Auta vyfukující jen páru jsou „skoro“ za rohem

  7:59
Necar, Prius, F-Cell, H2R -to jsou zatím samá neznámá jména. Ale možná už za pár let je bude znát každý. Skrývají se za nimi auta, která pro své motory nepotřebují ani jedinou kapku benzinu. Z jejich výfuků se nevalí oblaka dusivého kouře, nýbrž obláčky páry. Pohánějí je totiž palivové články vytvářející energii pomocí jednoduché chemické reakce.
Zatím tyto automobily budí údiv či nadšení především na výstavách a při předváděcích jízdách. Ale už za pár let by měly patřit k našemu každodennímu životu.

Firma Daimler-Chrysler nyní oznámila, že už v roce 2012 chce zahájit masový prodej těchto aut. Výrobce fordů chce být zase první, kdo prodá milion aut poháněných palivovými články. Snad každá velká automobilka má své modely i své ctižádostivé plány podpořené mnohamiliardovými investicemi. Koncem března tak bude ve Washingtonu předvedeno hned patnáct typů vozidel na palivové články.

Aktivita výrobců aut jako by předbíhala očekávání politiků. Ti počítají s masovou přítomností nových, ekologických vozidel na cestách až za patnáct let, jak naznačil evropský komisař pro vědu Janez Potočnik: „Máme prototypy a existují odhady, že komercializace a masové rozšíření těchto vozů může začít k roku 2020.“ Podle některých studií by však v roce 2020 mělo po evropských cestách jezdit už šest milionů strojů poháněných přímou přeměnou pohonné hmoty na energii.

Klíčem k úspěchu je cena

Ale než k tomu dojde, bude nutné „rozlousknout“ ještě mnoho tvrdých oříšků. Tím největším je cena palivových článků. Aby nové vozy měly na trhu šanci, bude nutné snížit ji aspoň desetkrát až stokrát. Několikanásobně se musí snížit i cena vodíku, který je nejlepším „palivem“ pro tato auta. Pravda, jejich nádrže lze plnit i etanolem, metanolem nebo přírodním plynem, ale pak je nutné přidat zařízení, které z nich vodík „vyextrahuje“. Cenou za tento postup je výrazné snížení energetické účinnosti.

Tento ukazatel říká, kolik procent energie v pohonné látce je při provozu auta skutečně využito. Vozidla na vodík dokážou využít až osmdesát procent energie ve svém palivu, zatímco dnešní auta se vyšplhají sotva k dvaceti procentům. Ale když je nutné vyrábět vodík z nějaké jiné látky, klesá energetická účinnost na pouhých 30 až 40 procent. A pokud se vezmou v potaz další faktory, pohybuje se množství skutečně využité energie mezi 24 až 32 procenty.

Svět se přitom bude muset aspoň zpočátku spokojit s automobily, kde se vodík získává z nějaké chemikálie. Není nijak snadné vytvořit bezpečné nádrže a zejména tankovací stanice pro tento výbušný plyn, který lze v dostatečném množství skladovat pouze pod velmi vysokým tlakem.

Zdvojnásobení reálné energetické účinnosti palivových článků by mimo jiné znamenalo i velmi potřebné zvýšení dojezdu. Vůz F-Cell, který nyní představila firma Daimler-Chrysler v Ženevě, ujede bez „tankování“ nanejvýš 400 kilometrů, což není mnoho.

Přitom Daimler-Chrysler je u strojů na palivové články předním průkopníkem. V deseti evropských městech už od roku 2003 jezdí tři desítky jeho autobusů, po cestách Spojených států se od loňska prohání šedesát vozidel F-Cell.

Problémem je i nehlučnost nových vozidel

Tvůrci vozidel s palivovými články však musí řešit i zcela neobvyklé problémy. Jedním z nich může být nehlučnost vozů, kde se nic nespaluje, nic nevybuchuje, neprská, nechrchlá ani nebručí. To si uvědomili Britové, kteří před časem zkonstruovali motorku na palivové články. Nyní zoufale hledají nějaký přirozený zdroj hluku, který by upozorňoval okolí, že se blíží jejich stroj.

Dalším problémem mohou být ekologové. Zdánlivě je to skvělé, že auto nabere plnou nádrž vodíku nebo jiné látky a vyrazí na cestu, při níž z jeho výfuků uniká jen pára. Problém je ale v tom, jak se vodík vyrábí. Ekologové se obávají, že tato pohonná látka může být stejně tak „zelená“ jako „černá“. Při jeho produkci se totiž mohou prosadit technologie poškozující životní prostředí stejně jako výfukové plyny dnešních aut.

Autor:
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 41 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...

Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...