Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Leo Express odtajnil vlaky. Černá puma je rychlá jako pendolino

  15:00aktualizováno  15:00
Nový vlak Flirt Leo Express se poprvé představil veřejnosti. Dosahuje rychlosti srovnatelné s pendolinem, má pohodlná, na "české postavy" vyvinutá sedadla z Frýdku-Místku i palubní wi-fi s internetem. Od prosince 2012 bude bojovat o přízeň cestujících mezi Prahou a Ostravou.

Fotogalerie

Ve čtvrtek byla novinářům na zkušebním okruhu u Cerhenic poprvé v Česku představena černá pětivozová jednotka Flirt, která elegancí připomíná černou pumu se zlatým pruhem. Odborníci ze společnosti Leo Express vymysleli pro Česko přeměnu původně regionálního vlaku Flirt švýcarského výrobce Stadler na dálkový. Zúžili dveře pro nástup na jednokřídlé a ve třetím voze je úplně vynechali. Přidali internet a palubní catering.

Původně se zvažovalo, že i český Flirt bude mít sedadla, která se dají natočit vždy ve směru jízdy (takové Flirty jezdí v Norsku na tamních tisíce kilometrů dlouhých "regionálních" tratích). Alternativou k nim byla pevně připevněná sedadla do boku skříně, umožňující rychlý a levný strojní úklid. Nakonec se prosadila ekonomika provozu.

Absolutní luxus elektricky nastavitelných sedadel Premium třídy. Takové pohodlí
Bussines třída je prostornější
Bussines třída je prostornější

Absolutní luxus elektricky nastavitelných sedadel Premium třídy. Taková limuzína na kolejích. Vpravo business třída.

Česká, nově vyvinutá sedadla poskytují pohodlí na dlouhou cestu. V interiéru je

Česká, nově vyvinutá sedadla poskytují pohodlí na dlouhou cestu. V interiéru je i při maximální rychlosti nízká úroveň hluku

Dvojice sklopných sedadel v nástupním prostoru ekonomické třídy

Dvojice sklopných sedadel v nástupním prostoru ekonomické třídy

Vozy LEO Expressu jsou v ekonomické třídě plně průchozí

Vozy LEO Expressu jsou v ekonomické třídě plně průchozí

Majitel díky počítačové simulaci ví, že z Prahy do Ostravy jeho černá puma dorazí jen o tři až pět minut za pendolinem. V pomyslném souboji vítězí pendolino při průjezdu oblouky díky naklápěcí skříni. Flirt pak vyhrává zrychlením, které má z českých souprav největší. Konkurenční výhoda pendolina je pak minimální, protože po modernizaci je trať do moravskoslezské metropole napřímena.

Na zkušebním okruhu ve Velimi se představil nový vlak  Leo Express. (24. května

Na zkušebním okruhu ve Velimi se představil nový vlak Leo Express. (24. května 2012, Velim)

Pohodlí, pohodlí, pohodlí

Jednotka Flirt Leo Express má 90 % podlahy ve stejné výšce, v jaké je nástupiště. Nastupování je proto stejně komfortní jako u oblíbených City Elefantů.

Podívejte se na první díly nového vlaku pro trasu Praha - Ostrava

Výroba skříně vozidla pro LEO Express

Výroba skříně vozidla pro LEO Express

O pohodlí cestujících na zhruba tříhodinové cestě mezi Ostravou a Prahou se postará klimatizovaný interiér a wi-fi připojení k internetu. Ve vlaku usednete do sedadel společnosti Borcad z Fryčovic na Frýdecko-Místecku, které jsou vyvinuté na české postavy.

V nejrozsáhlejší ekonomické třídě (čtyři vozy z pěti) najdete 212 látkou potažených sedaček (z toho jsou 4 sklopná), dvě místa pro invalidní vozíky se sedadly pro doprovod a pět míst pro kočárky.

Sedadla jsou většinou v uspořádání 2+2 a nabízí dostatečný komfort i na tříhodinovou cestu. Jsou široká 45 centimetrů. Dostatek prostoru pro nohy zajišťuje vzdálenost mezi řadami (rozteč) o vzdálenosti 92 centimetrů. Nohy si můžete opřít o sklopnou opěrku. Při práci na notebooku na sklopném stolečku, který má pro počítač vylisovaný rámeček, si můžete opřít ruce o sklopné opěrky. O elektrickou zásuvku se s nikým nedělíte, máte svou. 

Menší část sedadel tvoří čtyřsedadla s rozkládacím stolkem uprostřed, který nahrazuje sklopné stolečky. Rodina nebo skupina nižších manažerů se může při cestě společně bavit nebo pracovat.

Leoš Novotný, majitel LEO Expressu, křtí svůj první Flirt

Leoš Novotný, majitel LEO Expressu, křtí svůj první Flirt

V prvním voze jednotky nabízí Flirt luxus. Ve větší business třídě nabízí 19 prostorných míst pro práci, zábavu a odpočinek. Polohovatelná sedadla s koženým potahem jsou převážně v uspořádání 2+1. Rozteč sedadel je 1 025 milimetrů, sedadlo je široké 500, vysoké 1 240 a hluboké 482 milimetrů. 

Absolutní vrchol pohodlí nabízí šest elektricky nastavitelných sedadel Premium třídy. Je to vlastně taková limuzína na kolejích. Velkoryse vzdálená sedadla jsou elektricky ovládaná. Samozřejmá je polohovatelná bederní podpěrka (lordozní opěra). Hlavové polštářky jsou čalouněné měkkou kůží. Najdete zde také čtecí lampičku. Relaxaci nebo velmi pohodlnou práci na bočním sklopném stolku zajišťuje výklopná podnožní opěrka.

Na zkušebním okruhu ve Velimi se představil nový vlak  Leo Express. (24. května

Na zkušebním okruhu ve Velimi se představil nový vlak Leo Express. (24. května 2012, Velim)

Černá puma má jen tři toalety a internet bez výpadků

Pro všechny cestující jsou v jednotce pouze tři toalety s uzavřeným systémem, které lze používat i ve stanici. Jedna je bezbariérová (prostorná, snadný vstup, přebalovací pult pro kojence). Všechny nabízí dnes už obvyklý vysoký hygienický standard.

Na zkušebním okruhu ve Velimi se představil nový vlak  Leo Express. (24. května
Na zkušebním okruhu ve Velimi se představil nový vlak  Leo Express. (24. května
Na zkušebním okruhu ve Velimi se představil nový vlak  Leo Express. (24. května
Na zkušebním okruhu ve Velimi se představil nový vlak  Leo Express. (24. května

Připojení k internetu využívá kombinaci mobilních technologií. Antény prostředního vagonu přijímají signál GSM, UMTS, CDMA a LTE. Signál putuje do centrálního vysílacího a přijímací zařízení. Záměr je, aby bezdrátové připojení k internetu bylo pokud možno nepřerušené (signál není např. v tunelech).

Každý vůz je pro připojení k internetu vybaven wi-fi anténou, která je připojena přes Ethernet s centrální jednotkou v prostředním voze. Vybavení vozidla i stacionární zařízení dodala firma NOMAD Digital.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.