Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Drony útočí. Chystají se do práce i pod vánoční stromečky

  0:01aktualizováno  0:01
Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) - Bezpilotní letouny, nebo-li drony, prožily na veletrhu CES 2015 prudký rozmach. Maličké drony na hraní i pořizování „selfie“ fotografií si možná již letos budeme nadělovat pod stromeček. A díky těm velkým se například zlepší mapy nebo zefektivní práce ve skladech.

Podle prognóz pořádající agentury CEA trh s uživatelskými drony do pěti let převýší hodnotu jedné miliardy dolarů. Není proto divu, že drony nás poryvy vzduchu osvěžovaly na výstavišti každou chvíli. Plocha jim věnovaná vzrostla od minula o 25 procent. 

Obří fotogalerie

Po výstavišti jich létaly desítky. Odvážnější vystavovatelé je nechávali svištět nad hlavami návštěvníků, ostatní pro ně připravili síťové klece. A další stovky dronů byly jen nehybně postaveny v expozicích, některé ještě ve fázi prototypů. „To co je nyní z polystyrénu, bude u finálního produktu z uhlíkových vláken,“ komentoval naše pozdvižené obočí vystavovatel u společnosti FlyHawk. 

Pozor, z dronu vyletí ptáček

Ty nejmenší drony se schovají do dlaně a jsou určené pro hraní. A pokud můžeme podle reakcí návštěvníků soudit, tatínkové se s nimi budou se svými potomky dost přetahovat.

Model Ubsan Q4 se vejde do dlaně. Neumí nic než létat. Ve vzduch vydrží kolem pěti minut a pořídíte ho za cenu nižší než 20 dolarů.

Model Ubsan Q4 se vejde do dlaně. Neumí nic než létat. Ve vzduch vydrží kolem pěti minut a pořídíte ho za cenu nižší než 20 dolarů.

Ty o trochu větší dokáží na dlani alespoň přistát a jsou již vybaveny kamerou. Ovládáte je chytrým telefonem nebo tabletem a můžete s nimi natáčet video a fotografovat. Kvalita obrazu nebývá nejvyšší, ale pokud budete na výletě pořizovat skupinové selfie z kvadrikoptérky z ptačí perspektivy, nikdo nad horším prokreslením snímku žbrblat nebude.

Klíčové je, že i u malých „droníků“ výrobci implementovali pokročilé řídící systémy,které zajišťují jejich vyvažování, stabilizaci a udržení směru. Jejich ovládání je tak poměrně snadné a přímočaré.

Zkontroluje pole nebo vytvoří 3D fotomapu

Velké drony mají větší nosnost  a tak pod sebou mohou nést například kompaktní fotoaparát, zrcadlovku, nebo kvalitní videokameru. Mohou být také vybaveny dalšími senzory, například kamerou pro infračervené spektrum nebo ultrazvukovými radary - ty se pak dostávají do hry například při modelování zemského povrchu.

Hlava modelu eXom osazená několika kamerami (obyčejnou a termokamerou) a ultrasonickými čidly a přijímači.

Hlava modelu eXom osazená několika kamerami (obyčejnou a termokamerou) a ultrasonickými čidly a přijímači.

Takové drony pak mohou rychle monitorovat vyznačené území, zkontrolovat výsadbu na rozsáhlejším poli. Zvládnou vizuální kontrolu produktovodů nebo elektrických vedení. Ve spolupráci s nástroji pro analýzu obrazu mohou pomoci s inventurou skladišť či pracovních strojů v areálu. Se správným vybavením mohou velmi podrobně fotografovat území, případně tvořit jeho přesné 3D modely – na to jsou specializované například nové modely společnosti Parrot.

Logističtí pomocníci

Zatím nepříliš viděnou variantou jsou takzvané transportní drony, které mají převážet objekty, například balíky ve skladu. Na stánku Qualcommu jsme viděli prototyp hybridního dronu, který mimo vrtulí pro létání disponoval i pásovým systémem pro jízdu po povrchu.

Nejsofistikovanější dron předvedla na veletrhu společnost Qualcomm. Zatím bezejmenný prototyp s čipem Snapdragon je obojživelný. Díky pásům se dokáže pohybovat i po velmi nakloněné rovině. Má zabudovaný inteligentní systém pro zcela autonomní pohyb.

Nejsofistikovanější dron předvedla na veletrhu společnost Qualcomm. Zatím bezejmenný prototyp s čipem Snapdragon je obojživelný. Díky pásům se dokáže pohybovat i po velmi nakloněné rovině. Má zabudovaný inteligentní systém pro zcela autonomní pohyb.

Pomocí stereoskopické kamery a dalších senzorů se dokázal sám orientovat v prostoru, vyhnout se pohyblivým překážkám a samostatně přelétat mezi definovanými místy. Z něj by chtěl výrobce vyvinout právě dron pro práci v logistických centrech.

Zde bude klíčová zejména efektivita dronu, který bude muset mimo sebe unést i náklad a zároveň nevytvořit takové vzduchové víry, aby ostatní balíky rozházel.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.