Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bezdrátové identifikační čipy začnou nahrazovat čárové kódy. Mohou ohrozit soukromí?

aktualizováno 
Po průkazech ke vstupu do budov a domácích zvířátkách bude označováno i zboží v obchodech. Jaká jsou rizika a jaké je možné řešení? Vytlačí čipy čárové kódy?

Identifikační čipy pro bezdrátovou identifikaci (RFID, Radio Frequency Identification, identifikace pomocí radiové frekvence) mohou být svým uživatelům velmi prospěšné. V některých budovách, jako je třeba pražský Burzovní palác, nepotřebují zaměstnanci vytahovat z kapsy klíče ani identifikační průkaz. Malá krabička na zdi vysílá elektromagnetické vlnění, které po dopadu na identifikační kartu v kapse zaměstnance napájí vestavěný čip. Ten obratem odešle své výrobní číslo jako sled jedniček a nul, podle čísla čipu je mu pak povolen, nebo zamítnut přístup.

Skleněnou ampulkou pod kůží, která obsahuje čip pro RFID i s anténou, jsou označována některá domácí zvířata. Nehrozí problémy se ztrátou obojku známé majitelům psů a zatoulaná kočka, pes i třeba papoušek mohou být jednoznačně identifikováni. Čip nepotřebuje vlastní baterii, čímž je omezen nárok na přírodní zdroje a dopad na životní prostředí, protože obsah baterií i akumulátorů bývá jedovatý. RFID nabízí na rozdíl od čárového kódu mnohem více cifer identifikačního čísla, kód může být přidělen nejen každému druhu zboží, ale i každému vyrobenému exempláři. Evidence skladových zásob včetně sledování záručních lhůt může být mnohem snazší.

Ochránci soukromí se bouří, průmysl se snaží je umlčet

Problém je, že za normálních okolností je zboží označené RFID stále jednoznačně identifikovatelné, pomocí čteček RFID umístěných na veřejných místech by bylo možné evidovat pohyb osob podle evidenčních čísel jejich kabátů či svetrů.

Katherine Albrecht je, známá bojovnice proti věrnostním kartám v amerických samoobsluhách (zdá se jí, že za malý bonus zákazník o sobě nechává evidovat příliš mnoho), založila organizaci CASPIAN (Consumers Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering, Spotřebitelé proti invazi do soukromí a číslování v supermarketech). Sdružení amerických výrobců potravin (Grocery Manufacturers of America, GMA) poslalo Albrechtové e-mailem žádost o její životopis, omylem však ve vysvětlující zprávě vyzradilo skutečný účel žádosti. Sdružení GMA chtělo účelově interpretovat fakta o Albrechtové tak, aby ji zdiskreditovalo. Poté, co se tato kauza provalila, vydal ředitel sdružení omluvu a pokusil se najmout Albrechtovou jako konzultanta a tak ji efektivně umlčet.

Nástup RFID nejde zastavit

Po průkopnickém období přichází konsolidace a standardizace, vedením databáze číselných rozsahů kódů RFID byla sdružením EPCglobal pověřena firma Verisign známá také jako vydavatel certifikátů pro šifrování a digitální podpisy a registrátor internetových domén. Služba se bude jmenovat ONS (Object Name Service, služba jmen objektů) a bude velmi podobná systému DNS známému z internetu.

RFID bez nežádoucích rizik

Německý maloobchodní řetězec Metro kritiky RFID nediskredituje, ale při zavádění projektu na označení veškerého zboží společně s IBM vyvíjí zařízení na znehodnocení RFID po zaplacení u pokladny. Mnoho použití RFID je zcela nekontroverzních, kromě čipů pro zvířátka a pro vstup do budov začínají RFID využívat výrobci zdravotnického materiálu. Italská společnost Pierrel-Ospedali tak mže zaručit individuální sledování každého výrobku z jednotlivých šarží. Pokud se ukáže, že sterilizace v autoklávu neproběhla dostatečně dlouho, mohou tak být zlikvidovány veškeré znehodnocené výrobky. Společnost pomocí RFID nahradila řešení založené na čárových kódech, se kterým nebyla spokojena.

Dodavatelé řešení pro čárové kódy, jako je firma Symbol Technologies, začali nabízet dvourozměrné kódy. Kód je pak zobrazen jako čtvercové či obdélníkové pole složené z černých a bílých čtverečků, většinou je však zvětšená kapacita použita na zvětšení objemu informace společné pro všechny výrobky, například pro textový popis.

 



Témata: RFID, IBM, Životopis


Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.