Možný vzhled povrchu planety GJ 1214b podle Rona Millera

Možný vzhled povrchu planety GJ 1214b podle Rona Millera | foto: Ron Miller

Astronomové zkoumají unikátní spařenou planetu

• 4
Voda a pára, to jsou nejviditelnější součásti exoplanety, kterou nyní zkoumají astronomové. Objevili ji před třemi lety a nyní prohlašují, že je to nový typ vodní planety.

Astronomové planetu označovanou GJ 1214b poprvé objevili v prosinci 2009 (více o prvních poznatcích o planetě zde).

Pozorování Hubbleovým vesmírným dalekohledem naznačují, že jde o vodní svět obklopený hustou atmosférou, která je plná páry. Američtí vědci podle toho usuzují, že je to nový typ planety - vodní svět zahalený párou.

Těleso GJ 1214b je větší než Země, ale menší než Uran. Od Země je vzdáleno 40 světelných let v souhvězdí Hadonoše, uvedl odborný server Space.com.

"GJ 1214b se nepodobá žádné planetě, kterou známe," uvedl vedoucí příslušného výzkumného týmu Zachory Berta z astrofyzikálního centra v americké Cambridgi. "Velkou část její hmoty tvoří voda," řekl Berta.

Superzemě

Planeta s pevným povrchem těžší než Země (ale nejvýše 10× – ještě těžší planety bývají už plynnými obry).

Podrobnější zkoumání planety pomohlo upřesnit některé údaje, které vědci od roku 2009 měli. Tato "Superzemě" měří v průměru zhruba 2,7krát víc než naše planeta a má přibližně sedminásobnou hmotnost.

Planeta obíhá ve vzdálenosti kolem dvou milionů kilometrů kolem hvězdy typu červeného trpaslíka, jež její povrch zahřívá na zhruba 230 stupňů Celsia.

Vizualizace nalezené planety poblíž mateřského červeného trpaslíka

Díky tomu, že astronomové znají hmotnost a objem planety, mohou vypočítat její hustotu, která je údajně jen dva gramy na kubický centimetr. Hustota Země je zhruba 5,5 gramu na centimetr krychlový. Hustota vody činí jeden gram na kubický centimetr.

Z toho prý vyplývá, že na GJ 1214b je pravděpodobně mnohem víc vody než na Zemi a naopak méně hornin. Také složení vnitřních vrstev tohoto "vodního světa" se pravděpodobně výrazně liší od Země. Již dříve se předpokládalo, že objekt má pevné jádro složené nejspíš z ledu, křemíku a železa.

Dodnes astronomové objevili víc než 700 planet mimo naši sluneční soustavu, takzvaných exoplanet. Patří mezi ně možná dalších 2 300 objektů, což ale ještě musí potvrdit dodatečná pozorování.

Tyto planety jsou různorodé. Jedna je lehká jako polystyren, jiná má hustotu železa. Objeveny byly i světy, které obíhají kolem dvou hvězd jako planeta Tatooine z Hvězdných válek.

,