Vědci vyvinuli baterie ve spreji, které jdou nastříkat na cokoli

10:45aktualizováno  10:45
Novátorskou baterii ve spreji, která jde nastříkat prakticky na cokoli, představil ve čtvrtek tým vědců. Svou baterii vyzkoušeli na čemkoli od koupelnových dlaždiček až po pivní půllitr. Taková baterie by mohla revolučním způsobem změnit design lithiových baterií, které pohánějí laptopy, mobilní telefony či elektromobily.

Vlevo tradiční Li-ion baterie, vpravo postupná výroba baterie pomocí sprejovacích nátěrů | foto: Neelam Singh, Scientific Reports

Tým, který vedl Neelam Singh, student inženýrství texaské Riceovy univerzity, použil tekutou verzi stejných komponentů, které jsou v běžných lithium-iontových bateriích (zkráceně Li-ion baterie). Tu pak nastříkal v několika vrstvách na sklo, plech z nerezové oceli, glazované keramické dlaždice i oblý povrch pivního půllitru.

"V zásadě bychom tímto způsobem mohli změnit jakýkoli předmět či povrch na baterii," řekl Singh. Li-ion baterie, které v současnosti patří mezi nejpoužívanější ve spotřebitelské elektronice, jsou v porovnání s dalšími dobíjecími bateriemi lehčí, výkonnější a bezpečnější.

a) Glazované keramické dlaždičky před a po natírání. b) Podíl hmotnosti v

a) Glazované keramické dlaždičky před a po natírání. b) Podíl hmotnosti v typické nátěrové baterii c) Mikroskopický průřez nátěry. d) Cykly nabíjení. e) Kapacita v závislosti na cyklech. f) Většina vyrobených baterií odpovídá předpokládané kapacitě, což ukazuje na dobrou kontrolu nad výrobním procesem.

Pro svůj prototyp vytvořil vědecký tým tekutou verzi, kterou je možné rozprašovat a která je složena z pěti komponentů, jež lze vrstvit - dva sběrače proudu, katodu, anodu a polymerový separátor. "Nejdřív jsme přeměnili všechny složky baterie na nátěry. A pak je můžeme využít, abychom doslova natřeli baterii na jakýkoli povrch a nepotřebujeme k tomu nic jiného než rozprašovač," dodal Singh.

Při jednom z experimentů tým nastříkal baterie na devět koupelnových dlaždiček, které vědci vzájemně propojili. K jedné z nich byla připojená solární buňka, která se nabíjela z bílého laboratorního světla. Jakmile byly nabity a propojeny, poskytovaly "dlaždice dostatek energie, aby rozsvítily 40 červených diod LED na více než šest hodin", uvedl tým ve zprávě, kterou zveřejnil v časopise Nature Scientific Reports.

Singhalův tým už požádal o patentování svého vynálezu, který hodlá nadále vylepšovat.

Témata: Elektromobil