Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se, co dokáže Boeing Dreamliner, když v něm nejsou cestující

  0:05aktualizováno  0:05
Bojová zatáčka, natažení na 30 stupňů, letmé přistání a další „akrobatické“ kousky předváděli zkušební piloti Boeingu 787-9 Dreamliner na leteckém veletrhu Airshow ve Farnborough.

Než si pustíte video z letové ukázky, přečtěte si, na co se vlastně budete dívat. Let v originále popisuje Steve Taylor, prezident Boeing Business Jet. Jelikož však často používá slangové výrazy, máme pro vás stručnější popis i s vysvětlivkami.

Fotogalerie

Hned po vzletu pilot Dreamliner takzvaně natáhne na 30 stupňů. To znamená, že příď směřuje vzhůru a drak letounu svírá se zemí úhel 30 stupňů. Maximum (takzvaný Body Angle Limit) u většiny dopravních letadel je přitom jen 20 stupňů a běžně se s vámi letadlo nenakloní více než 15 stupňů. Každopádně díky velkému sklonu si můžete dobře prohlédnout hřbet letadla a krásný tvar křídla.

Vše o Dreamlineru

V následujících sekundách (čas videa od 0:20) předvádí Dreamliner zatáčku s náklonem kolem 60 stupňů (takzvaný High bank). Běžně dopravní letadla točí zatáčky s náklonem cca 25 - 30 stupňů, což způsobuje přetížení cca 1,1 G. Při 60 stupních může být přetížení až 2 G. To je takřka bojová zatáčka, tedy manévr, který běžně používají bojoví piloti. I dopravní letadla jsou každopádně na podobné manévrování konstruována.

Dále pilot předvádí skutečně výrazné zásahy do řízení letounu, což dobře ukazuje jednu z filozofií Boeingu: pilot musí mít vždy plnou vládu nad letounem. Firma se stále drží zásady, že letadlo má řídit pilot a ne počítač. Nové Boeingy (B-777 a B-787) již sice mají plně elektronické řízení (tzv. fly-by-wire), ale letadlo udělá přesně to, co mu pilot řekne. Počítač sice řízení vykonává, ale nezasahuje do něj.

Podle filozofie Airbusu stroj pilotovi nedovolí udělat to, co počítač vyhodnotí jako nebezpečný zásah do řízení.

Panorama Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 Dreamliner poprvé v Praze v barvách LOT.

Přibližně v čase 1:10 Dreamliner předvede manévr nazývaný touch and go (letmé přistání). Komentátor Boeingu při tom použije výraz, že stroj sedl „přímo na číslech“. Je to slangový a málo používaný výraz, který  v přeneseném významu znamená, že sedl naprosto přesně. V tomto konkrétním případě však letoun skutečně přistane přesně na číselném označení dráhy, a tedy na samém jejím začátku.

Tento manévr se používá například v případě, že je potřeba využít jen krátkou část dráhy, takzvaně s krátkým výběhem po přistání.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odhady dosahu severokorejské rakety se různí (ilustrační záběry)
PŘEHLEDNĚ: Jak daleko by mohla doletět nová raketa ze Severní Koreje?

Vědci a odborníci na vojenskou techniku nyní počítají, jak daleko by mohla doletět balistická raketa, kterou otestoval severokorejský režim.  celý článek

Hubsan H002
Podívejte se: Před pár lety měli tuhle hračku jen filmoví špioni

Dron Hubsan H002 s kamerkou vyjde v přepočtu na 511 Kč i s poštovným z Číny a stal se vítězem našeho testu levných dronů. Můžete s ním dělat přemety, létá i za...  celý článek

Před 100 lety se narodil architekt Národního muzea
Před 100 lety zemřel architekt Národního muzea

VIDEO Před 100 lety zemřel ve Špindlerově Mlýně Josef Schulz, architekt, který zrekonstruoval požárem poničené Národní divadlo, navrhl Národní muzeum a společně s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.