Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Brzy budete topit a svítit pomocí palivových článků. Vyvíjí je laboratoř v Ostravě

  11:58aktualizováno  11:58
Mikrokogenerační palivové články mohou v budoucnu běžně sloužit jako zdroj energie pro rodinné domky. Vývoj těchto článků byl dnes zahájen v nové laboratoři v Ostravě. Články produkují elektrický proud a teplo s mnohem vyšší účinností, než dnešní běžná zařízení.
Nissan X-Trail s pohonem na palivové články

Nissan X-Trail s pohonem na palivové články | foto: iDNES.cz

Vývojem mobillních  prostředků, které využívají vodíku jako energetického nosiče a stacionárních jednotek pro mikrokogeneraci (kogenerace = společná výroba tepla a el. energie) v rodinných domcích, se bude zabývat dnes otevřená laboratoř palivových článků (LPČ) VŠB-TUO v Ostravě.

Cílem dalšího vývoje v LPČ je zejména snížení nákladů na pořízení palivového článku pro mobilní a stacionární jednotky. Poté se stane palivový článek vhodným zdrojem energie zejména i pro malé stavby a rodinné domky i přes vyšší pořizovací cenu. Pořízením palivového článku získáte vlastní zdroj el. energie a také tepla. Jeho uživatel ušetří za nákup energie.

O vývoj cenově akceptovatelného a spolehlivého palivového článku vhodného pro automobily, který v laboratoři také probíhá, se zajímají nejen samotné automobilky, ale také subdodavatelské firmy. 

Pro svou vysokou cenu se palivové články dnes používají zejména v raketoplánech a ponorkách.

Jak fungují palivové články?

Palivový článek je elektrochemické zařízení, které katalytickou reakcí na elektrodách přemění chemickou energii vodíku a kyslíku na elektrickou energii a teplo. Z pohledu laika se dá říc, že se jedná o obrácenou elektrolýzu vody.

Jako palivo pro palivové články je nejvhodnější vodík. Jenže ten je vysoce výbušný. Navíc jeho skladování není jednoduché. Proto se používají pro palivové články také paliva obsahující vodík (metan, zemní plyn, etanol), který se musí uvolnit reformovacím procesem.

Hlavní předností palivového článku je, že dokáže přeměnit palivo obsahující vodík, např. zemní plyn, na elektrickou energii  s asi 60 až 70% účinností. Při využití tepla se zvýší energetická účinnost na 80%. Spalovací motor přitom dokáže využít tuto energii jen z 30 až 40%.

Laboratoř se aktivně spolupracuje s průmyslem. Jmenujme firmy jako Siemens, Hoerbiger, LabTech, UTC, Ballard, Heliocentris, BMW, CompLet, Remerx či Tufo. Dále spolupracuje s vysokými školami, např. TU Liberec, VŠCHT Praha, VUT Brno. Spolupráce sahá i na Slovensko, na výzkumu se také podílí  Univerzita Bratislava a TU Košice.

I díky spolupráci se laboratoř v Ostravě stala v roce 2006 nositelem ocenění Ceny Siemens za výzkum. V loňském roce se podílela na realizaci projektu vývoje vozítka na vodíkový pohon HydrogenIX.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.