Keanu Reeves na bulvární fotografii, ktetrá vyvolala vlnu podpory na internetu

Keanu Reeves na bulvární fotografii, ktetrá vyvolala vlnu podpory na internetu

Čermák: Jak někomu natrhnout zadek. Anebo mu zvednout náladu

Nemůžete je přehlédnout, kdykoli vejdete do kteréhokoliv londýnského knihkupectví. Britové možná mají ke svému expremiérovi Tonymu Blairovi rozporuplný vztah, ale kšeft je kšeft. Takové pravidlo platí pro knihkupce.

A tak Blairovy memoáry najdete ve výkladech, na stolcích hned u vchodu či v regálech s bestsellery.

Ale nejen tam. Taky v regálech vyhrazených konkrétním žánrům, například science-fiction, fantasy nebo true crime (tedy literatura faktu o zločinu).

Knihkupecký happening

Jak se tam dostaly politické memoáry? Jednoduše. Nosí je tam lidé, kteří tak vyjadřují Tonymu Blairovi svou nevoli. Přemístěné knížky fotografují a publikují na webu, nejčastěji Facebooku. Je to neškodné a vtipné, tedy přesně ten druh akce, k jejímuž šíření jsou právě sociální média jako stvořená.

Facebookovou stránku, která k přemísťování knížek vyzývá, založil student Euan Booth. Za dva týdny získala téměř patnáct tisíc fanoušků a také hodně mediální pozornosti. Naposledy knihkupecký happening zmínil v pondělí deník Wall Street Journal. Kolik knih bylo dosud přemístěno, není známo. Ale ani to není důležité.

Blairovy odpůrce musí frustrovat fakt, že se navzdory veřejné neoblibě autora knížka velmi dobře prodává. Možná by radši o Blairovu hlavu rozplácli vajíčko nebo mu rovnou natrhli zadek.

Ale Booth prý hledal právě takovou formu protestu, která by v ničem neporušovala zákon ani nikumu neškodila. "Je to velmi anglický způsob, jak říct svůj názor. A je to zároveň zábava," řekl deníku Guardian.

Borisovy bajky

Za hranou zákona jsou už ti, kteří nelibost vyjadřují k britské bance Barclays. Ta sponzoruje projekt Cycle Hire spuštěný koncem července a v jehož rámci se v londýnských ulicích objevilo pět tisíc jízdních kol. Jejich vypůjčení na půl hodinu je zadarmo (při uhrazení základního poplatku, který činí pět liber za týden, nebo 45 liber za rok), za delší projížďku se už platí. Například za dvě hodiny šest liber.

Kolům se přezdívá Borisovy bajky (podle jména londýnského starosty) a jsou modrá, stejně jako logo Barclays. Banka projekt sponzoruje sumou 25 milionů liber. Nápadných bicyklů v ulicích si v Londýně asi všimne každý. I když ... ona to zas tak dobrá reklama není. Rozhodně ne poté, co se na kolech a na stojanech začaly objevovat vulgární nálepky. A tak si Londýňané mohou přečíst "Fuck Barclays", případně "Barclays does not give a shit about you", a tak podobně.

I tahle akce má samozřejmě kořeny na internetu, kde se k ní lze připojit , případně si i nápisy stáhnout a vytisknout. Barclays leží zejména levicovým aktivistům v žaludku proto, že podle nich reprezentuje divoký a neetický kapitalismus. I když po loňské a předloňské finanční krizi asi velké banky leží v žaludku kdekomu.

Web a sociální sítě jsou zkrátka dobrým vehiklem k tomu, jak si vyřídit účty s neoblíbeným politikem či institucí, případně s iritující celebritou. Většinou jsou ironické, někdy i zlé. Ale výjimečně mohou být i laskavé a milé.

Keanu Reeves zaútočil na Chucka Norrise

Takovým příkladem je virál, který se v červnu šířil o herci Keanu Reevesovi. Na počátku byla fotografie, pořízená bulvárním fotografem. Hollywoodská hvězda na ní sedí na lavičce, jí sendvič, snad i krmí holuby ... a vypadá při tom velmi smutně. Je to jen momentka ... anebo herce opravdu něco trápí? Těžko soudit.

Zdá se však, že hercovým fanouškům to leželo na srdci. A tak okamžitě založili facebookovou stránku, na které 15. červen vyhlásili "Dnes pro zvednutí nálady Keanovi". A hlavně začali ve Photoshopu vytvářet obrázky, do kterých - v různých souvislostech - umísťovali dotyčnou Reevesovu fotografii.

Odhaduje se, že jich vzniklo několik tisíc. Spousty jich nepochybně byly nízké kvality, ale mezi i vtipné a nápadité. Třeba Keanu Reeves s Forrestem Gumpem, na slavné fotografii dělníků stavících mrakodrapy na Manhattanu, obklopený kočkami či sedící vedle Stalina.

Chvíli to vypadalo, že by kanadský herec mohl ohrozit "virálové" postavení Chucka Norrise, toho internetového supermana, který je schopen rozbít atom stejně jako udělat středník z dvojtečky. Na rozdíl od chuckovských kameňáků však v reevesovských žertících bylo cosi až poeticky sentimentálního. Konec konců co taky čekat od kampaně, kterou začne fotka smutného chlapa v parku.

Vlna "smutných Reevesů" byla natolik silná, že jeho agentura dokonce vydala v této věci tiskové prohlášení: "Keanu Reeves by rád poděkoval svým fanouškům za zájem týkající se jeho štěstí a chce všechny ujistit, že je vše v pořádku."

A pak že nejsou příběhy s dobrým koncem.