Americká internetová společnost Google je zodpovědná za klamavou reklamu, která se zobrazila po zadání klíčových slov na jeho vyhledávači. Rozhodl o tom soud v Austrálii, jehož verdikt se patrně dotkne i všech dalších vyhledávačů. Google s verdiktem nesouhlasí a zvažuje další možnosti. Spor totiž původně vyhrál, federální soud ale teď rozhodnutí soudu nižší instance zrušil.
Australský úřad pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitelů (ACCC) v reakci na verdikt uvedl, že za šíření klamavé reklamy teď podle rozhodnutí soudu ponesou zodpovědnost i další firmy, které provozují internetové vyhledávače. Google však tvrdí, že jeho vyhledávač je pouze nástrojem pro zadavatele reklamy, kteří za službu platí.
Reklamy AdWords na Google - zelené šipky označují placené inzeráty, modrá šipka ukazuje začátek skutečných (tzv. organických) výsledků vyhledávání. Zatímco zobrazení inzerátu se řídí i rozpočtem inzerenta, organické výsledky nejsou na prodej a jejich pořadí je určené stovkami ukazatelů (některé se vztahují k obecné relevanci stránky, jiné přímo k uživateli).
Právě úřad ACCC se odvolal proti původnímu verdiktu, který byl příznivý pro Google. Soud se v nálezu opřel o výsledek vyhledávání, které se vztahovalo k australské součásti automobilky Honda.
Google podle soudu od března 2006 do července 2007 zobrazoval výsledky vyhledávání k dotazu na společnost Honda Australia takovým způsobem, že místo internetových stránek Hondy se ukázaly stránky konkurenční společnosti CarSales. Výsledek vyhledávání podle soudu vzbuzoval dojem, že společnost CarSales má nějakou souvislost s Hondou Australia, což ale není pravda. CarSales si pouze zaplatila přednostní umístění, proto se po kliknutí na reklamu zobrazil její web, a ne internetové stránky Hondy.
Soud proto rozhodl, že Google by měl být zodpovědný za výsledky vyhledávání a že zobrazením placené reklamy se účastnil jednání, které bylo zavádějící a klamavé. Je to prý technologie Googlu, co hraje rozhodující úlohu v tom, co a jak bude zobrazeno. Členové poroty posuzovali čtyři různé případy, kdy po zadání klíčových slov byl výsledek zcela odlišný a odkazoval na služby někoho jiného.