Nově objevený asteroid je asi dvacet metrů velký. Ilustrační foto

Nově objevený asteroid je asi dvacet metrů velký. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Češi objevili asteroid, který prolétl blízko Země

• 20
Jihočeští astronomové z observatoře na Kleti objevili v noci na sobotu dosud neznámou planetku. Zemi minula na astronomické poměry velmi těsně. Přiblížila se až na 600 tisíc kilometrů. To je jen o málo dál, než je vzdálen Měsíc. Dvacetimetrové těleso dostalo jméno 2006 XR4.

"Jedná se o jeden z nejtěsněji nás míjejících asteroidů objevených z Evropy. Velká většina takovýchto objevů totiž připadá na velké americké observatoře," pochlubila se úspěchem Jana Tichá, ředitelka Observatoře Kleť a zároveň jedna z dvojice objevitelů.

Asteroid patří mezi vzácné planetky typu Apollo, které křižují dráhu Země kolem Slunce. Na jihočeské observatoři ho objevili pomocí teleskopu s více než metrovým zrcadlem.

Z pohledu pozorovatele se těleso pohybovalo velmi rychle. Za den od objevu urazilo na nebi 60 stupňů, takže se přesunulo z naší severní oblohy daleko na jih.

"Naštěstí s jeho dalším sledováním pomohli nejprve astronomové z Arizony a poté z australské observatoře Siding Spring. Obyčejné planetky potřebují na podobnou cestu po obloze desítky či dokonce stovky dní," uvedla Tichá.

Dvacetimetrový asteroid by podle ní Zemi nemohl ohrozit. Při průletu atmosférou by se pravděpodobně rozpadl na malé úlomky.

I sledování takto malých těles má smysl. Přispívá totiž k poznání struktury celé populace příbuzných asteroidů. Vědci pak mohou snáze vypočítat, jestli se některý z nich těsně přiblíží k Zemi a jaká je pravděpodobnost srážky.

Podle Miloše Tichého, druhého z objevitelů, se planetka 2006 XR4 opět přiblíží k Zemi v červnu 2009 na vzdálenost 15 milionů kilometrů. "Takové těsné přiblížení jako tento víkend nelze očekávat nejméně příštích sto let," dodal pro ČTK.