Reklama

Bezpapírová kancelář je v nedohlednu, ale už není potřeba, tvrdí Epson

O bezpapírové kanceláři a elektronických dokumentech se hovoří již desetiletí, nicméně tiskne se stále ve velkém. Podle Roba Clarka, ředitele britské pobočky společnosti Epson, se však tisk stává natolik ekologickým, že to ani nevadí.

Kancelářské tiskárny pohledem termokamery - vlevo inkoustová, vpravo laserová | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

S ředitelem Epson Europe Kazuyoshim Yamamotem a ředitelem Epson UK Robem Clarkem jsme se krátce sešli na hannoverském výstavišti během veletrhu CeBit. Vzhledem k tomu, že „digitální kancelář“ byla jedním z ústředních témat veletrhu, musela naše první otázka směřovat tam.

Oba pánové se vzájemně doplňovali, a tak jsme jejich odpovědi sloučili dohromady.

Digitální bezpapírová kancelář, sdílení dokumentů v cloudu, systémy pro spolupráci na tvorbě dokumentů, takováto řešení prezentuje půlka výstaviště. Jaká je vlastně budoucnost tisku?
Hned zkraje můžeme říci, že jsme přesvědčeni, že tisk tu s námi bude ještě hodně dlouho. O bezpapírové kanceláři se hovoří již určitě tak dvacet let, avšak zájem o tisková řešení neklesá a tisk je stále přirozenou součástí mnoha pracovních procesů.

Nová kancelářská tiskárna s nádržkovým systémem a tiskovou hlavou v šířce...

Nová kancelářská tiskárna s nádržkovým systémem a tiskovou hlavou v šířce strany A3.

Místo nahrazování tisku se tak raději zaměřujeme na snížení jeho ekologického dopadu. Na letošním CeBitu jsme představili dva produkty, které vznikly právě souladu s tímto přístupem. První je nová řada tiskáren WorkForce Enterprise s tiskovou hlavou přes celou šířku stránky, která velmi šetří energii. Podívejte se na snímek z termokamery a porovnání s laserovou tiskárnou. Úspora energie oproti druhé tiskárně byla 96 procent. Oproti srovnatelným kancelářským laserovým strojům je to navíc technicky méně komplikovaný stroj, díky inkoustovým nádržím je i minimální odpad ze spotřebního materiálu.

Druhým produktem je první generace zařízení názvem PaperLab (více ve článku Poprvé v Evropě: PaperLab promění starý papír v nový a čistý za 3 minuty). Tisk na papír již nebude nezbytně znamenat kácení stromů, starý papír budete moci recyklovat přímo u sebe v kanceláři. To je jednoznačný ekologický přínos - nemusí vám být líto něco procesně vytisknout třeba jen pro kontrolu, protože stejný papír můžete během několika minut použít znovu.

Hodně se také hovoří ochraně osobních dat a to je další věc, kterou PaperLab řeší. Rozemletí na úroveň vláken je tak jemné, že jakákoli rekonstrukce informací z původního papíru je naprosto vyloučena. To je zajímavá funkce například pro banky, nemocnice nebo vládní instituce.

Opravdu nemají digitalizace a třeba cloudové kancelářské balíky na objem tisku žádný vliv, nebo lze vysledovat nějaké trendy?
Jsou dva pohledy. Z hlediska počtu vytištěných stránek je trend tisku mírně klesající - lidé vytisknou méně stránek. Mění se však charakter toho, co tisknou. Dnes jsou to často dokumenty s bohatou grafikou, obrázky nebo fotografie. Z hlediska objemu vytištěného inkoustu je tak trend opačný, stále poměrně významně roste.

Ve kterých oblastech odhadujete, že tisk vymizí nejdříve?
Méně se budou tisknout dokumenty pro archivaci. U archivu dokumentů předpokládáme, že se budou postupně přemisťovat do digitální domény, tam to dává smysl. Dále se budou tisknout procesní dokumenty, které potřebujete pro zpracování aktuální agendy, korektury, schvalovací procesy. A díky paperlabu vám ani nebude muset být líto papíru.

Tisková hlava o šířce strany A3

Tisková hlava o šířce strany A3.

Na internetu kolují spekulace, že se pro nádržkové systémy používá jiný, řidší inkoust, přičemž výsledný tisk má nižší životnost. Co je na tom pravdy?
Inkoust je zcela stejný jako v cartridgích, takže to je opravdu jen spekulace.

Další pro Epson zásadní oblastí jsou projektory. Proč nemáte v nabídce opravdový 4K projektor? Neujíždí vám tak oproti konkurenci vlak? (Epson má v nabídce 4K projektor, ale ten tvoří obraz pomocí pohyblivých Full HD elementů systémem pixel-shift. - pozn. redakce)
Na trh vždy vypustíme produkt až ve chvíli, kdy jsme přesvědčeni, že je takový, jaký má být a trh je na něj připravený. Produkt na trh nepustíme v kompromisní podobě jen proto, abychom jej měli na trhu brzy. Navíc jsme přesvědčeni, že pro 4K projektory ještě nenastal čas, už jen proto, že pro ně není mnoho obsahu. Raději se zaměřujeme například na vysoký světelný výkon. Ale 4K přijde.

Všechny televizory jsou dnes „smart“, nechystáte i projektory s chytrými funkcemi?
Stručná odpověď zní: ne. Touto cestou se vydávat nechceme. Většina našich projektorů pro domácí kina se stane součástí highendových instalací, ve kterých již nějaký přehrávač nebo streamer je. Bylo by tedy zbytečné tyto funkce integrovat i do projektoru, zejména když tyto podléhají rychlému vývoji. Soustředíme se tedy na špičkový obraz a související výbavu, nikoli na okolní legrácky.

Ředitel Epson Europe Kazuyoshi Yamamoto a ředitel Epson UK Rob Clark

Ředitel Epson Europe, Kazuyoshi Yamamoto a ředitel Epson UK, Rob Clark.

Cena televizorů s velkými úhlopříčkami kolem 65" klesla na velmi dostupnou úroveň, ovlivňuje to nějak trh s projektory?
Nepozorujeme to. Nejčastější velikost projekční plochy je 100" (2,54 metru - pozn. redakce) a v těchto velikostech televizory v nabídce nejsou.

První chytré brýle Moverio jsme testovali před třemi lety, třetí generaci pak loni. Stále však mimo výstaviště nejsou prakticky vidět. Našly již někde uplatnění?
Z míst, kde se s nimi bude moci setkávat široká veřejnost, můžeme jmenovat muzea. Ve většině z nich teprve dochází k jejich implementaci, jsou to složité a finančně náročné instalace a jsme vázáni mlčenlivostí, ale jmenovat můžeme třeba muzeum Ferrari v Modeně. Ve výsledku to však bude vypadat tak, že návštěvník v brýlích uvidí doplňkové informace k exponátu, včetně různých multimediálních doplňků. Ve Švýcarsku je již v provozu projekt s titulky. Divák v kině nebo divadle si můžete vybrat titulky ze širší nabídky jazyků.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

14 příspěvků v diskusi

Témata: Evropa, trh, CeBIT, Robe

Další z rubriky Technika

Reklama