Nejdelší Boeing v historii firmy stojí v přepočtu přes 5 700 milionu korun. Oproti svému předchůdci (modelu 747 - 400) má přepracovaný design, který zahrnuje upravený, prodloužený trup křídla. Využity byly i nové, úspornější motory.
Největší změny doznal interiér, který nyní pojme 467 cestujících. To je o 51 cestujících více než u starší 747 - 400. Stále to však nestačí na 555 cestujících, které uveze letoun A380 konkurenčního Airbusu.
Boeing již rok testuje i nákladní variantu 747-8F, ta odveze téměř 134 tun nákladu.
Větší, ale úspornější
Při své délce, která překonává všechna dopravní letadla na světě, má být provoz letadla ekonomičtější, než u úspěšného modelu 747 Jumbo Jet.
Nové úpravy totiž zlepšily aerodynamiku a využívají relativně úspornější motory společnosti General Electric GEnx-2B67. Ekonomika provozu se bude testovat, tedy zda se teoretické předpoklady o nákladech na provoz ověří i v praxi.
Na výsledky již čekají zákazníci v čele s německou Lufhansou, kteří mají nový letoun dostat ještě před koncem tohoto roku.
První let se vydařil
Letadlo, které bylo oficiálně představeno již 13. února, startovalo z města Everett a přistálo v Seattlu, kde má Boeing hlavní montážní závody.
Celý let trval asi čtyři hodiny a dvacet pět minut. Letoun Boeing 747-8 Intercontinental testovali dva piloti. Hlavní testovací pilot Mark Feuerstein řekl, že první let proběhl hladce a letoun by v podstatě mohl být okamžitě nasazen do ostrého provozu.
Pasažéři si možná i lehnou
Základní výbava letounu počítá se 467 místy pro pasažéry. V první třídě jich poletí 24, v třídě Business 87 a nejspořivějších cestujících se do třídy Economy vměstná až 356.
Lufhansa navíc podle serveru www.ausbt.com.au plánuje do některých svých současných letadel typu 747 umístit lůžka. Dá se očekávat, že se tato úprava dostane i na nejnovější 747-8i. Vše samozřejmě v první třídě. Lůžka nahradí polovinu sedadel. Cestující si však za tento komfort připlatí.
Na dlouhých trasách, které je letadlo schopno urazit, se to bude hodit. Oficiální údaje hovoří o doletu 8 000 nautických mil, tedy asi 14 800 kilometrů. To je zhruba vzdálenost z Prahy do Pekingu a zpět.
Nový Boeing má být zároveň nejrychlejší velkokapacitní dopravní letadlo této firmy. V cestovní nadmořské výšce nad 10 kilometrů může letět rychlostí kolem 915 kilometrů za hodinu.
Boeing 747-8iDélka: 76,4 m Rozpětí: 68,5 m Výška: 19,5 m Maximální cestovní rychlost: 0,86 mach (cca 915 km/h) Dolet: 14 815 km Počet pasažérů: 467 Maximální vzletová hmotnost: 442 250 kg Motor: GEnx-2B67 (tah 296 kN) |