosti srovnatelné s planetou Jupiter, volně plující galaktickým prostorem. Stejně jako většina známých planet pravděpodobně vznikla v okolí hvězd, odkud byla později vyvržena souhrou gravitačních sil.

Objev vychází z rozboru pozorování centrální výdutě Mléčné dráhy, uskutečněných v letech 2006 a 2007 japonskými a novozélandskými astronomy.

Planetární tuláci

Analýza vědců z americké University of Notre Dame odhalila ve vzdálených místech galaxie 10 případů takových planet zhruba o velikosti Jupiteru. Rozlišovací schopnost použitých zařízení bohužel nedovolovala detekci těles menších rozměrů. Autoři studie se ovšem domnívají, že osamělých planet se v naší galaxii nachází mnohem více.

"Naše výsledky ukazují, že planetární systémy se často stávají nestabilními, planety mohou být z míst svého zrození přitom vymrštěny ven, jak se dostávají do těsné blízkosti s jinými planetami," vysvětluje David Bennett, který se podílel na studii uveřejněné v květnovém vydání časopisu Nature.

Autoři studie se domnívají, že osamělých planet se v naší galaxii nachází mnohem více.

Uvedený objev nejen potvrzuje existenci volně se potulujících planet, ale rovněž naznačuje, že by nemělo jít jen o ojedinělé případy. Zdá se, že podobná tělesa jsou v naší galaxii poměrně běžným jevem.

Astronomové jsou dále přesvědčeni, že jejich objev zavrhl hypotézy o izolovaném vzniku potulných planet, tím tedy v podstatě padá možnost, že by tyto planety mohly vzniknout jinde než v blízkosti svých mateřských hvězd. Kdyby tomu tak bylo, muselo by jich podle astronomů být mnohem méně.

Sčítání planet

"Náš průzkum je jako sčítání lidu. Rozebrali jsme část galaxie na vzorky a na základě zjištěných dat jsme schopni odhadovat celkové počty v galaxii," pokračuje dále Bennett.

"Naše studie se netýká planet s hmotnostmi menšími než Jupiter a Saturn, ale teorie předpokládají, že méně hmotné planety jako Země by měly být od svých hvězd vyvrhovány častěji, a tedy být mnohem běžnější než volně plující Jupitery."

V budoucnosti má NASA v plánu do kosmu vyslat novou observatoř, která by se měla intenzivně zabývat hledáním extrasolárních planet. Jde o infračervený teleskop Wide Field Infrared Survey Telescope (WFIRST), který má k pozorování využívat tzv. metody gravitačních mikročoček, která byla mimochodem použita i v právě zmíněném výzkumu. Tím by se mohla významně zvýšit možnost detekce osamělých planetárních solitérů, snad i o velikosti Země.

Zdroj: www.nd.edu

Přestěhovali jste se?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.