VIDEO: Žádný vlak jim neunikne. Podívejte, odkud se budou řídit vlaky

  • 42
Podobně jako letiště, mají i dráhy ústředí, které řídí celý provoz. To pražské má pod dohledem kolem 2 200 kilometrů trati.

Nový centrální dispečink odstartoval testovací provoz na pražské Balabence teprve minulý měsíc. Od pondělí 1. února tak byl zahájen provoz tzv. cvičného sálu v nedávno dostavěné budově Centrálního dispečerského pracoviště (CDP), jak se oficiálně zařízení jmenuje. Kolem budovy je trojice železničních tratí.

„Jde o jeden z dalších kroků k zahájení dálkového řízení železničního provozu na prvních tratích v Čechách,“ vysvětluje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), pod kterou CDP patří.

Práce na nové stavbě začaly v dubnu roku 2014. Dokončení projektu s celkovými náklady 365 milionů korun je podle SŽDC naplánováno na duben letošního roku. Vzniklá budova s pěti nadzemními podlažími bude tři nejvyšší využívat především pro dopravní dispečerské sály.

K zahájení ostrého provozu dojde nejprve na 3. koridoru v úseku mezi Berounem a Rokycany, který by měl přejít pod dálkové řízení v průběhu března.

„Podle schváleného harmonogramu bude na konci letošního roku řídit provoz z Balabenky už 109 traťových dispečerů a 36 operátorů železniční dopravy, kteří se budou střídat v nepřetržitém pracovním režimu. V dalších letech se síť dálkově řízených úseků rozšíří na celkem 2 200 kilometrů, a to nejen na koridorových tratích, ale i vybraných regionálních drahách po celém území Čech,“ vysvětluje se na stránkách SŽDC.

Další videa s železniční tématikou najdete na kanálu Pozor vlak.