Google připomíná Cassini. Sonda teď letí mezi Saturnem a prstenci

14:57aktualizováno  14:57
Google dnes ve svém grafickém Doodlu připomíná misi sondy Cassini. Ta dnes poprvé prolétá oblastí mezi Saturnem a jeho prstenci.

Ilustrace sondy Cassini mířící do meziprostoru mezi Saturnem a jeho prstenci. | foto: NASA

Sonda Cassini je stará dvacet let a většinu svého života strávila u Saturnu a jeho prstenců. Asi 13 let zkoumala jeho okolí a především měsíc Titan, což je největší Saturnova oběžnice z více než šedesáti větších, které známe. Stihla přitom objevit i zatím nejlepší místo pro život v naší sluneční soustavě mimo Zemi.

Cassini-Huygens

Projekt Cassini, zaměřený na výzkum druhé největší planety obíhající kolem Slunce, jejích prstenců a měsíců, začal v říjnu 1997 vypuštěním dvojsondy Cassini-Huygens. Ta na oběžnou dráhu kolem Saturnu dorazila v roce 2004.

Výzkum Saturnovy soustavy zahájilo v lednu následujícího roku přistání Huygense na Titanu. Z něho aparát přes krátkou životnost poslal na Zemi množství vědeckých poznatků.

Zdroj: ČTK

Na konci minulého týdne se k němu přiblížila na vzdálenost 979 kilometrů, ale pak už jí docházelo palivo. Poslední průlet tak měl sloužit i k tomu, aby pomocí gravitace sonda změnila dráhu a mohla se vůbec poprvé vydat do prostoru mezi Saturnem a jeho prstenci. Jeho šířka je asi 2 400 kilometrů.

Právě dnes, ve středu 26. dubna, si Cassini připíše první průlet v této oblasti a očekává se ještě více než dvacet dalších. Cílem této poslední mise bude přinést informace o chemickém složení prstenců a případně objevit částečky zmrzlé vody. To pomůže doplnit nebo upravit teorii o jejich vzniku.

PRSTENCE SATURNU. Barevný snímek Saturnu pořídila vesmírná sonda Cassini....

PRSTENCE SATURNU

Sonda se však zaměří i na samotný Saturn. Pokusí se pomoci s měřením velikosti jeho pevné části a podívá se i na jeho atmosféru.

A pak již přijde konec. Ten je naplánován na zhruba polovinu září, kdy Cassini zanikne v atmosféře planety.

Ovesné košíčky plněné jogurtem

Zdravá rychlovka pro celou rodinu.

Nikon D3300Nikon D3300

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz