Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Technet.cz

  • Sobota 20. prosince 2014. Dagmar

Bermudský trojúhelník: záhady a věda

Záhadná zmizení lodí, letadel a lidí... Bermudský trojúhelník znovu zlákal i filmaře. Tento turistický ráj stále setrvává v zajetí bujné FANTAZIE ZÁHADOLOGŮ, ale nepřestává zajímat ani vědce.

Bermudský trojúhelník se stal námětem řady knih i filmů. | foto: archiv

V bermudském trojúhelníku, v oblasti Atlantiku přibližně ohraničené městem Miami na Floridě, Portorikem a Bermudami, údajně mizí velké množství lodí a letadel. Bez vysvětlení. Někteří fantasté věří, že za to mohou mimozemšťané. Odnášejí odtud lidi, aby je dál zkoumali, a možná si dokonce vybudovali na dně moře tajné základny. Svědci prý často viděli podmořská světla, dokonce i v pohybu. Záhadologové mluví též o tom, že zde platí jiné fyzikální zákony - letadla, lodě a posádky se ztrácejí do jiného časoprostoru. Důkazem toho jsou prý občasné časové posuny, které hlásí někteří letci, a letadla mizící z obrazovek radarů.

Ztracená letka číslo 19

Ve středu 5. prosince 1945 ve 14 hodin vyrazila pětičlenná letka číslo 19 torpédových bombardérů Avenger se čtrnácti letci z floridské pevnosti Lauderdale na navigační trénink. Měli nad mořem svrhnout bomby a vrátit se. Nádherně jasné nebe a příznivý vítr ukazovaly, že to bude rutina. Operaci sledovala řídicí věž. A tak zachytila, jak pilot Powers řekl: "Nevím, kde jsem. Musel jsem ztratit kurz..." Pilot Taylor mluvil o zhoršujícím se počasí. Ještě chvíli sledovali ze základny Lauderdale zmatenou konverzaci. Když rádio umlklo, vyhlásili poplach.

Pátrači nenašli žádné trosky, žádné lidi na člunech. Nic. I když proletěli mnohokrát jejich trasu. A stroj Mariner se třináctičlennou posádkou, který se záchranné akce účastnil, havaroval. Po třiadvaceti minutách jeho letu spatřila posádka tankeru Gaines Mills na temném nebi obrovskou ohnivou kouli.

Dnes už víme, že u těchto strojů výbuch nebyl ničím mimořádným, byly nebezpečné a mohla je prý zapálit sebemenší jiskra.

O osudu avengerů se mohli vyšetřovatelé jenom dohadovat. Neexistovaly naváděcí aparatury GPS, letci se orientovali jen podle kompasů. A ty se nejspíš porouchaly, posádky ztratily na mořské hladině orientaci. Možná se piloti pokusili přistát na hladině, když jim docházelo palivo. Ale úspěch bývá v takovém případě mizivý.

Podobných zmizení letadel a lodí se za druhé světové války i po ní odehrála spousta a nikdo z nich nedělal žádnou senzaci. Až v srpnu 1964 - v okurkové sezoně - novinář Vincent Gaddis otiskl v časopisu Argosy článek "Záhada bermudského trojúhelníku".

První byl Kolumbus

Zrodil se nový fenomén. A záhadologové začali pátrat v minulosti po podobných zmizeních. Největší senzaci vzbudil Charles Berlitz, majitel známé jazykové školy, když v roce 1974 vydal knihu "Bermuda Triangle". Popisoval v ní řadu tajemných případů... Prodalo se jí přes dvacet milionů výtisků.

Patrně prvním, kdo zažil podivnou situaci v téhle oblasti, byl Kryštof Kolumbus. Ve čtvrtek 15. září 1492, když plul Sargasovým mořem, spatřil se svými námořníky ohnivý pás, který přeletěl oblohu a zmizel v moři. Kompas se choval podivně. Večer 11. října námořník Rodrigo de Triana v dálce zahlédl podivné světlo. Stoupalo vzhůru a zase klesalo - "jako špatná voskovice, která se rozsvěcuje a zhasíná", jak zněl zápis v lodním deníku.

Co to bylo? Bylo to v září, námořníci mohli zahlédnout pád meteoritu. A kompas ukazoval odchylky mezi skutečným a magnetickým severním pólem. Nezvyklá záře pak mohla pocházet z Hispaňoly nebo z některého z blízkých ostrůvků.

Dvojstěžník Mary Celeste vyplul 5. listopadu 1872 z New Yorku do Janova. Měsíc nato ho objevila posádka jiné lodi mezi Azorskými ostrovy a Portugalskem. Plachty měla potrhané, loď byla v dobrém stavu, ale bez námořníků.

Vyšetřovací komise nakonec našla v lodní zásobárně chléb nakažený námelem. A námel vyvolává v lidech šílenství a i smrt. Námořníci, kapitán s manželkou a dcerkou mohli v náhlém návalu pomatenosti vyskákat do moře. Je to však jen hypotéza.

Mizení ve 20. století

Záhadologové včetně Berlitze vytáhli i několik případů z 20. století.

Začátkem března 1918 zmizela při plavbě z Barbadosu do Norfolku ve Virginii loď Cyclops s nákladem manganu a 309 námořníky. Měla vysílačku, ale o pomoc nevolala. Počasí, aspoň na pevnině, bylo dobré a panovalo takřka bezvětří.

Ztrátou lodi se tehdy nikdo moc nezabýval. Byla válka, mohla ji potopit německá ponorka. Později někteří němečtí agenti skutečně tvrdili, že umístili do nákladu časovanou bombu, ale odborníci se domnívají, že loď ztroskotala v bouři, která se náhle objevila.

Loď Marine Sulphur Queen s nákladem síry se ztratila začátkem února 1963. Ani její radista nevolal o pomoc. Opět vzniklo několik hypotéz o jejím konci včetně únosu Kubánci. Vysvětlením však mohla být opět bouře. Pozůstalí po 39 námořnících zažalovali vlastníka lodi s tím, že byla v žalostném stavu, a soud jim dal za pravdu.

O letadle řízeném amatérským pilotem, které v prosinci 1970 odstartovalo z Baham, psal záhadolog Ivan Terrance Sanderson. Prý se dostalo do podivného bílého mraku a nakonec přistálo na Floridě o 20 minut dřív než obvykle a s menší spotřebou benzinu. Nepochybně prošlo časovou smyčkou, něčím neznámým. Tvrdil Sanderson.

Pravda pojišťoven

Fakta z Berlitzovy knihy se rozhodl ověřit knihovník z Arizonské národní knihovny Lawrence David Kusche. S pomocí Deborah Blouinové pátral v archivech amerického námořnictva a pojišťoven. V knize "The Bermuda Triangle Mystery: Solved", vydané v roce 1975, upozornil, že si Berlitz v mnoha případech vymýšlel. Například žádný záchranný člun na lodi Mary Celeste nezůstal, posádka je všechny použila a okna nikdo nezatloukl.

A i další události popisované Berlitzem proběhly poněkud jinak či jinde. Nebo jsou vyloženě pohádkou pro velké. Také Sanderson si let časovou smyčkou vylhal, žádný záznam o onom letu neexistuje.

Patrně nejdůležitějším argumentem se stala zpráva od slavné pojišťovny Lloyd v Londýně, která pojišťuje i značné množství lodí. Podle ní není oblast trojúhelníku nebezpečnější než jiná místa.

V místech bermudského trojúhelníku se však plaví spousta lodí, často i nezkušení námořníci. Kromě běžných leteckých linek tam létá i mnoho amatérských pilotů na malých strojích. Je to známý turistický ráj. A proto se tam může odehrávat víc záchranných akcí, navíc na očích veřejnosti.

Hurikány, tornáda a další anomálie

Vědci přišli i s racionálním vysvětlením mnoha záhadných jevů. Oblast bermudského trojúhelníku nepatří ke klidným mořím. Vyskytuje se tam spousta hurikánů a tornád, která zvedají do velkých výšek obrovské masy vody. V noci nejsou vidět, a tak mohou bez varování smést malou loď nebo i nízko letící letadlo. Styk teplého Golfského proudu s chladným oceánem, kdy se mísí vodní masy o rozdílné teplotě a slanosti, vyvolává mnoho neobvyklých jevů jako náhlé mlhy, vzdušné turbulence a podobně.

Bermudský trojůhelník

Mořské dno v oblasti Bermud je velice členité. Poblíž ostrovů a ostrůvků mělké, ale dále velmi hluboké, je zde i několik nejhlubších vodních příkopů na světě. Oceánologové zde našli podmořské vápencové jeskyně a tunely, ty mohou v době přílivu a odlivu vyvolávat obrovské víry a čtyřicetimetrové vlny. Odehrávají se zde podmořská zemětřesení a výbuchy sopek, sesuvy dna vyvolávají vlny tsunami vysoké až 70 metrů.

A selhávající kompas? Podobný jev je znám i v Ďáblově moři u jihovýchodního Japonska. Kompas zde ukazuje ke skutečnému, geografickému severnímu pólu, nikoliv k magnetickému jako všude jinde. Je to místní magnetická anomálie.

V kouli plné metanu?

Ani nezvyklé přírodní jevy však nemohou vysvětlit všechna ověřená zmizení. Patrně zde fungují ještě další, dosud neznámé procesy. V posledních letech přibyla hypotéza o vybuchujícím metanu. Hydrát metanu leží na dně a v pevném stavu ho udržuje vysoký tlak vody, občas se však kus oddělí a stoupá k hladině, kde se za nižšího tlaku přeměňuje na plyn. U hladiny může mít koule plynu průměr stovky metrů.

Kdyby nad takovým místem plula loď, mohla by se najednou potopit - díky snížené hustotě vody. Metan je na vzduchu velmi hořlavý, může se vznítit elektrickou jiskrou.

Tým geologa Alana Judda z britské univerzity v Sunderlandu zkoumal okolnosti, při kterých výbuchy metanu zničily na čtyřicítku ropných plošin v mořích. "Setkal jsem se s lidmi z lodí, které narazily na plyn a ztratily tlak. Loď klesla o jeden dva metry, na její potopení tento jev nestačil." V 90. letech však narazil poblíž Aberdeenu na vrak rybářské lodi. Domnívá se, že ji zničila metanová exploze. Její trup nebyl poškozen, klesala horizontálně. "Šla dolů jako kámen, jako by byla ve výtahové šachtě," poznamenal Judd. A lidé? Ti by se v jedovatém metanu mohli lehce udusit.

Bermudský trojúhelník skrývá ještě několik záhad, na něž vědci zatím neumějí odpovědět. Nicméně pro mimozemské příčiny či vlivy "jiné fyziky", které nabízejí záhadologové, chybí jakékoli opodstatnění. Jsou to jen pocity a domněnky.

Autoři: ,


Hyundai i30 1.4 CVVT
Hyundai i30 1.4 CVVT

r.v. 2010, naj. 25 977 km, benzín
209 999 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.