Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Boeingy jdou na kontrolu. Praskliny se objevily i v dalších letadlech

Boeing varoval světové aerolinky před vadami v trupu letadel Boeing 737. Minulý týden se u jednoho za letu objevila téměř dvoumetrová díra. Letadel českých společností se problémy netýkají, kritická část trupu je u nich pevnější.

Boeing 737-300 společnosti Southwest Airlines | foto: ČTK/APAP

V hliníku je možná budoucnost, ale zřejmě ne pro Boeing. Jak se ukazuje, nehoda z minulého týdne nebyla náhodná. Boeing doporučuje provozovatelům častější a důkladné kontroly kritické části trupu. Firma také přiznává, že podobný problém vůbec neočekávala.  

Opakovaná zlomenina

Příčiny nehody letu 812 společnosti Southwest z minulého týdne jsou zřejmé. Předběžné závěry ukazují na únavu materiálu, tedy hliníkový potah letadla. 

Závěry vyšetřování ovšem nejsou definitivní. Ale jestli jde skutečně o únavu materiálu, tak jsou příčiny shodné jako u nehody jiného letadla Southwest Airlines v roce 2009. I tehdy se u stroje objevila za letu trhlina v trupu. (Nehoda také skončila bez obětí na životech.)

Zarážející je, že šlo o stejný typ letounu, tedy Boeing 737-300. V roce 2009 vyšetřovatelé nakonec dospěli k závěru, že jde v podstatě o neovlivnitelnou závadu danou konstrukcí potahu letadla. "To je v případě Boeingu 737-300 chemicky frézovaný plech z hliníkové slitiny o tloušťce od cca 0.9 do 3 milimetrů," říká Robert Theiner z Ústavu letadlové techniky fakulty strojní ČVUT v Praze. 

V případě 737-300 docházelo v místě, kde se trhlina objevila, k nerovnoměrnému namáhání hliníkové konstrukce. Namáhanější místa pak rychleji "stárla". Objevila se v něm drobné trhliny, které se postupně zvětšovaly, až se vytrhl celý kus potahu.

Závěry vyšetřování vedly ke zpřísnění kontrol u tohoto typu. Pokud provozovatel objeví v daném místě na hřbetu letadla trhliny, má se obrátit na Boeing, který poradí s odstraněním závady. Nejspíše doporučí provozovateli výměnu dané části hliníkového potahu.

Achillova pata na hřbetě

Nová nehoda je na pohled velmi podobná. Boeing ale přesto překvapila, vyplývá z firemních prohlášení. Podle výpočtů konstruktérů měla tato část konstrukce bez problémů vydržet nejméně 60 tisíc startů a přistání. Až pak se jí měla věnovat při pravidelných prohlídkách zvýšená pozornost. Prvního dubna poškozená "třístovka" společnosti Southwest ale byla jen 15 let stará a v době nehody měla na kontě "pouhých" 40 tisíc startů a přistání. 

Výrobce leteckým společnostem doporučil, aby ihned zkontrolovaly zhruba patnáctimetrový úsek kolem spoje na hřbetě letadla, kde se trhlina objevila. Týká se to všech letadel 737-300, která za sebou mají nejméně 30 tisíc startů a přistání. Kontroly se pak mají provádět každých 500 letů po překročení této hranice. Inspekce by měly trhliny objevit dávno předtím, než by mohlo dojít k narušení potahu za letu.

Nový režim se dotkne stovek letadel. Ihned po nehodě muselo na kontrolu zhruba 80 Boeingů typu 737-300, které za sebou měly podobný počet startů a přistání jako poškozené letadlo Southwest Airlines. Kontroly objevily praskliny u pěti z nich.

Během dalších měsíců (maximálně let) překročí podle Boeingu hranici 30 tisíc vzletů a přistání více než 500 letadel typu 737-300 po celém světě. Kolik jich bude poškozených, není možné předvídat. 

Southwest za to nemůže

Výrobce vyloučil spekulace, podle kterých za nehodu může příliš velké vytěžování letadel společností Southwest. Její stroje tráví ve vzduchu podle statistik zhruba 11,7 hodiny denně, což je zhruba o hodinu více, než činí průměr v letecké dopravě. Navíc většina letů společnosti je na krátké a střední vzdálenosti. Letadla tak obvykle absolvují několik startů a přistání za den. 

Paul Richter, hlavní inženýr Boeingu pro typy, které už nejsou ve výrobě, považuje pochybení na straně provozovatele za nepravděpodobné. "Podle mého byla nehoda daná statisticky, spíše než aby souvisela se Southwest a jejich způsobem využití letadla," řekl Richter. 

Z jeho slov vyplývá, že společnost Boeing nepředpokládala, že by se praskliny v hliníkovém plášti mohly objevit u takto "nového" letadla. A právě to je asi na nehodě vůbec nejpřekvapivější. S kovy technika pracuje na vědecké úrovni už stovky let a o jejich únavových vadách víme asi více než u jakéhokoliv jiného materiálu.  

České Boeingy se kontrolovat nebudou

Tuzemských leteckých společností se nové doporučení Boeingu (známé jako tzv. Alert Service Bulletin 737-53A1319) netýká. České aerolinie ani Travel Service totiž nemají typ 737-300 ve své flotile. 

Obě používají jen několik kusů mladších typů 737-400 a -500. U těch došlo ke změně konstrukce a daná část hřbetního pláště je pevnější. Podobné problémy jim tedy zřejmě vůbec nehrozí. 

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 16 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...