Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česká motoběžka vytáhne do kopce i tlouštíka, papíry na ni nepotřebujete

  0:01aktualizováno  0:01
Nepotřebujete na ni řidičský průkaz, s maličkým motorkem dokáže uhánět až čtyřicítkou, díky variátoru nemusíte řadit a na strmý kopec vytáhne i tlouštíka. Vyzkoušeli jsme českou motorovou koloběžku Crosco. Jezdí pěkně, ale koloběžit se s ní nedá.

Většinu věcí, se kterými si v redakci hrajeme, pohání elektřina. Zpravidla tak s sebou vozíme nabíječky, náhradní akumulátory, případně prodlužovací kabely. Tentokrát jsme však přibalili jen kanystr benzinu a maličkou nádobku s olejem.

Motorová koloběžka Crosco nemá s koloběžkou mnoho společného. Díky instalovanému motoru, sedadlu, převodovce a dalším komponentám nezbylo mnoho prostoru pro pohyb nohou, který je pro jízdu na koloběžce charakteristický. Ve výsledku tak jde spíše o minimalistické pojetí skútru.

Motoběžka Crosco

Spíše než koloběžku připomíná Crosco skútr, nebo motorku. V kontextu vesnického dojíždění by to mohl být modernější, tišší, ekologičtější a nepatrně pomalejší nástupce Babetty.

Startuje jako sekačka na trávu, jede mnohem rychleji

Nastartujete ji tažením lanka jako motorovou sekačku, čtyřtaktní benzínový motor o objemu 37 ccm (0,037 l) s výkonem 1 kW se pod sedadlem rozvrní, ovladačem na pravém řídítku přidáte plyn a motoběžka vyrazí pryč. Pokud jí chcete trochu odlehčit, při rozjezdu se odšťouchnete nohou. Brzdíte páčkami na řidítkách jako na kole, jen s přehozeným pořadím - pravá ruka brzdí přední, levá zadní kolo. Brzdy jsou kotoučové hydraulické a brzdí perfektně.

Na rovných cestách můžete celkem pohodlně jet mezi 25 a 35 km/h. Přední odpružená vidlice je tužší, než by se nám líbilo, což na slušných asfaltových cestách nevadí, ale na některých tankodromkách v Českém ráji nebo na polních cestách je přenos rázů a klepání poměrně značný a umocňuje to pevná zadní vidlice.

Motoběžka Crosco

Žlutá hadička je přívod paliva od nádrže ke karburátoru, všimněte s malého balónku pumpičky, kterým před studeným startem benzín nasajete. Bílá páčka nalevo je mechanický sytič.

Řazení je plně automatické, pomocí variátoru. Motor tak většinu času běží v optimálních provozních otáčkách a při akceleraci nebo změně sklonu cesty se nemění otáčky, ale převodový poměr. A funguje to výborně, nic necuká a do opravdu prudkého kopce dokázal malý motorek vytáhnout i stotřicetikilového redaktora, byť jen zhruba devíti až dvanáctikilometrovou rychlostí.

Fotogalerie

Dosažitelné rychlostní maximum námi testované verze se pohybuje kolem 40 km/h (při jízdách s motorem odblokovaným pro jízdu nad 25 km/h byste neměli vyjíždět na veřejné komunikace bez řidičského průkazu). Ani v této rychlosti nemáte pocit nestability, i když na nějaké kličkování již přílišnou odvahu nemáte. S rostoucí hmotností řidiče samozřejmě rychlostní maximum klesá. Podle výrobce je maximální nosnost motoběžky 120 kg s tím, že testovaná byla až na 160 kg.

Výfuk a motor jsou uchyceny na silentblocích, nicméně malé vibrace do rámu pronikají. Při kratších jízdách si toho skoro nevšimnete, po půl hodině to začnete vnímat a zhruba za hodinu vás začnou trochu brnět ruce.

Provoz a údržba: obyčejný Natural a speciální olej

To bude v podstatě krátký odstavec. Do dvoulitrové nádrže doplňujete benzin a jednou za tisíc kilometrů vyměníte olej. Odšroubujete výpust, postavíte motoběžku na zadní kolo a necháte olej vytéct do připraveného kelímku. Netrvá to dlouho, je ho jen decka. Poté zpět nalijete nový. Výrobce radí používat jen 10W30 API/SJ pro čtyřtaktní motory, nám s motoběžkou dorazil olej od Hondy.

Motoběžka Crosco

Pod černý krytem na pravé straně je skrytý variátor. Ten slouží jako automatická spojka i převodovka.

Jednou za tisíc kilometrů musíte také vyměnit klínový řemen variátoru, což podle návodu zvládne nejspíše každý. Výměnu vzduchového filtru po pěti tisících kilometrů provede servis a když už tam budete, nechte vyměnit i svíčku. Napnutí řetězu je potřeba kontrolovat pravidelně a pro prodloužení životnosti je vhodné jej čistit a mazat.

Přeprava: v autě naležato, raději něčím podložte

Motoběžku lze s trochou odhodlání v jedné osobě naložit do kombíku se sklopenými sedadly (do Fiatu Croma se nám vešla i s hromadou dalších věcí na víkend), ale něžné dívčiny budou muset někoho požádat o pomocné ruce. O mnoho snazší je snesení ze schodů nebo třeba vynesení do nízkopodlažní vlakové soupravy. Díky madlu pod sedadlem lze 26 kilogramů hmotnosti docela snadno poponést.

Motoběžka Crosco

Na displeje počítače vidíte rychlost, ujeté kilometry, čas jízdy, hodiny a další parametry. Dojezd na aktuální naplnění nádrže, nebo sptřebu, tam samozřejmě nehledejte.

Při přepravě naležato doporučuji motoběžku podložit alespoň plachtou a shora přikrýt. Kousek před Prahou odkapalo z neznámých příčin trochu paliva někde od karburátoru, takže jsme do cíle dorazili poměrně omámení. Vše naštěstí zachytila gumová podložka v zavazadlovém prostoru.

Dopravní prostředek i hračka pro dospívající

Motorová koloběžka Crosco může být zajímavý prostředek pro dopravu po městě nebo dojíždění mezi vesnicemi na vzdálenost tak do dvaceti kilometrů. Může být řešením i pro staré lidi, kteří již nechtějí, nebo nemohou řídit a na běžné kolo nemají fyzičku. Pro ty, co nikdy neřídili silnější stroj, je to i pěkná zábava. A pro lenochy to může být šikovný prostředek pro víkendové výlety.

Co dokoupit

První investicí bude přední a zadní světlo, bez kterého na silnici nesmíte. Rozhodně doporučujeme přikoupit i zpětné zrcátko, hluk motoru totiž bezpečně zamaskuje zezadu se blížící vozidla. Cyklistická přilba by měla být samozřejmostí.

Jen se v redakci nemůžeme zbavit dojmu, že se spuštěným přídavným benzinovým motorem by se na cyklostezku nebo na horskou lesní pěšinu vydal jen nepříliš ohleduplný jezdec. Ať již na to legislativa pamatuje, nebo ne.

Námi testovanou verzi pořídíte za 30 160 korun. Základní model s pružinovou přední vidlicí, mechanickými brzdami a rychlostním omezením na 25 km/h začíná na 20 660 Kč.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.