Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Austrálie odsoudila Google za klamavé reklamy, které zadali uživatelé

  14:22aktualizováno  14:22
Za zavádějící a klamavé reklamy je podle australského soudu zodpovědný provozovatel vyhledávače, tedy společnost Google. Ta se hájí tím, že nabízí pouze platformu pro zobrazení reklamy, které zadali její zákazníci. Rozhodnutí má potenciál ovlivnit i ostatní reklamní systémy: většina jich totiž funguje na podobném principu.

Americká internetová společnost Google je zodpovědná za klamavou reklamu, která se zobrazila po zadání klíčových slov na jeho vyhledávači. Rozhodl o tom soud v Austrálii, jehož verdikt se patrně dotkne i všech dalších vyhledávačů. Google s verdiktem nesouhlasí a zvažuje další možnosti. Spor totiž původně vyhrál, federální soud ale teď rozhodnutí soudu nižší instance zrušil.

Australský úřad pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitelů (ACCC) v reakci na verdikt uvedl, že za šíření klamavé reklamy teď podle rozhodnutí soudu ponesou zodpovědnost i další firmy, které provozují internetové vyhledávače. Google však tvrdí, že jeho vyhledávač je pouze nástrojem pro zadavatele reklamy, kteří za službu platí.

Reklamy AdWords na Google - zelené šipky označují placené inzeráty, modrá šipka

Reklamy AdWords na Google - zelené šipky označují placené inzeráty, modrá šipka ukazuje začátek skutečných (tzv. organických) výsledků vyhledávání. Zatímco zobrazení inzerátu se řídí i rozpočtem inzerenta, organické výsledky nejsou na prodej a jejich pořadí je určené stovkami ukazatelů (některé se vztahují k obecné relevanci stránky, jiné přímo k uživateli).

Právě úřad ACCC se odvolal proti původnímu verdiktu, který byl příznivý pro Google. Soud se v nálezu opřel o výsledek vyhledávání, které se vztahovalo k australské součásti automobilky Honda.

Google podle soudu od března 2006 do července 2007 zobrazoval výsledky vyhledávání k dotazu na společnost Honda Australia takovým způsobem, že místo internetových stránek Hondy se ukázaly stránky konkurenční společnosti CarSales. Výsledek vyhledávání podle soudu vzbuzoval dojem, že společnost CarSales má nějakou souvislost s Hondou Australia, což ale není pravda. CarSales si pouze zaplatila přednostní umístění, proto se po kliknutí na reklamu zobrazil její web, a ne internetové stránky Hondy.

Soud proto rozhodl, že Google by měl být zodpovědný za výsledky vyhledávání a že zobrazením placené reklamy se účastnil jednání, které bylo zavádějící a klamavé. Je to prý technologie Googlu, co hraje rozhodující úlohu v tom, co a jak bude zobrazeno. Členové poroty posuzovali čtyři různé případy, kdy po zadání klíčových slov byl výsledek zcela odlišný a odkazoval na služby někoho jiného.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nové logo Instagramu
Z Instagramu mizí uživatelské účty, panika však prý není na místě

Mnoha uživatelům populární sociální sítě se v uplynulých hodinách nepodařilo přihlásit ke svému účtu, někteří byli dokonce informování o jeho zablokování z...  celý článek

iTunesU nabízí tisíce přednášek různého zaměření i kvalit.
PayPal míří do iTunes. Za film půjde zaplatit otiskem prstu

Ačkoli již většina současných aktivních uživatelů ekosystému od Applu má ke svému Apple ID registrovanou platební kartu, nově bude možné v některých zemích...  celý článek

Ikonický, jednoduchý design má podle některých informací doznat radikální...
Google mění svou ikonickou domovskou stránku. Ale jen na mobilu

Mobilní aplikace vyhledávání Googlu obsahují takzvaný „feed“ - návrhy článků, videí či zpráv, které si Google myslí, že jsou pro vás relevantní. Služba teď...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.