Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Baterie budoucnosti se nabíjejí pár minut a vydrží dvakrát déle

aktualizováno 
Digitálních fotoaparátů a dalších digitálních zařízení utěšeně přibývá, což však přináší i vzrůstající poptávku po kvalitních bateriích. Výrobci elektroniky proto kromě nových výrobků intenzivně vyvíjejí i nové baterie. V poslední době se objevily dvě zajímavé novinky z této oblasti.

Baterie s dvojnásobnou silou

Jednou z opravdu zajímavých novinek je technologie Oxyride od společnosti Panasonic. Na vývoji baterií nové generace Oxyride Extreme Power pracoval Panasonic již od roku 1994 a při jejich konstrukci využívá dva zásadní objevy v nových inovativních materiálech a výrobních technologií. První z novinek je úplně nový elektrolyt. Jedná se o nově vyvinutý oxyhydroxid, který vydává vyšší napětí než manganové dioxidy, které jsou typické pro běžné alkalické baterie. Další zásadní novinkou, která výrazně přispívá k navýšení kapacity baterií, je nové vakuové plnění baterií elektrolytem. Díky plnění ve vakuu je možné do baterií dát více elekrolytu než při dosavadních metodách. Katodový systém Tablet Mix Control kontroluje a udržuje správný poměr částic a tím zvyšuje výkon baterie.

Baterie Oxyride Extreme Power byly vyvinuty speciálně pro použití v digitálních přístrojích a platí pro ně jednoduchá rovnice: čím více přístroj spotřebuje energie, tím déle baterie vydrží. To v praxi znamená, že při použití v přístrojích s vysokou spotřebou, kterými je většina současných digitálních fotoaparátů, vám baterie Oxyride Extreme Power umožní vyfotit až dvakrát více snímků než s klasickými alkalickými bateriemi. V případě elektroniky se střední spotřebou jako jsou například MP3 přehrávače, přenosné hry, PDA, stereo sluchátka, přenosné LED TV, blesková světla nebo nejrůznější hračky nabízí baterie Oxyride Extreme Power 1,5krát delší životnost.

Sílu baterií Oxyride Extreme Power demonstroval Panasonic při jejich představení na letošním ročníku veletrhu se spotřební elektornikou CES 2005 skutečně originálním způsobem. Nechal napájet futuristický jednomístný elektromobil dvěmi tužkovými bateriemi Oxyride Extreme Power, který s nim dokázal ujet necelý kilometr. Jedinou nevýhodou těchto baterií je skutečnost, že jsou na jedno použití a není je možné je podobně jako alkalické baterie nabíjet, což je však specialita další zázračné novinky.

Nabíjení se zkrátí na pár minut

O další novince z oblasti baterií, která pochází z vývojových laboratoří společnosti Toshiba, jsme vás již nedávno informovali. Jedná se o miniaturní Li-ion akumulátor o rozměrech 6,2 x 3,5 x 0,4 cm. Její revolučnost však spočívá v rychlosti nabíjení. Zatímco současné Li-ion akumulátory podobné konstrukce, které se používají v přenosných audio/video přehrávačích a mobilních telefonech, se nabíjejí 1 až 4 hodiny, tak akumulátoru od Toshiby stačí k nabití na 80 % jedna minuta a na sto procent je nabitá za několik dalších minut.

Novinka od Toshiby by přitom měla ztratit teprve po 1000 nabíjecích cyklech pět procent své kapacity. Její tajemství spočívá v použití nano-částeček, které zabraňují snižování kapacity tekutého organického elektronlytu během nabíjecích cyklů. Nano-částečky rychle absorbují a váží velké množství iontů lithia bez toho, aby docházelo k poškozování elektrod. Baterie by měla být šetrná i k životnímu prostředí, protože díky krátké době nabíjení a výrazně nižší spotřebě energie proti současným Li-ion článkům produkuje i méně oxidu uhličitého.

Toshiba zatím vyrobila pouze prototyp o kapacitě 600 mAh. Na trhu by se tato zázračná baterie měla objevit v průběhu příštího roku. Nejprve nalezne své uplatnění v automobilech a průmyslu, jakkoli jsou její výhody pro mobilní zařízení více než patrné.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Termosnímek letadla (ilustrační foto)
Co se stane, když do letadla uhodí blesk? Křídlo Boeingu 707 vybuchlo

Otázky. Samé otázky. Někteří lidé si před nástupem do letadla kladou tolik otázek, že do něj nakonec nikdy nevkročí. Nyní vychází kniha, která tyto otázky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.