Je nebezpečné létat novým letadlem? Ne, říkají statistiky i pilot

Dreamliner nesmí létat. Obří Airbus A380 byl uzemněn na celé tři měsíce. Na první pohled by se mohlo zdát, že nová letadla mají více problémů než ta, která jsou časem prověřená. Není to úplně pravda. Závady a případné nehody jsou totiž u novinek mnohem více medializovány.
Zákaz provozu Boeingů 787 se dotkl i polské společnosti LOT. Nařízení totiž od amerického leteckého úřadu přejala i evropská agentura EASA.

Zákaz provozu Boeingů 787 se dotkl i polské společnosti LOT. Nařízení totiž od amerického leteckého úřadu přejala i evropská agentura EASA. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) před několika dny zakázal provoz nových Boeingů 787 po několika incidentech s bateriemi, které mohly způsobit požár. Jde o nezvykle tvrdé opatření. Proti letounu vyrobenému v USA bylo naposled použito v roce 1979, a to po tragické nehodě. Mohlo by se tedy zdát, že potíže Dreamlineru jsou skutečně závažné.

Firma Boeing to však odmítá. Potíže Dreamlineru prý nejsou horší než například při zavádění jeho předchůdce Boeingu 777. A odborníci souhlasí: jde prý spíše o preventivní opatření. "Většina potíží Boeingu 787 byly 'prkotiny'," řekl Technetu pilot Ladislav Keller. "Problém je s bateriemi. Jsou to klasické
li-ionky (lithium-iontové akumulátory - pozn. aut.). Používají se sice už několik let a dokonce i na družicích, ale nemají rády vysoké proudy, pak se přehřívají. A tady to asi trošku podcenili při testování."

Airbus A380 měl problémy s motory a únavovými trhlinami

Pohled do letecké historie ukazuje, že potíže nových letadel nejsou ničím neobvyklým. S problémy na začátku provozu se potýkaly téměř všechny typy letounů všech výrobců ze všech koutů světa.

Jeden z motorů A380 společnosti Qantas po nouzovém přistání v Singapuru (4. listopadu 2010)

Problémy u nejnovějšího letadla nedávno řešila i společnost Airbus. A380, největší dopravní letoun současnosti, už byl také několikrát uzemněn. "Superjumbo" za pět let provozu stihlo zaznamenat vážné potíže s motory i únavovou vadu materiálu - na křídlech některých strojů byly objeveny mikrotrhliny. "Tyto problémy mi připadají mnohem znepokojivější (než u Dreamlineru, pozn. aut.). A vyřešili je," říká Janet Bednareková, profesorka historie letectví z Daytonské univerzity v Ohiu.

"Dětské nemoci" letadel: od smrtících potíží k "vyrážce"

Podobné potíže u nových letadel se někdy s nadsázkou označují jako "dětské nemoci", tedy něco, čím si musí projít téměř každý. A není to úplně scestné přirovnání. Dnes se díky prevenci a intenzivní "léčbě" při první známce problémů daří většinu potíží vyřešit s minimálními následky. V minulosti však nebylo výjimkou, že "dětské nemoci" u letadel zabíjely.

Trosky ruského letounu Suchoj Superjet S-100 na svazích vulkánu Salak (11. května 2012)

Stává se, že si smrtící daň vyberou už testovací nebo předváděcí lety, například loňská nehoda ruského Suchoje Su-100 v Indonésii nebo havárie
A-320 na letecké přehlídce v Habsheimu roku 1988. Tragédií skončil i let ruského nadzvukového Tu-144 v Paříži v roce 1973. Letoun měl přitom být sovětskou konkurencí Concordu. Nehodu během testovacího letu měl i Il-18 v roce 1958.

Jindy sice proběhly zkušební lety úspěšně a letadla byla nasazena do běžného provozu s cestujícími, ale potíže se projevily záhy. "Například Boeing 707 (uveden do provozu roku 1957, pozn. aut.) měl problémy se stranovou řiditelností, k jejíž ztrátě několikrát došlo. Nakonec se měnil celý systém ovládání směrovky," konstatuje Keller.

Velké problémy měl i letoun McDonnell-Douglas DC-10, který byl uveden do provozu v roce 1970. V roce 1972 se jednomu ze strojů utrhly dveře zavazadlového prostoru a letadlo se vrátilo na zem jen díky výjimečně dobré práci posádky. Výrobce však závadu na zámku dveří zavazadlového prostoru neopravil pořádně. Za dva roky se tedy nehoda opakovala s mnohem tragičtějším koncem: při nehodě Turkish Airlines u Paříže zahynulo 346 lidí.

Lockheed L1011 Tristar. Stejný typ letounu havaroval roku 1972 na Floridě.

Některé nehody nových letadel nezpůsobí přímo technická závada. Katastrofu může zavinit i "pouhá" špatná ergonomie v pilotní kabině. V roce 1972 došlo na Floridě k havárii nového Lockheedu L-1011. Nepozorní piloti si omylem "vykopli" autopilota a letadlo místo držení výšky pomalu klesalo. A jen o pár týdnů později zavinilo tragickou nehodu na ruzyňském letišti nešikovné přepínání stabilizátoru u ruského Tupolevu Tu-154 (uveden do "ostrého" provozu v roce 1972).

Nové technologie, školení posádek

Znamená to, že by nová letadla byla méně bezpečná než ta starší, prověřená? Na první pohled to tak působit může, a to z více důvodů. Nová letadla využívají nové technologie a i když procházejí přísným testováním, všechny podmínky jednoduše nasimulovat nelze. Některé problémy se tak mohou projevit až při "ostrém" provozu, a také se to stává.

Kromě techniky může selhat také lidský faktor. Piloti i pozemní personál se musí s novým letadlem seznámit a se stroji se sžít. Posádky samozřejmě procházejí přeškolovacím výcvikem, ale ani ten nedokáže kompletně nahradit stovky nalétaných hodin a zkušeností.

Jak dlouho tedy trvá, než se pilot cítí v novém kokpitu jako doma? "Říká se, že je to otázka asi prvních 500 hodin," říká Ladislav Keller. "Rizika tam ale nehrozí. Na nové typy se přeškolují nejzkušenější piloti. Měsíc až šest týdnů létají s továrními piloty, procházejí výcvikem na simulátoru a nakonec pak i na 'živém' letadle."

Tři důvody, proč se nebát sednout do nového letadla

Podle odborníků tedy cestující nemají důvod k obavám, když do relativně nového letadla nastupují. "I piloti, jako kdokoli jiný, se chtějí dostat do cíle živí," podotýká s nadsázkou Janet Bednareková. Dají se však najít i další a pádnější důvody.

1. Důraz na prevenci

Komponenty používané na dopravních letadlech i samotné letouny procházejí přísnými testy a zkouškami už u výrobce. I aerolinie kladou obrovský důraz na bezpečnost a při známce vážnějších potíží svoje letadla raději nechají na zemi. "Když před pár lety vybuchl Airbusu A380 motor nad Austrálií, stály pak všechny třistaosmdesátky asi tři měsíce," podotýká Keller.

U Dreamlineru teď k preventivnímu opatření přikročil rovnou americký letecký úřad pro letectví (FAA), jehož nařízení pak přijaly i úřady dalších zemí. Od FAA jde o pochopitelný krok - je to letadlo vyráběné v USA, které prošlo tamní certifikací.

U nových letounů, které se do provozu teprve zavádějí, je navíc dočasné odstavení jednodušší z ekonomického hlediska. Nových letadel prostě nelétá tolik a aerolinie je mohou snáze nahradit jinými stroji. Například Dreamlinerů je v současnosti na celém světě v provozu padesát. Airbusů A380 létá kolem devadesáti.

2. Média potíže nových letadel zveličují

Vývoj a zavádění nových dopravních letadel patří k tématům, kterým veřejnost a média věnují velkou pozornost. Případné potíže jsou proto náležitě medializovány.

O problémech u starších letadel - mnohdy i vážnějších - se však čtenáři běžně nedozví. Málokdo například zaznamenal, že prosincové nehodě ruského Tu-204 v Moskvě předcházely v listopadu a prosinci 2012 dva jiné případy vyjetí z dráhy u stejných letadel téže společnosti.

3. Statistiky

Bezpečnost letecké dopravy se v posledních desetiletích výrazně zvýšila. Pohled na statistiky nehodovosti velkých dopravních letadel, která byla uvedena do provozu za posledních zhruba dvacet let, ukazuje, že to platí i pro nové stroje. Airbus A-330 (v provozu od roku 1992) zaznamenal tři nehody s oběťmi na životech. Ještě lépe je na tom A-340, který létá od roku 1991 a nemá na kontě zatím ani jednu nehodu, která by si vyžádala oběti na životech. Stejně je na tom konkurenční Boeing 777, který létá od roku 1994.

Letadla uvedená do provozu od začátku 90. let
TypPrvní letPrvní smrtelná nehodaOdepsáno po nehoděSmrtelné nehodyVyrobeno kusůPočet obětí
A3401991-203800
A3301992199443940338
B7771994-2010000
A3802005-001000
B7872009-00500
Letadla uvedená do provozu na přelomu 60. a 70. let
TypPrvní letPrvní smrtelná nehodaOdepsáno po nehoděVyrobeno kusůPočet obětí
B7371967197215074204240
Tu154196819735810302740
B747196919744314602850
Let41019691977961140420
DC1019701974284501260
L1011197019727250350
Il761971197952360800

Zdroj dat: aviation-safety.net (rok uvedení do provozu, nehodovost - data k lednu 2013) a wikipedia.org (počty vyrobených kusů, data ke konci roku 2012).

  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 29 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 14 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na méně používané dráze se potkalo několik obrů i návštěva z pouště

v diskusi jsou 2 příspěvky

10. dubna 2024  10:13

Letiště Václava Havla využívá při tzv. západním proudění jako hlavní dráhu pro starty a přistání...

OBRAZEM: Po zkušenostech s Moskvou neponechává Litva otázku výzbroje náhodě

v diskusi je 19 příspěvků

11. dubna 2024

Litva se stala členem obranné aliance NATO v roce 2004. Pro zajištění vlastní bezpečnosti v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Patnáct zbytečných obětí. Před 100 lety vybuchl důl Gabriela na Ostravsku

v diskusi jsou 4 příspěvky

12. dubna 2024

Dvanáctý duben 1924 přinesl vážnou důlní katastrofu v Československu. Výbuch v dole Gabriela v...

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi jsou 2 příspěvky

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

OBRAZEM: Drážďanská MHD má i dvě lanovky. A blízko sebe, co by lanem dohodil

v diskusi je 1 příspěvek

16. dubna 2024

Kromě jiných zajímavých věcí najdeme v Drážďanech i dvě historické lanové dráhy, jednu pozemní a...

Copilot od Microsoftu nabízí část schopností pokročilejšího ChatGPT zdarma

v diskusi nejsou příspěvky

16. dubna 2024

Byl to ChatGPT, který na konci roku 2022 začal psát revoluci na poli nástrojů generativní umělé...

Microsoft testuje zobrazování reklam na aplikace přímo ve Windows

v diskusi je 16 příspěvků

15. dubna 2024  19:05

Microsoft ve svém testovacím kanálu Windows určeném i pro veřejnost zkouší novou funkci, která má...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...