Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Barack Obama použil speciální program pro hledání nerozhodnutých voličů

  12:36aktualizováno  12:36
Letošní prezidentské volby v USA byly nejen nejdelší v celé historii, ale využívaly i počítačové předpovědi. Oba kandidáti, jak Barack Obama, tak John McCain, využívali ve svých kampaních všech dostupných informačních zdrojů včetně speciálního softwaru pro získání co největšího počtu voličů.

Barack Obama a John MacCain | foto: Profimedia.cz

Tým Baracka Obamy se zaměřil na nejmodernější analytické technologie v oblasti sociologického výzkumu, které jsou známé z komerční oblasti a používají se na průzkum trhu. Washingtonská společnost Strategic Telemetry, která se podílela na organizaci kampaně, v ní využila analytický software od firmy SPSS.

Pomocí něj bylo analyzováno množství dat o občanech USA získané například z amerického Úřadu pro statistiku práce, ale i ze soukromých výzkumných firem jako Experian nebo Acxiom. Cílem bylo předpovědět, jak budou občané/voliči reagovat na různá témata kampaně. Koho zajímá spíše terorismus, koho ekonomická krize a koho Irák? Tyto informace pak Obamův tým použil při tzv. micro-targetingu. Jinými slovy, Obama tak mohl své projevy a další výstupy přesně zacílit na vybrané skupiny nerozhodnutých voličů.

Program Clementine použitý při prezidentských volbách v USA
Náhled programu Clementine, který využil Barack Obama při prezidentských volbách k hledání neoslovených voličů.

Metoda micro-targetingu, kterou při své volební kampani využil, je podle odborníků jednou z nejúčinnějších. Program Clementine, který pro "předpovídání" využil, pracuje s různými druhy algoritmů. Využívá regresní analýzu (tj. vyhodnocení stavu a odhad stavu na základě zkušeností z minulých let a aktuálního vývoje), diskriminační analýzu (tj. statistická metoda užívaná v sociologii, umožňující rozlišení dvou nebo více skupin lidí-objektů) a jiné.

Dá se jen velmi obtížně zjistit, kterou z metod Obama v jednotlivých státech použil. Je totiž docela dobře možné, že například v Ohiu použil regresní analýzu a v Texasu naopak diskriminační. Výhodou micro-targetingu je, že mohl tyto metody využívat podle jednotlivých skupin voličů. Existuje i možnost, že nejlepší metodu si podle databáze dat vybere software sám. Doporučí nejlepší možnosti a sestupně je seřadí. Jednou z variant je i kombinovat několik algoritmů současně.
 
Firma Strategic Telemetry si pravděpodobně provedla micro průzkum a podle situace z minulých voleb si vytvořila profil nerozhodnutého voliče. V kombinaci s rozsáhlými databázemi, které má nyní k dispozici z dat ze sčítání lidu, marketingových databází a jiných populačních databází byla schopna tato data analyzovat a vytvořit si skupiny voličů, kteří se k profilu těch nerozhodnutých blíží. Tyto informace byly následně využity při vytváření modelů, které pomáhají zacílit volební hesla v kampaních.

Program Clementine použitý při prezidentských volbách v USA
Screenshot programu Clementine

„Data využitá ze sčítání lidu, údajů z komerčně dostupných marketingových databází a jiná populační data byla kombinována a analyzována z mnoha různých hledisek – např. jaké časopisy lidé čtou, jaká auta vlastní a jak dlouho dojíždějí do práce. Tyto informace jsou zohledněny v modelech, které pomáhají zacílit volební hesla v kampaních,“ vysvětluje Jan Řehák, ředitel SPSS CR.

V České republice se podobné metody asi jen tak používat nebudou. "Neexistují zde totiž podobně obsáhlé databáze informací jako v USA. Komerční sféra si v tomto ohledu zachovává jistý náskok, protože se zde například v marketingu detailní analýzy a předpovědi chování lidí již běžně používají,“ dodává Řehák.

Software Clementine se dá využít i k analýze textů, blogů a názorů, které lidé vyjadřují na webových stránkách například v diskuzích. Jeho vývoj trvá již 40 let.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Avid Media Composer First
Stříhejte video jako hollywoodští profíci. Střižna od Avidu je zdarma

Společnost Avid vydala bezplatnou verzi své střižny Media Composer s názvem Media Composer First. Oproti té plné „hollywoodské“ verzi má několik omezení, ale...  celý článek

Tipy a triky pro Windows 10
Tipy pro Windows 10: Zjistěte, kdo se chtěl přihlásit do vašeho PC

Motiv je kombinace obrázků na pozadí plochy, barev oken a zvuků. Poradíme, kde najít nové motivy nebo fonty, kterými ozvláštníte své dokumenty. Přidáme i tip...  celý článek

Tablet pro práci i zábavu.
I tablet pomůže sestříhat videa nebo zkontroluje čas strávený na úkolech

S aplikacemi z dnešního přehledu užitečné výbavy pro tablety s Androidem a iOS můžete například sledovat hudební videoklipy, rychleji ovládat vaše mobilní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.