Budou patnáctipalcové LCD za 6000 korun?

  • 67
LCD panely pomalu začínají pronikat i do našich kanceláří a domácností. Může za to především klesající cena těchto produktů. A před Vánocemi prý můžeme očekávat další slevy. Budete si kupovat LCD?

Ještě před téměř půl rokem se ozývaly z řad výrobců LCD hlasy, které hovořily o přibližně desetiprocentním zvyšování cen jejich produktů. Nyní je situace a nálada na trhu již jiná. Analytici, kteří se zabývají odhadem budoucího vývoje, předpokládají, že se ceny panelů z tekutých krystalů budou ke konci roku či nejpozději na začátku příštího roku snižovat. Může za to jednak nedostatečná poptávka v předchozích dvou čtvrtletích, která způsobila, že na trhu převažuje přetlak panelů.

Na první pohled se však může zdát, že to snad ani není možné. LCD panely používají nejen jako samostatné zobrazovací zařízení pro počítače, ale také jako součást notebooků, nebo jako obrazovka televizorů a odbyt těchto produktů by měl růst. Je potřeba si ale uvědomit, že se mnoha firmám podařilo zvýšit produkci panelů, jejichž množství na trhu nyní odpovídá nenaplněným optimistickým předpovědím z předchozích období.

Z úst vedení velkých firem, ale o případném zlevňování neuslyšíte ani slovo. Nedávno dokonce prohlásil jeden z představitelů největšího světového dodavatele TFT-LCD panelů, kterým je korejská společnost Samsung, že byl připraven plán, který má zastavit další pokles cen tohoto produktu. Tento plán se opírá především o předpokládaný předvánoční nárůst objednávek LCD displejů. Předpoklady pro toto tvrzení samozřejmě jsou. Jedním z velkých „žroutů“ displejů se mohou stát nové projekty, jako je například Tablet PC, jehož start je naplánován na 7. listopadu. Ale jsou to pouze předpoklady, neboť nikdo neví, jakých úspěchů se těmto novinkám dostane.

Menší firmy předpokládají pokles

Jiný vývoj ale předpokládají menší výrobci, kteří se patrně poučili z předchozích nadhodnocených plánů a na budoucnost se tak dívají z méně optimistického pohledu. Zajisté mají na paměti jarní prohlášení, která slibovala v následujícím čtvrtletí nárůst cen LCD panelů. Nakonec to dopadlo tak, že za dva letní prázdninové měsíce poklesla prodejní cena těchto zobrazovacích zařízení z 265 na 235 amerických dolarů, což znamená pokles přibližně o 12 procent.

I proto možná výrobce HanStar Displej, který prodává své TFT-LCD displeje producentům notebooků, počítá s říjnovým snížením ceny svých výrobků až o dvacet dolarů. Pokud k tomu dodáme prohlášení dalšího výrobce LCD – společnosti Au Optoelectronics, ve kterém se hovoří o snížení cen jejích výrobků o 10 – 20% až k hranici USD 200, nebude nám postoj Samsungu, co se dalšího vývoje týká, připadat jako jediný možný.

Navíc se dá očekávat, že se obě a patrně i další společnosti pokusí poněkud zvýšit svůj podíl na trhu právě na úkor Samsungu, pokud ten nebude ceny snižovat.

Analytici z Yuanta Core Pacific Securities, pro list Taipei Times dokonce prohlásili, že na přelomu tohoto roku očekávají pokles cen patnáctipalcových LCD o deset amerických dolarů pod psychologickou hranici USD 200.

Uvidíme tedy v Česku patnáctipalcové LCD za méně než 8 tisíc korun?

Dá se předpokládat, že se ceny blížící se k šesti tisícům korun bez DPH na visačkách u LCD panelů objeví. Neočekávejte však, že je objevíte již letos a pravděpodobně ani příští rok. Nesmíme totiž zapomínat, že se do konečné ceny pro běžného spotřebitele započítávají i jiné složky, než jen výrobní náklady.


Témata: Notebook, Samsung, Tablet, trh