Česká lokomotiva přezdívaná Messerschmitt poprvé uháněla rychlostí 200 km/h

  13:00
První porevoluční lokomotiva z Plzně - Škoda 109E - se poprvé veřejně předvedla na trati. Kvůli číselnému označení se jí železničními fanoušky přezdívá Messerschmitt. Právě tyto legendární německé stíhačky nesly označení Bf 109.
Lokomotiva  Š109E uhání dvoustovkou

Lokomotiva Š109E uhání dvoustovkou | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Lokomotiva prochází rychlostními zkouškami na železničním okruhu VUZ  (Výzkumný ústav železniční) v Cerhenicích u Velimi. Pro účely testování vyrobila ŠKODA TRANSPORTATION dva kusy. Zatím probíhá na jedné z vyrobených lokomotiv první část testů. Jejich součástí je i veřejná prezentace, při níž dnes lokomotiva poprvé jezdila rychlostí 200 kilometrů v hodině. Druhou lokomotivu testů teprve zúčastní.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

V kabině lokomotivy před startem.

Zajímavostí stroje je například i to, že používá naprosto stejné pantografy jako nejrychlejší souprava světa TGV. Více v článku Rychlovlak TGV zlomil další rekord, přes 568 km/h.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Před dosažením dvoustovky strojvedoucí "ubral plyn", poté opatrně zrychluje na 199. Rychlost udržuje asi 10s, pak jemně přidá na 200km/h. Nemá povoleno více, tachgraf vše pečlivě zapisuje.

 

Technet.cz o první porevoluční lokomotivě z Plzně:

 Vyjela první porevoluční lokomotiva z Plzně. Může být nejrychlejší na světě

Jako jediní máme povolen vstup do strojovny stroje. Ta je plně průchozí pod napětím. Strojvůdce může přecházet mezi stanovišti, aniž by stáhl pantograf.

Lokomotiva Škoda  Š 109E - strojovna

Strojovna lokomotivy Š 109E, označení ČD 380

Lokomotiva Škoda  Š 109E - strojovna

Zásobníky stlačeného vzduchu pro pneumatický brzdový systém

Jak se testuje nová lokomotiva

Aby mohla lokomotiva "běhat po kolejích" dvoustovkou, musí se předtím, podobně jako člověk, naučit chodit. První zkoušky v Cerhenicích proto obsahovaly i ladění trakce a pomocných pohonů, nastavení některých dílčích přístrojů (například pantografy, ventilátory apod.). Tato etapa bude na zkoušené lokomotivě ukončena již v prvním prosincovém týdnu.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Strojvedoucí vede lokomotivu pomocí joysticku. Samotná lokomotiva na trati zrychluje jako sportovní auto.

Potom byla nová lokomotiva Š 109E ve výrobním závodě v Plzni zevrubně prohlédnuta, bylo zkontrolováno dotažení všech šroubových spojů, zkontrolovány přístroje a další uzly a části. Na přelomu ledna a února se stroj znovu vrátí na velimský okruh a spolu s druhou vyrobenou lokomotivou se zúčastní dalších testů.

Lokomotiva Škoda  Š 109E uhání dvoustovkou

Lokomotiva Škoda Š 109E uhání dvoustovkou

Některé zkoušky nové lokomotivy již proběhly ve výrobním závodě. Skelet vozu absolvoval statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI již v prosinci 2006. Zkoušky takzvané hrubé stavby skříně zahrnovaly statické namáhání, odzkoušení určitého vzorku materiálu skříně a zkoušku formou simulované situace. Na průběh zkoušek dohlíželi specialisté i odborníci z německé DB Systemtechnik.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Lokomotiva Škoda Š 109E na zkušebním okruhu má na návěstidle zelenou

V čem je "Messerschmitt " unikátní

1. Jako první na světě vyhovuje stodevítka novým „CRASH“ předpisům

Škodovácký stroj je první lokomotiva na světě s maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu, která plně odpovídá požadavkům na pasivní bezpečnost „CRASH“ podle nové evropské normy EN 15 227, podle Euro NCAP by 109E měla pět hvězdiček.

Vlastní výrobě prvních strojů předcházely složité schvalovací procesy dokumentace, statické a crashové výpočty. Zároveň byla ze strany asociovaných partnerů německého drážního úřadu EBA schválena dokumentace a konstrukce skříně. Při homologačním procesu a schvalování Škoda Transportation uplatnila několik ojedinělých konstrukčních řešení formou evropských patentů.

2. Materiály jako ve formuli 1 zlepšují jízdní vlastnosti

Při výrobě lokomotivy Škoda vybírala ty nejmodernější materiály. Například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1, výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati.

3. Brzdy jako ve špičkových soutěžních vozech

Brzdy jsou postaveny s využitím hliníkových kotoučů, třeba jako u současných špičkových soutěžních automobilů.

4. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolá požáru 15 minut

V rámci zkoušek již absolvovala test protipožární ochrany s pozitivním výsledkem. Na stroji jsou instalována požární čidla a účinná aktivní hasicí zařízení, stěna mezi kabinou a strojovnou musela při zkoušce odolat požáru po dobu celých patnácti minut.

5. Lokomotiva je vysoce odolná proti nárazu

Konstrukce v oblasti kabiny strojvůdce obsahuje deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohltit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Třeba při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformovaný prostor. Díky odolnosti je navíc možné lokomotivu relativně jednoduše opravit.

6.  Prrvní lokomotiva pro rychlost 200 km/h

Stodevítka bude první lokomotivu Českých drah pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů za hodinu a také první lokomotivu, která plně odpovídá teprve nyní zaváděným přísným evropským předpisům TSI norem, které se týkají mezinárodní provozuschopnosti.

7. "Messerschmitt " může také na koleje ve střední Evropě

Díky své konstrukci může třísystémová lokomotiva plynule jezdit na koridorech i klasických železničních tratích mezi metropolemi celé střední Evropy a vést vlaky bez přepřahání. Specialisté společnosti Škoda Transportation totiž nový stroj navrhli tak, že odpovídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům všech sousedních zemí a také Maďarska.

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 19 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...