Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poslední let prvního Boeingu 727 trval 15 minut. „Probouzeli“ jej 25 let

  15:30aktualizováno  15:30
Američtí nadšenci zprovoznili 53 let staré letadlo, které stálo 25 let na zemi. Během patnácti minut s ním přeletěli z továrního letiště do muzea.

Prototyp Boeingu 727 s označením N7001U právě naposledy přistává. Středa 2.3.2016 Boeing Field u Seattlu. | foto: The Museum of Flight

První týden v březnu zažilo letiště Boeing Field u Seattlu přistání velmi neobvyklého stroje. Z nedalekého letiště Paine Field v Everettu sem přelétl boeing B727 s registrační značkou N7001U – vůbec první letoun tohoto typu, vyrobený v roce 1962. Je to jeden z posledních exemplářů tohoto typu. Na světě už jich létá jenom několik.

Na Paine Field letoun strávil 25 let – tak dlouho trvalo, než dobrovolníci opravili vysloužilý stroj natolik, aby byl schopen posledního přeletu. Svému dlouholetému „svěřenci“ připravili slavnostní rozlučku – na poslední cestu jej vyprovodila slavnostní vodní přeprška, paralela vodních slavobran, které na letištích vítají nové přírůstky.

Zmatky s letišti?

Názvy dvou nedalekých letišť jsou poněkud matoucí: jižnější Boeing Field fungoval jako tovární letiště Boeingu do cca 60. let a dnes u něj leží letecké muzeum. Severnější Paine Field využívá Boeing jako tovární letiště dnes a nachází se tam také velké servisní středisko Aviation Technical Services. Obě letiště dělí asi 60 km.

Během krátkého, asi patnáctiminutového letu boeing doprovodily dva menší stroje. Velkou pozornost přeletu věnovali také novináři, odborníci i letečtí nadšenci, kteří let boeingu pozorně sledovali, dokumentovali a hojně sdíleli na sociálních sítích. Například na Twitteru se pod hashtagem #727lastflight objevily desítky příspěvků.

Celý let absolvoval boeing s vysunutým podvozkem a klapkami. Let ve výšce maximálně 2500 stop (asi 760 m) probíhal podle vizuálních pravidel letu (takzvaný VFR let), bez využití přístrojové navigace.

Kapitán: Říkám letadlům, že odvedla dobrou práci

Poslední let pilotoval kapitán Tim Powell, jeden z mála amerických pilotů, který má platné typové zkoušky pro tento letoun. S sebou si vzal celou posádku, se kterou létá s jedním z dalších ojedinělých veteránů B727.

„Bude to hořkosladké,“ řekl ještě před přeletem Tim Powell. „Už jsem podobné poslední lety absolvoval. Vždycky jsme po zaparkování těm letadlům řekli, že odvedla dobrou práci.“

Ani z letu s tak dlouho odstaveným letadlem neměl Powell obavy. Pro magazín AirlineReporter.com poznamenal, že si byl jist, že vedoucí renovace z leteckého muzea, technici i posádka letadlo „probudili naprosto dokonale“.

Letadlo muselo pro svůj poslední let získat několik výjimek z amerických leteckých předpisů. Porušovalo jak emisní, tak hlukové limity, což dokázalo jak při motorových zkouškách, tak při samotném letu. Za strojem zůstávaly šedivé kouřové stopy a trojice motorů Pratt&Whitney JT-8D-7 hřměla nad Seattlem nejen kvůli malé letové výšce.

Třiapadesátiletý veterán převezl tři miliony cestujících

Nyní se zrenovovaný stroj stane přírůstkem leteckého muzea v Seattlu (The Museum of Flight). Místo v něm si plně zaslouží - má za sebou poměrně dlouhý a i na staré dopravní letadlo pestrý život.

Byl prvním z více než 1 800 vyrobených boeingů B727, ve své době velice oblíbených třímotorových strojů. Byl vyroben koncem roku 1962, poprvé se vznesl v únoru 1963 a do roku 1964 sloužil jako testovací letadlo. Podílel se na zisku certifikací potřebných pro uvedení do provozu.

Od roku 1964 létal u United Airlines, pro které během následujících sedmadvaceti let přepravil odhadem tři miliony cestujících. Nalétal téměř 65 000 hodin. V roce 1991 byl letoun vyřazen a United Airlines se rozhodly jej darovat seattleskému leteckému muzeu. Stroj dostal dobový nátěr z 60. let a přeletěl do Everettu, kde po dalších pětadvacet let stál a příležitostně procházel opravami.

Bob Bogash: Letadla mají duši

„Spala po čtvrt století, po většinu času opuštěná, nepovšimnutá, nemilovaná; v zimních deštích i horkých letních nocích. Ale teď je zase v centru pozornosti. (...) A ona to všechno ví a odpovídá nám, vrací se do života a dokazuje nám všem, kteří se díváme, že její srdce stále bije.“

Dát jej do pořádku a především do letuschopného stavu si vyžádalo tisíce hodin práce dobrovolníků a také mnoho darů aerolinek z celého světa, které boeingy 727 postupně vyřazovaly a seattleskému muzeu čas od času věnovaly potřebné náhradní díly. Zlom nakonec představovaly dary společnosti FedEx, která nadšencům v květnu 2004 darovala celou jinou vyřazenou „sedmdvasedmičku“. Díky tomu dostala celá akce nový impuls.

Začátkem roku 2016 byly všechny práce hotové a prvního března dostalo letadlo povolení k poslednímu přeletu. „Dneska ráno jsme dostali speciální letové povolení od FAA (americký úřad pro civilní letectví, pozn. red). Máme to! Ode dneška nám běží čtrnáctidenní limit k přeletu,“ napsal na své stránce manažer celého projektu Bob Bogash. Svůj cíl splnili hned následujícího dne.

V seattleském leteckém muzeu bude nejstarší B727 k vidění od letošního léta. Pak by se podle CNN měl přestěhovat do krytého hangáru věnovaného především leteckým legendám 60. let. Bude tam v té nejlepší společnosti. V hangáru se potká například s vůbec prvním vyrobeným boeingem B737, s prvním „jumbem“ B747 nebo s legendárním Concordem.

Témata: Boeing , CNN, Zisk




VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...
VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 64 623 km, benzín
770 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.