Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Začíná třetí průmyslová revoluce. Všechno bude stejné a přesto jiné

aktualizováno 
Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) - Masová výroba je základem úspěchu ve většině světových ekonomik. Unifikované výrobky však postupně u zákazníků vyvolaly požadavek na odlišení. Nikdo nechce mít přesně ty samé boty nebo tablet, jaký má soused. Proto přichází masová "kustomizace". I ona je jedním z témat veletrhu CES 2014.

Že jsou všechna stejná? Ale kdepak, to vaše může mít na bříšku třeba srdíčko. | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Výraz "třetí průmyslová revoluce" zní nadneseně (a nadnesené to i je), ale z historického hlediska to může být pravda. Každou změnu (revoluci) lze však zodpovědně označit za zásadní až zpětně. Až historici se znalostí všech okolností mohli označit rychlé rozšíření textilní výroby v letech 1760 - 1830 za hlavní příznak první průmyslové revoluce. Stejné to bude i s takzvanou masovou kustomizací (mass customization). Co se skrývá za tímto těžko přeložitelným výrazem?

Vše, co by vás mohlo zajímat okolo CES 2014

Podle slovníku jsou to úpravy podle přání zákazníka. Jednoduše řečeno, koupíte si obyčejný iPad, bundu nebo třeba boty, ale ve speciální aplikaci si ještě před doručením výrobku vyberete, jaký bude mít na sobě tablet nápis, jak budou boty barevné nebo z jakého materiálu budou klopy na bundě. Ovlivnit bude možné i funkčnost výrobků. Například si vyberete, jaké funkce a technologie bude mít váš nový mobil. Jako první to nabídne Motorola.

Vše v rámci masové výroby. Požadavky zákazníků tedy nemohou být nijak zásadní, ale pocit, že mohli finální výrobek ovlivnit podle sebe, bude pro mnoho lidí dostatečný.

Většině stačí masově vyráběné obleky a nevyžadují obleky šité na míru. Ale budou rádi, když jejich finální úpravu budou moci ovlivnit, byť jen v dílčích detailech. Je to chytrý marketingový trik a zdá se, že bude fungovat. 

Dnes jsou funkce u některých kategorií výrobků uměle "zamčeny", tedy přístroj by je mohl nabízet a umí je, ale výrobce se rozhodne, že je v rámci dané ceny zákazníkovi nenabídne a softwarově je zamkne.

Prý přichází třetí průmyslová revoluce. Ta první začala v roce 1760.

Prý přichází třetí průmyslová revoluce. Ta první začala v roce 1760.

Proto si budete moci s příchodem masové kustomizace jednoduše vybrat, zda váš nový tablet má mít Bluetooth i NFC, protože na řídícím čipu budou obě technologie přítomny tak jako tak.

Stejně tak bude možné navolit si aplikace (programy) "na míru", které budou do tabletu, telefonu nebo počítače od výroby integrovány.

Je 3D tisk dalším krokem?

V souvislosti s individuálními požadavky zákazníků se nejčastěji skloňuje 3D tisk. Na CESu obsadil celou jednu halu a zájem vystavovatelů prý byl enormní. Ale vše je teprve na nejistém začátku. Předpokládá se, že v USA se v roce 2014 do domácností prodá 100 tisíc 3D tiskáren. To není nijak ohromující číslo.

Průmyslové 3D tiskárny už se chytily. Například evropská firma Sculpteo tiskně...

Průmyslové 3D tiskárny už se chytily. Například evropská firma Sculpteo tiskně součástky i pro Amazon. Nabízí cloudovou aplikaci, ve které si můžete nastavit tisk své "součástky" a vyladit jej taky, aby náklady byly co nejnižší. Program umí přepočítávat náklady online například podle toho, jak výrobky seřadíte do tiskového prostoru a kolik se jich tam následně na jedno vytištění vejde.

Právě na 3D tiskárnách však bude možné, alespoň podle optimistů, v budoucnu vyrábět téměř vše. Na míru a doma. Vytisknete si vlastní boty i jídlo. No, uvidíme. Zatím je 3D tisk spíše jen zajímavou hračkou především v rukou výtvarně a technicky nadaných uživatelů. Zda se v budoucnu stane masovou záležitostí, to  napoví i právě probíhající veletrh CES 2014.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.