Co vše má vliv na připravovaný nárůst cen Jedním z hlavních důvodů připravovaného zdražování je fakt, že se výrobci pohybují (podle jejich slov) na samotné hranici rentability a mnohdy i pod ní. Proto jsou jednak velmi citliví na jakýkoliv nepříznivý vývoj cen vstupních materiálů a pak by samozřejmě rádi měli ze své činnosti dostatečný zisk. Mnoho firem také očekává výrazný nárůst poptávky v posledním čtvrtletí, a proto se mnohem lépe zbavují obav ze ztráty pozic na trhu. Také uvalení protidumpingového 30% cla (v Evropě) na jednoho indického výrobce dodává dalším společnostem odvahu ke zdražování. Co se týká ceny vstupních materiálů, zde došlo na začátku prázdnin k mírnému nárůstu cen některých komodit nezbytných pro výrobu, která však byla částečně kompenzována určitým poklesem ceny jiných. Negativní vliv na cenu pak měla událost u jednoho z velkých dodavatelů fenolu, což je látka, ze které se s spolu s dalšími tvoří polykarbonát, jenž je 60-70 % součástí každého média. Toho totiž nedávno částečně ochromil požár. Přestože tato společnost se jménem INEOS ohlašovala, že situaci zvládne bez větších potíží, cena tohoto produktu se vyšplhala z USD 520 na 600 amerických dolarů. Dalším faktorem, který hovoří pro zvyšování cen, je snaha společností získat dostatek prostředků na udržení tempa vývoje. Média CD-R a CD-RW již začínají ze svého podílu na trhu pomalu ztrácet ve prospěch DVD médií a firma, která tento vývoj nezachytí, bude patrně odsouzena k záhubě. Také samotná CD média se dále vyvíjejí. Zatímco ve třetím čtvrtletí budou ještě mít několikanásobnou převahu CD-R disky 48x v poměru k 52x, ve čtvrtém se již očekává přesně opačná situace.
Cenový kartel, nebo nutnost? Jak bylo výše zmíněno, tento týden ohlásili tři velice významní hráči na poli výroby CD-R a CD-RW médií (Ritek, CMC Magnetics, Prodics Technology), že v říjnu hodlají zvýšit cenu svých produktů o 10-15 %. Zároveň ale jedním dechem dodávají, že se to týká aktuálních cen a ne kontraktačních, za které nakupují větší prodejci, kteří jsou většinou na delší dobu smluvně svázáni s tím kterým producentem. Mělo by to znamenat, že se zvýší ceny nejlevnějších médií, ale dražší značkové by měly zůstat na původní cenové hladině. Této předpovědi odpovídá i prohlášení některých menších tchajwanských výrobců médií, kteří s částečnou úlevou přijali ohlášené zdražování s tím, že se k němu ihned připojili. Poněkud pak může strašit informace o předpokládaném 30 % nárůstu zisku u druhého největšího výrobce médií CMC Magnetics, který také oznámil další zdražování o 5-10 % ke konci roku. My jen můžeme doufat, že toto prohlášení nemá základ v dohodě velkých výrobců o zvýšení cen, což by v opačném případě prakticky znamenalo, že si do budoucna mohou s trhem dělat, co chtějí. A pokud se tak stalo, možná si toho všimne příslušný regulační úřad. Běžný uživatel se pak může bránit snad jen nashromážděním dostatečných zásob za v současnosti velice příznivých cen.