Boeing umí odhalit vzdušné turbulence. Letadla se už nebudou propadat

Digitální kamera a software na analýzu obrazu mají uchránit cestující i letadla od náhlých propadů. Systém odhalí i turbulence, které v současné době piloti mohou jen nepřesně předvídat. Ke sledování se využívají optické poruchy způsobené prouděním vzduchu.

Turbulentní proudění vzduchu za křídlem práškovacího letadla. - Kvůli těmto jevům musí letadla mezi sebou udržovat bezpečné rozestupy. Samozřejmě dané velikosti strojů. | foto: NASA Langley Research Center

Už vám někdy zaskočil džus nebo se vylila káva do klína, když se vaše letadlo ve vzduchu náhle propadlo o desítky metrů? Pokud ano, můžete vlastně hovořit o štěstí, někteří cestovalé dopadli i hůř. Pokud jste alespoň mírné turbulence nezažili, věřte, že mezi cestovateli vzduchem jste výjimkou.

Firma Boeing se zřejmě domnívá, že má perfektní řešení vašich problémů. Americký patentový úřad na sklonku minulého týdne zveřejnil na svých stránkách informaci, že si výrobce letadel podal žádost o patent na detektor turbulencí během letu. Jako první si patentu všiml časopis NewScientist.

Neviditelný problém ohrožuje letadla

Současná letadla na palubě nic takového nemají. "V současné době se na palubě dopravních letadel využívá klasický meteoradar. Podle něj může pilot určit bouřku, její rozsah a intenzitu. Na základě těchto údajů pak lze předpokládat i výskyt turbulencí," říká profesionální pilot dopravních letadel, jehož jméno na přání neuvádíme.

Problémem jsou však takzvané čisté turbulence (Clear air turbulence – CAT), které jsou pro meteoradar neviditelné. "Čisté turbulence lze předvídat pouze nepřímo. Jejich indikací jsou rapidní změny teploty a především změny směru a rychlosti proudění vzduchu. Vyskytovat se mohou kdekoliv. Těžší letadla jim samozřejmě odolávají o něco lépe. Vždy je však lepší se jim vyhnout," vysvětluje pilot.

Čisté turbulence mají na svědomí dramatické propady dopravních letounů i o několik letových hladin. Dochází při nich i k vážným zraněním cestujících.

Vzdušné kapsy před kamerou

Boeing ve své patentové žádosti předpovídá nečekaně jednoduché řešení turbulentního problému. Stačí mít digitální kameru, počítač a sotfware na analýzu obrazu. Kamera je zaměřena na obzor a pravidelně ho snímá. V obraze pak software hledá charakteristické optické "zlomy" v linii obzoru, které mají být ukazatelem oblastí turbulentního proudění vzduchu.

Drobné optické poruchy vznikají podobně jako fata morgana, tedy nepravidelnostmi při šíření světla atmosférou. Světlo se totiž šíří "cestou nejmenší odporu" (správně podle principu nejmenšího času známého už od 17. století). Za některých okolností (třeba nad rozpálenou letní silnicí) není nejpřímější cesta nejrychlejší. V teplém (a tedy řidším) vzduchu se šíří rychleji než v studeném (a tedy hustém). Při vhodném "promíchání" atmosféry pak dochází ke vzniku takových optických jevů, jako je již zmíněná fata morgana.

Podle žádosti Boeingu může sledování drobných optických poruch v atmosféře poměrně spolehlivě odhalit oblasti s turbulencemi. A to na takovou vzdálenost, aby ji piloti mohli obletět. 

Patent ovšem neuvádí, jak bude detektor fungovat v podmínkách snížené viditelnosti. Například, když bude obzor skrytý oblačností nebo v noci. Ale, jak poznamenává i NewScientist, v patentových žádostech společnosti často zamlčují důležité detaily.

Láce pro všechny?

Pokud bude systém tak jednoduchý, jak se na první pohled zdá, mohla by jím být snadno vybavena v podstatě všechna dopravní letadla. Turbulence totiž neškodí jen zdraví nebo pohodě cestujících. Trpí při nich i drak letadla. V některých případech musí být stroj dokonce stažen na mimořádnou technickou kontrolu. Levný detektor turbulencí by společnostem ušetřil náklady.

Cena ale samozřejmě bude záviset na úspěchu Boeingu při patentovém řízení. Schválení projde v USA padesát procent patentů. Peníze ale vydělá jenom zhruba jedno až dvě procenta z nich. Detektor turbulencí by se do téhle elity mohl snadno zařadit.

Škody způsobené leteckým společnostem dosahují podle starších údajů Amerického úřadu pro letectví zhruba třiceti milionů dolarů za rok. Navíc se počet incidentů s turbulencemi nepodařilo během posledních dvou desetiletí nijak snížit.

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velký železniční KVÍZ: Máte-li dost páry, zkuste vytřít zrak Sheldonovi

v diskusi je 5 příspěvků

23. března 2024

Projeďte se aktivně historií železniční dopravy, ve světě i doma. Čekají na vás otázky rozmanité, z...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 5 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 9 příspěvků

28. března 2024

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 29 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...