Země; Ilustrační foto

Země; Ilustrační foto | foto: Profimedia

Byla objevena první planetka, jež sdílí se Zemí stejnou oběžnou dráhu

• 21
Nevelké těleso předbíhá Zemi při oběhu kolem Slunce asi o 60 stupňů. Žádné riziko srážky s ním nám ale nehrozí.

Objekt nazvaný 2010 TK7 objevil infračervený kosmický teleskop WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer). Planetka patří mezi takzvané trojany. Tímto jménem astronomové nazývají tělesa, která kolem Slunce obíhají po stejných drahách jako velké planety.

Život v rovnováze

Trojané své planety na oběžných drahách buď o 60 stupňů předbíhají, nebo se za nimi naopak o 60 stupňů zpožďují. Soustřeďují se totiž v tzv. libračních bodech, což jsou taková místa v soustavě dvou těles (v tomto případě např. Země – Slunce), ve kterých dochází k vyrovnávání jejich gravitačních a odstředivých sil. Objekt 2010 TK7 se kolem Slunce pohybuje před Zemí.

Trojané nejsou ve Sluneční soustavě ničím neobvyklým, podobných objektů je známo velké množství, zejména na oběžných drahách Jupitera, Neptunu anebo Marsu.

Trojan se zamotanou hlavou

Astronomové hledali v okolí naší planety trojany již delší čas. Vzhledem k jejich malým rozměrům a kvůli tomu, že se trojané při pohledu ze Země nalézají v blízkosti Slunce, snahy vědců dlouho nevedly ke kýženému cíli.

"Tyto planetky se objevují za denního světla, takže je velmi obtížné je pozorovat," tvrdí Martin Connors, který objev 2010 TK7 na sklonku letošního července ohlásil.

"Ale nakonec se nám jednu přece jen podařilo najít, neboť toto těleso má na trojany poměrně neobvyklou oběžnou dráhu, která ho posouvá dále od Slunce."

Existenci 2010 TK7 následně potvrdil i Kanadsko-francouzsko-havajský teleskop na hoře Mauna Kea na Havajských ostrovech.

Ilustrace ukazuje dráhu prvního zemského trojana podle NASA. Rozhodně jen tak "nesedí" v libračním bodě, naopak jeho dráha je poměrně složitá.

Neškodná planetka

Zhruba 300 metrů veliké těleso nepředstavuje pro Zemi žádné nebezpečí. V tuto chvíli se nalézá ve vzdálenosti asi 80 milionů kilometrů od nás. Přestože vykonává složitý pohyb, při kterém pravidelně stoupá a klesá mimo rovinu oběžné dráhy Země, jeho trajektorie kolem Slunce je nám velmi dobře známa. V příštích sto letech by se planetka nikdy neměla Zemi přiblížit na méně než 24 milionů kilometrů.

Zdroj: www.nasa.gov