Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Brian Eno a Peter Gabriel osvobozují muzikanty od labelů

aktualizováno 
Dvě legendy hudebního nebe, Brian Eno a Peter Gabriel, zakládají iniciativu MUDDA, která má hudebníkům pomoci oprostit se od nahrávacích společností, vydávat svou produkci na internetu a ještě na tom vydělat.

Dvě hudební legendy, Brian Eno a Peter Gabriel, který mimochodem 17. května přijede koncertovat do Prahy, představili na hudebním festivalu MIDEM novou iniciativu s názvem "Úžasná unie digitálně stahovaných umělců" (Magnificent Union of Digitally Downloading Artists - MUDDA). Eno a Gabriel vyzývají všechny umělce, aby se spojili a odstartovali digitální revoluci.

Cílem iniciativy je změnit způsob, jakým umělci nakládají s internetem a jak je jejich materiál představován zákazníkům. Současný stav nutí muzikanty nejprve dokončit celé album, pak teprve mohou skladby vydat. I tak spousta hudby zůstane v šuplíkách a nikdy se na zvukové nosiče nedostane. Podle Gabriela je nyní vhodná chvíle tento zastaralý model odstranit a přijít se zcela novým přístupem.

"Chceme se zaměřit na proces tvorby spíš než na finální produkt. Můžete dát k dispozici víc hudby ve formě jaké chcete, za cenu jakou si určíte. Můžete klidně vydávat syrové, nedokončené skladby. Hlavní je, aby se hudba dostala k fanouškům," říká zakladatel MUDDA.

Peter Gabriel
Peter Gabriel

Gabriel tvrdí, že hudebníci tak budou mít svou tvorbu plně pod kontrolou. "Umělci se sami stanou prodavači. Budou na začátku potravního řetězce, ne na jeho konci, kde jsou teď."

Brian Eno vidí v internetu nové možnosti: "Cédéčka nás nutí tvořit hudbu určitým způsobem. Nemůžeme vydávat čtyřminutové skladby, protože je to neefektivní, ale stejně tak nemůžeme vydat 151-minutovou kompozici. Kompakt je z tohoto hlediska velice limitující, ale internet to může změnit! Jestli chcete něco na týden zadarmo vystavit na síti - je to jen vaše věc."

Cenová flexibilita je něco, co současný model hudebního průmyslu není schopen nabídnout. "Proč by se měly skladby prodávat za 99 centů? Proč třeba nedat každý měsíc jednu skladbu zadarmo? Musíme v této oblasti více experimentovat," říká Eno.

Gabriel přitakává: "Začínající kapely se čím dál častěji obracejí na internet a my jim chceme ukázat cestu. Zpeněžit svou tvorbu není žádná věda."

Bývalý člen kapely Genesis věří, že nahrávací společnosti nebudou vycházejícím hvězdám bránit v rozletu a svolí, aby sami komunikovali s fanoušky a nabízeli hudbu i mimo oficiální alba. Pro nezávislé hudebníky se internet stane novým zdrojem přímých příjmů. Na webových stránkách mudda.org píše: "Umělci, kteří podepsali smlouvu s labely, se v podstatě stali jen námezdními dělníky. Nyní nastal čas, aby měli mnohem větší slovo tom, jak je s jejich tvorbou nakládáno."

Ale Gabriel dodává, že iniciativa není křížová výprava proti nahrávacím společnostem. "Stále jsou funkce, které labely zvládají perfektně, třeba marketing, účetnictví, distribuce, nebo i vyhledávání talentů. Ale spoustu věcí mohou hudebníci dělat nezávisle na nich."

Zakladatelé MUDDA si uvědomují, že ne všechna tvorba se dá poslouchat, nicméně nikdo by umělce neměl omezovat v tom, co dá k dispozici na internet. "Pochopitelně to znamená, že se vyrojí množství odpadní produkce, což přináší zásadní otázku: Jak filtrovat nepodarky," uzavírá Gabriel.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Speciální odhlučňovací hranoly v nejtišší místnosti na světě.
Nahlédněte do nejtiššího místa na světě. Patří Microsoftu

Microsoft od roku 2015 drží minimálně jedno světové prvenství. Jeho audiolaboratoř je nejtišším místem na Zemi.   celý článek

Šíření nenávisti hudbou má mnoho podob. Na Spotify by se však už vyskytovat...
Spotify odstraňuje neonacistické a další nenávistné kapely ze své služby

„Kapely hlásající nebo podněcující nenávist proti rase, náboženství, sexualitě a podobně u nás nebudou tolerovány,“ prohlásila mluvčí služby Spotify. Zejména...  celý článek

Vnitřnosti chytrého reproduktoru Apple HomePod
Apple má po letech nový hardware. Je to asistentka v reproduktoru HomePod

Apple se zařadil po bok firem jako Amazon nebo Google, které nabízejí vlastní osobní digitální asistenty ovládané hlasem v domácím reproduktoru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.