Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Boty, které chodí téměř samy

aktualizováno 
Původně mělo jít o vybavení pro armádu, zanedlouho si to možná budete moci koupit i vy. Řeč je o botách, které svému uživateli při chůzi ušetří až 70 % energie. Díky nim má člověk dojít dále a dostane se tam rychleji.
Asi každý zná pohádku o sedmimílových botách, které měly svému nositeli propůjčit možnost pohybovat se obrovskými skoky. Možná že právě tato pohádka inspirovala skupinu ruských inženýrů k sestrojení speciální obuvi, jejíž vlastnosti se alespoň vzdáleně přibližují kouzelným botám.

Za všechno může motor

Na první pohled připomíná tento systém jakési speciální chůdy nebo prodloužené ortopedické nástavce, podobné těm, jaké nosil představitel role mladého Forresta Gumpa. Z přiloženého obrázku není příliš patrno, jakým způsobem boty fungují.

Tento systém má při chůzi ušetřit až 70 % lidské energie 

Jeden z vědců, kteří se na vývoji podstatně podíleli, vysvětluje, jak mají tyto „samochodky“ sloužit. „Hlavní myšlenka spočívá v tom, že v okamžiku, kdy uživatel těchto bot dokončí krok vpřed, začne se automaticky dopředu posouvat druhá noha.“  Tímto principem se podle odhadů lidí, kteří s nápadem přišli, při chůzi docílí až 70% úspory lidské energie. Tu zbylou energii dodá spalovací motor, který celé zařízení pohání. Součet energie z motoru a lidské námahy bude mít za následek jednak možnost vydržet na cestě mnohem déle a navíc i rychlejší pohyb. Ideální se tedy jeví tyto boty jako výbava pro armádu.

Vědci zatím nezveřejnili spotřebu a ani pohonnou hmotu, která výše zmíněný motor pohání. Dá se ale předpokládat, že to bude spíše benzín než nafta (pokud nebude využívána jiná pohonná látka). Také není z obrázku jasné, jak je to stabilitou a jak si tento model poradí s nezpevněným či dokonce kluzkým povrchem. Navíc budou zřejmě muset uživatelé nejdříve projít nějakým výcvikem, než se naučí plně využívat potenciálu takových bot.

Rozhodně to není za hubičku

Pokud si bude chtít uživatel takovou obuv pořídit, bude muset sáhnout poměrně hluboko do své kapsy. Cena jednoho páru by se měla pohybovat kolem 600 liber. Váha každé z těchto bot se pohybuje pod hranicí 2,5 kilogramu. Přesto si tvůrci na odbyt nestěžují. Podle vedoucího institutu, kde byl nápad realizován, je totiž prý již nyní rezervováno několik tisíc těchto párů. Dodávky budou směřovat nejen do Ruska, ale i do zahraničí. Zda některé objednávky pocházejí od armády, výrobce nespecifikoval.  Za účelem lepší propagace tohoto systému v zahraničí byla oslovena jedna britská společnost, jež má pomoci s reklamou, ale i prodejem.

Budoucnost ukáže, nakolik jsou tato a podobná zařízení schopna přežít na trhu. Možná si vzpomínáte na malé motorové vozítko s označením „Segway“ neboli "Human Transporter". Ačkoliv se jednalo o velice zajímavý nápad, jeho uživatelé s ním v některých státech nemohou jezdit ani po silnici, a ani po chodníku. Důvod je ten, že je Segway pro chodník příliš rychlý a může ohrozit chodce. Na silnici zase nezaručuje dostatečnou bezpečnost.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Upozornil MHD na ostudnou chybu. Maďarská policie ho zatkla jako „hackera“

Maďarský provozovatel hromadné dopravy v Budapešti zavedl nový systém pro placení lístků on-line. Narychlo spuštěné stránky však obsahovaly řadu zásadních...  celý článek

VPN v ohrožení
Apple stáhl z Číny aplikace s VPN. Putin podepsal jejich zákaz v Rusku

Blokování přístupu na necenzurovaný internet je v některých zemích stále populárnější. Kvůli požadavkům čínských úřadů tak Apple stahuje VPN aplikace. V Rusku...  celý článek

ZmapujTo.cz
Tipy na weby: Ukliďte Česko. Hlaste podněty přímo z ulice či lesa

Práskat se nemá, ale hlásit se to musí. Poukažte na problémy ve vašem okolí přímo z terénu a nechte je řešit díky projektu ZmapujTo.cz. Smazat sami sebe z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.