Bude příští rok patřit superrychlým LCD?

  • 18
Hned dvě společnosti oznámily, že ještě toto čtvrtletí vypustí na trh první LCD displeje, u nichž se bude doba odezvy bodu pohybovat na úrovni 8 milisekund. Podle nich budou taková rychlá LCD dominovat trhu již v roce 2005.
Rychlost LCD panelů, respektive rychlost odezvy bodů (response time), je jednou z jejich nejvíce sledovaných vlastností. Právě čas, za který dokáže jeden každý bod na LCD panelu zobrazit požadovanou barvu a přejít zpátky do původního stavu určuje, jak je LCD rychlé. Relativní pomalost, která se ještě nedávno pohybovala nad úrovní 25 milisekund (ms), byla předkládána jako jeden z limitujících faktorů v poměru ke klasickým monitorům, které jsou postaveny na bázi katodové trubice (CRT).

To se však již stává pomalu minulostí. V současné nabídce LCD panelů se již běžně objevují displeje s rychlostí odezvy bodu 16 ms i menší. A podle posledního prohlášení firem BenQ a ViewSonic má být co nevidět pokořena hranice 10 milisekund. Není však zlato všechno co se třpytí.

První pionýři tento rok, napřesrok hlavní voj

Počet zobrazených snímků za skundu

Technologie

 Počet snímků za sekundu (FPS)

Televizní norma PAL

25

Televizní norma NTSC

30

LCD s rychlostí 25ms

40

CRT s obnovovací frekvencí 60 Hz

60

CRT s obnovovací frekvencí 100 Hz

100

LCD s rychlostí 8 ms

125

Obě zmíněné společnosti oznámily, že již příští měsíc vypustí na trh první 17“ LCD panely s rychlostí odezvy bodu na úrovni 8 ms. ViewSonic chystá do konce roku uvést dva až tři modely s touto technologií a BenQ předpokládá stejnou nabídku. Obě firmy se ale přitom zaměří na prodej 12- a 16ms přístrojů, které budou jejich hlavní nabídkou. Podle serveru Digitimes by se měl do konce roku podíl 8ms modelů na celkové výrobě LCD u ViewSonicu dostat na zhruba 15 % a v případě společnosti BenQ na méně než 5 procent.

Až v prvním čtvrtletí roku 2005 očekávají obě firmy, že hlavní nabídku obsadí modely s rychlostí odezvy bodu pod 10 ms. Už v té době se přitom bude podobná nabídka objevovat i u konkurence - jako je například Philips. Právě první polovina roku 2005 by tak měly být ve znamení přechodu na LCD s rychlostí pod 10 ms.

První 8ms model od společnosti BenQ ponese označení FP71E+. Přinese standardní rozlišení 1280 x 1024 bodů, kontrastní poměr 600:1 a světelnost 300 cd/m2. Novinka bude vážit 4,7 kg a nabídne jak analogový D-SUB konektor, tak digitální DVI-D vstup. Zatím není známa cena tohoto modelu. Ta již byla naopak zveřejněna v případě nabídky společnosti ViewSonic – v přepočtu by se měla pohybovat kolem 12 000 korun, ale v případě našeho trhu bude poněkud vyšší, neboť bude třeba připočítat cla, daně a obchodní marže.

LCD ViewSonic s 8ms rychlostí odezvy bodu 

Marketingové milisekundy

Rychlost odezvy bodu

Rychlost odezvy bodu u LCD panelů se vytváří součtem rychlosti přechodu bodu z bílé barvy na jinou (zpravidla černou) a časem který spotřebuje bod na návrat do původní polohy (bílá). U 25ms LCD to je například 16ms + 9ms, pro 12ms by to mělo být 8+4. Více v tomto článku.

Jak již bylo naznačeno v úvodu, patří rychlost LCD k jedněm z nejvíce sledovaných vlastností u tohoto druhu produktů. Právě proto se mnozí výrobci snaží tato čísla poněkud vylepšit a používají k tomu různé metody. Jak je patrné z informačního boxíku, měla by se odezva bodu hodnotit jako součet dvou údajů. Některé firmy však jako rychlost odezvy bodů uvádějí pouze první z těchto údajů, jiné zase ubírají z celkového času 10 - 20 % (5 – 10 % ze začátku procesu přechodu a stejně na jeho konci). Bohužel neexistuje metoda měření, která by tyto metody 100% odhalila a naštěstí to při takto vysokých rychlostech nepozná ani naše oko.

Navíc je potřeba si uvědomit, že u různých barevných odstínů bývá přechod k zobrazení té správné barvy mírně pomalejší než u jiných odstínů. Takže je možné, že přechod mezi černou a bílou trvá opravdu 8ms, ale zobrazení určitého odstínu šedé může trvat o nějakou tu milisekundu déle. Výrobce pak může uvést ten nejlepší údaj. Naše oko to sice při těchto rychlostech již nemá šanci postřehnout, mnohem serióznější by však bylo tyto rozdíly vyrovnat, i za cenu zpomalení nejrychlejšího barveného přechodu.

Úkolem marketingových oddělení je však zvyšovat prodej, i když některé informace takticky zamlčí.