Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tabletům zvoní umíráček. „Vrahem“ jsou velké telefony a konvertibly

  9:00aktualizováno  9:00
Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) - Tablety byly kometou, která nejvíce zazářila v roce 2014. Od té doby poptávka po těchto počítačích neustále klesá. Televize se stále drží, i když z jejich koláče popularity ukusují právě tablety a nyní hlavně telefony s velkou úhlopříčkou. Začíná veletrh CES 2016.

O své místo na trhu se dnes hlásí například 360° videokamery nebo zobrazovače a ovladače virtuální reality. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Tahounem spotřební elektroniky byla v uplynulých letech trojice zařízení, kterou Consumer Technology Association (pořadatel veletrhu CES) nazývá „technologický triumvirát“. Je to notebook, tablet a telefon.

Podle statistik prodejů se nyní zdá, že stejně jako první triumvirát římské říše, ani tento technologický nebude trvat dlouho a skončí „vraždou“. Obětí tentokrát budou tablety, vrahy pak telefony s velkými úhlopříčkami a malé konvertibilní notebooky. Mezi těmito kategoriemi již pro tablety nezbývá mnoho prostoru.

Dva dny před zahájením veletrhu CES 2016 se o své prognózy o budoucnosti spotřební elektroniky podělil s novináři šéf analytického oddělení CTA Steve Koenig.

Tisková konference o celosvětovém trhu spotřební elektroniky v rámci veletrhu CES 2016 v Las Vegas. Slovo má Steve Koeing šéf analytického oddělení pořádající agentury CTA.

Tisková konference o celosvětovém trhu spotřební elektroniky v rámci veletrhu CES 2016 v Las Vegas. Slovo má Steve Koeing šéf analytického oddělení pořádající agentury CTA.

V roce 2010, kdy tablety vstoupily díky Applu na trh, se celosvětově prodalo 10 milionů kusů, o rok později už to bylo téměř 56 milionů a v roce 2014, kdy poptávka po tabletech kulminovala, zmizelo z pultů prodejen po celém světě 224 440 000 tabletů. Od té doby však poptávka vytrvale klesá. Loni na 192 milionů, letos CTA predikuje jen (nebo „jen?“) 176 milionů kusů. Jde tak o meziroční pokles o 14, respektive 8 procent.

Trh s chytrými telefony roste i nadále, i když také s klesající tendencí - již druhým rokem je nárůst pouze v řádu jednotek procent. V předchozích letech šlo o desítky procent. I tak se v letošním roce podle předpovědi CTA prodá 1,41 miliardy přístrojů a „smartphones“ tak tvoří 40 procent veškerého „utrácení“ za spotřební elektroniku.

Popularita chytrých telefonů a konvertibilních zařízení se odráží i do dalších kategorií. Nemyslíme tím již téměř dokonale „vyhlazenou“ kategorii MP3 přehrávačů (v podstatě přežily jen špičkové nebo něčím velice zvláštní modely - např. integrované ve vodotěsných sluchátkách), ale televizory.

Video častěji sledujeme právě na chytrých telefonech a konvertibilních noteboocích, televizory jsou stále méně potřeba. Jejich meziroční prodeje klesají v jednotkách procent, loni se jich prodalo 232 milionů, letos CTA předpovídá 230 milionů kusů.

Zároveň však roste velikost úhlopříčky, kterou si diváci nejčastěji pořizují. Ještě v roce 2012 se jako průměr označovalo 80 cm (tedy 32 palců), loni to bylo 103 cm (40,5") a letos se předpokládá 108 cm, tedy 42 palců. CTA také předpovídá, že 21 % letos prodaných televizorů bude mít obrazovku s vysokým rozlišením 4K (nazývané i UHD).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.