Britney Spears pláče: "Kvůli internetu přicházím o miliony!"

  • 123
Hudební průmysl vyhodil oknem desítky milionů dolarů za masivní reklamní kampaň zaměřenou proti hudebním pirátům. Najaté přední hvězdy pop music mají přesvědčit veřejnost, že je třeba kupovat originální CD. Jak se zatváříte, až vás sladká Britney bude z obrazovky prosit, abyste nekradli její hudbu?

Nahrávací společnosti rozjely další mamutí akci, která má za úkol informovat veřejnost o nemorálnosti a nelegálnosti kopírování hudby. Kampaň je namířená zejména proti internetovému pirátství. Přední hvězdy pop music k nám budou z billboardů, tisku a televizních obrazovek promlouvat o škodlivosti takového jednání. Experti nezávislých marketingových firem se chytají za hlavy: Takhle přece ne...

Masivní kampaň ve čtvrtek spustila americká nahrávací studia a další hudební společnosti sdružené v organizaci MusicUnited.org. Pod její hlavičkou běží prostřednictvím masmédií osvětová akce, která přirovnává stahování hudby z internetu ke krádeži. V reklamách se objeví přední populární umělci, například Madonna, Sting, Elton John či popová princezna Britney Spears.

Právě Britney se v jednom televizním spotu ptá diváků: "Šli byste do obchodu s hudbou a jen tak tam ukradli cédéčko?" A pokračuje: "Když si sedáte k počítačům, logujete se na internet a kradete naši hudbu, děláte to samé!"

Představitelé hudebního průmyslu se touto formou snaží zpravit mladé hudební fanoušky a jejich rodiče o tom, že výměna souborů na internetu je nelegální a poškozuje jak interprety, tak celý průmysl. "Ilegální stahování hudby je krádež a je samozřejmě protiprávní," prohlásila při startu akce Hilary Rosen, CEO copyrightové organizace RIAA (Recording Industry Association of America). "Musíme zvýšit informovanost veřejnosti a přitvrdit postih firem i jednotlivců, kteří porušují autorská práva!"

Pomineme-li fakt, že sladká Britney možná ani neví, o co vlastně v kampani jde, je na druhou stranu smutné, že šéfové hudebních organizací to vědí až moc dobře. Už několik let vůbec nedbají na varování marketingových expertů, nezajímají je výsledky nezávislých průzkumů ani přání hudebních fanoušků. Žádný alternativní přístup, žádná atraktivní nabídka uživatelům internetu, prostě nic. Nulová invence.

Přitom nejnovější průzkum institutu KMPG, zveřejněný těsně před spuštěním protipirátské kampaně, opět potvrzuje špatný postoj labelů k celé problematice. Otevřeně kritizuje postup vydavatelství vydávajících obrovské částky na ochranu audio CD, kterou stejně umí pokořit kde kdo a která nikdy nebude stoprocentní, dokud bude zachován formát zvukového kompaktního disku. Dále je kritizuje za strnulost obchodního modelu, který velké labely dosud nebyly schopny přizpůsobit současným trendům, i protipirátské akce, které stojí velké prostředky a míjejí se účinkem. Nynější aktivita je toho zářným příkladem.

Kolik z hudebních fanoušků zaujmou nářky milionářských hvězd o tom, jak je kopírování poškozuje? Nikoho. Současné kampani jednoduše shází to nejdůležitější - publikum. Dnešní svět nepotřebuje předražená cédéčka, na nichž se někomu líbí jedna-dvě skladby. Fandové si žádají volný výběr hudby v digitální podobě, která bude dostupná každému. Cena jedné skladby v komprimovaném formátu by neměla podle propočtů marketingových firem přesáhnout $0,49 USD. Ideálním řešením je paušální neomezený přístup k hudebnímu fondu, který by nabízel starší i nejnovější tituly s možností vypalování na CD, přenosu do kapesních přehrávačů apod.

Dokud si světová hudební vydavatelství neuvědomí vážnost situace, nezlevní kompaktní disky a nenabídnou opravdu atraktivní alternativu k výměnným sítím, P2P sítě budou kralovat internetu. Ostatně, proč by i volné sdílené sítě nemohly být za paušál odváděný hudebnímu průmyslu? Deset dolarů měsíčně za vše-co-stačíte-stáhnout? Sem s tím!