Nové cíle
Firma se před deseti lety oprostila od všech ztrátových divizí, jako byly například počítače a zaměřila se na technologie, kde měla šanci umístit se na předních příčkách. Tento krok se jí vyplatil neboť v těchto klíčových odvětvích se drží na čelních místech. „Současná strategie spočívá v posílení dosavadních pozic a hledání nových příležitostí,“ říká prezident firmy pro střední a východní Evropu Leo Hauer.
„Canon chce změnit pracovní návyky v práci s dokumenty v kancelářích,“ uvádí prezident. „Uživatelé by měli přejít z jednotlivých zařízení na centrálně sdílené komplexní systémy, čímž mohou firmy ušetřit množství nákladů,“ rozvíjí Hauer. S tím souvisí i další snaha, kdy se Canon pokouší přesvědčit uživatele, že nákup levného hardware většinou znamená vysoké provozní náklady související například s dražšími náplněmi. Řešení má podle firmy spočívat v orientaci na celkové náklady na vlastnictví, tedy součet provozních nákladů a nákladů pořízení za dobu životnosti systému. Právě v ceně samotných tiskáren a podobných systémů Canon nemůže konkurovat. V druhé oblasti však již ano.Canon | Pozice v Evropě 2004 (podle GfK) | Plánovaná pozice 2005 |
Digitální zrcadlovky |
1 |
1 |
Kinofilmové zrcadlovky |
1 |
1 |
Digitální fotoaparáty |
1 |
1 |
Kinofilmové fotoaparáty |
2 |
2 |
Digitální video |
3 |
2 |
Skenery |
1 |
1 |
Kompaktní fototiskárny |
3 |
1 |
Inkoustové tiskárny |
3 |
2 |
Podle výzkumů se přitom celkové náklady na tisk jedné stránky budou neustále snižovat. Nyní jsou v průměru na 30 eurocentech ( cca 9 Kč) a do roku 2009 mají poklesnout na 0,22 – 0,2 euro (cca 6,6 – 6 Kč).
Canon a digitální fotografie
Podle šéfa maďarské pobočky firmy Canon László Movcsika se firma Canon zatím neobává konkurence v podobě digitálních fotoaparátů integrovaných do mobilních telefonů a vlastně je i vítá. „Integrované digitální fotoaparáty nám v podstatě generují zákazníky,“ uvádí Moravcsik. „Uživatelé většinou brzy zjistí, že snímky z těchto přístrojů nejsou příliš kvalitní a hledají lepší řešení,“ vysvětluje maďarský šéf. Podobně jako jiné firmy v oboru, se podle Moravcsika i Canon připravuje na to, že bude muset opustit výrobu kinofilmových přístrojů, jejichž se prodej se zmenšuje právě ve prospěch digitální fotografie. Trh především ve východní Evropě je ještě nenasycený. Podle výzkumu GFK například v Japonsku připadá jeden digitální fotoaparát na zhruba dvě rodiny, v západní Evropě vlastní takový přístroj zhruba 37, % domácností. Ze zemí střední a východní Evropy si nejlépe vede Česko, které má 15% „pokrytí“, následované Maďarskem, kde se digitálním fotopřístrojem může chlubit 11,5 % domácností.Zvyšování tohoto podílu bude vytvářet i zvýšení počtu požadavků na tisk digitálních fotografií. Zatímco v roce 2004 bylo podle odhadů vytvořeno zhruba 6 mld. digitálních fotografií, v roce 2009 to již bude 15 miliard. Právě v oblasti tisku digitálních fotografií hodlá firma dále expandovat a zvyšovat svůj podíl. Během jednoho roku se chce například v Evropě z třetí pozice v oblasti kompaktních fototiskáren vyšvihnout na první místo. Že společnost nemluví jen tak do větru ukazuje například i skutečnost, že poslední rok uvedla dvakrát tolik nových produktů, než v předchozích dvou letech.