CD-R a CD-RW média výrazně podraží. Vyplatí se nakoupit do zásoby?

  • 7
Máte koupenou přepisovací CD mechaniku? Zřejmě se tedy radujete z nízkých cen CD-R a CD-RW médií. Smích vás možná zanedlouho přejde. Výrobci těchto médií nám totiž do konce roku naplánovali jejich nemalé zdražení.
V pátek se na serveru DigiTimes objevila informace, že se jeden z největších dodavatelů médií pro optické mechaniky chystá v dohledné době zdražit o přibližně 10 % svou produkci. Na první pohled nepříliš zajímavá zpráva, která s ohledem na současné ceny těchto produktů asi nikoho nevzruší, možná věstí mnohem složitější problém tohoto odvětví.

Zdá se totiž, že celý průmysl výroby optických disků čeká jak na smilování na dobu, až trh dovolí ceny mírně zvednout. Všichni se patrně se dočkají již v říjnu, neboť se v desátém měsíci rozhodlo zvýšit ceny svých produktů hned několik významných výrobců těchto produktů.

Co vše má vliv na připravovaný nárůst cen

Jedním z hlavních důvodů připravovaného zdražování je fakt, že se výrobci pohybují (podle jejich slov) na samotné hranici rentability a mnohdy i pod ní. Proto jsou jednak velmi citliví na jakýkoliv nepříznivý vývoj cen vstupních materiálů a pak by samozřejmě rádi měli ze své činnosti dostatečný zisk.

Mnoho firem také očekává výrazný nárůst poptávky v posledním čtvrtletí, a proto se mnohem lépe zbavují obav ze ztráty pozic na trhu. Také uvalení protidumpingového 30% cla (v Evropě) na jednoho indického výrobce dodává dalším společnostem odvahu ke zdražování.

Co se týká ceny vstupních materiálů, zde došlo na začátku prázdnin k mírnému nárůstu cen některých komodit nezbytných pro výrobu, která však byla částečně kompenzována určitým poklesem ceny jiných. Negativní vliv na cenu pak měla událost u jednoho z velkých dodavatelů fenolu, což je látka, ze které se s spolu s dalšími tvoří polykarbonát, jenž je 60-70 % součástí každého média. Toho totiž nedávno částečně ochromil požár. Přestože tato společnost se jménem INEOS ohlašovala, že situaci zvládne bez větších potíží, cena tohoto produktu se vyšplhala z USD 520 na 600 amerických dolarů.

Dalším faktorem, který hovoří pro zvyšování cen, je snaha společností získat dostatek prostředků na udržení tempa vývoje. Média CD-R a CD-RW již začínají ze svého podílu na trhu pomalu ztrácet ve prospěch DVD médií a firma, která tento vývoj nezachytí, bude patrně odsouzena k záhubě. Také samotná CD média se dále vyvíjejí. Zatímco ve třetím čtvrtletí budou ještě mít několikanásobnou převahu CD-R disky 48x v poměru k 52x, ve čtvrtém se již očekává přesně opačná situace.

Cenový kartel, nebo nutnost?

Jak bylo výše zmíněno, tento týden ohlásili tři velice významní hráči na poli výroby CD-R a CD-RW médií (Ritek, CMC Magnetics, Prodics Technology), že v říjnu hodlají zvýšit cenu svých produktů o 10-15 %. Zároveň ale jedním dechem dodávají, že se to týká aktuálních cen a ne kontraktačních, za které nakupují větší prodejci, kteří jsou většinou na delší dobu smluvně svázáni s tím kterým producentem. Mělo by to znamenat, že se zvýší ceny nejlevnějších médií, ale dražší značkové by měly zůstat na původní cenové hladině.

Této předpovědi odpovídá i prohlášení některých menších tchajwanských výrobců médií, kteří s částečnou úlevou přijali ohlášené zdražování s tím, že se k němu ihned připojili. Poněkud pak může strašit informace o předpokládaném 30 % nárůstu zisku u druhého největšího výrobce médií CMC Magnetics, který také oznámil další zdražování o 5-10 % ke konci roku.

My jen můžeme doufat, že toto prohlášení nemá základ v dohodě velkých výrobců o zvýšení cen, což by v opačném případě prakticky znamenalo, že si do budoucna mohou s trhem dělat, co chtějí. A pokud se tak stalo, možná si toho všimne příslušný regulační úřad. Běžný uživatel se pak může bránit snad jen nashromážděním dostatečných zásob za v současnosti velice příznivých cen.


Témata: Kartel, trh, Zisk