Vše začalo tento týden v úterý, když Facebook uvedl nový systém, jehož cílem bylo znemožnit blokovacímu softwaru, aby správně identifikoval reklamu a následně zablokoval její zobrazení. Zároveň s tím firma uvedla i systém, kde si uživatel může zobrazení reklam konfigurovat.
Jak už to v podobných případech bývá, vývojáři blokovacích programů zareagovali a hned ve čtvrtek zapnuli nový filtr, který měl reklamy na Facebooku znovu blokovat. Už při jeho vydání byli uživatelé varováni, že jeho tvůrci zatím nestihli nový filtr plně otestovat, a tak se mají uživatelé sami rozhodnout, zda jej budou používat a jestli jim neblokuje víc, než chtějí.
Facebook se prostřednictvím vyjádření viceprezidenta pro reklamu Andrew Boswortha vzápětí vyjádřil, že nový filtr blokuje i některé příspěvky (což patrně souvisí s tím, jak firma reklamu nově schovala, pozn. red.) a že chystá změnu, která nový filtr obejde.
A za několik hodin ji také spustila.
Zatím tedy Facebook vede, ale dá se očekávat, že ne dlouho a vývojáři blokovacích programů se pokusí přijít s něčím novým, na to zase bude Facebook reagovat a tak stále dokola, jen se bude měnit frekvence.
Vypadá to tedy jako začátek velice dlouhé hry na kočku a myš. Kočkou jsou v tomto případě výrobci softwaru na blokování reklam, kteří se snaží vyčmuchat zobrazované reklamní sdělení, ať je již do stránky zabudované jakkoliv. Myší je pak Facebook, který chce vydělávat a reklamy uživatelům zobrazovat.