Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Česká pošta nabízí on-line příjem zakázek

  5:00aktualizováno  5:00
Česká pošta nabízí služby s on-line přístupem. Pokud chcete rozesílat pružně větší množství zásilek, pak "Hybridní pošta" vám toto nabídne i přes internet. Ano, opravdu mluvíme o službě nabízené Českou poštou a to o službě zajímavé...

Když se řekne Česká pošta, každý si pravděpodobně představí nepružný státní moloch, který jen pomalu reaguje na vývoj v oblasti informačních technologií. Málokdo ale ví, že existuje služba nazvaná „Hybridní pošta“, která představuje na české poměry unikátní řešení příjmu zakázek, jejich zpracování a komunikace se zákazníky vůbec – vše totiž probíhá on-line. Tímto způsobem lze samozřejmě dodat pouze listovní zásilky, a to i včetně těch personifikovaných. Nutno však dodat, že je určena především pro velké zákazníky, kteří odesílají tisíce poštovních zásilek denně.

Jak to pracuje
Hybridni
Jednou z hlavních a výjimečných funkcí Hybridní pošty je to, že klient dodává zásilky České poště v elektronické podobě, pošta provede transformaci elektronických dat do požadovaného papírového formátu a následně zásilku doručí na požadované adresy. Ke komunikaci prostřednictvím internetu slouží aplikace InterClient, umožňující ukládání zásilek na InterServer, který je umístěn v demilitarizované zóně a přes firewall propojen na centrální databází. Po příchodu dat se InterServer propojí s centrální databází, kde se automaticky provedou některé administrativní úkony, jako např. přidělení zakázky, založení zakázkového listu, průvodky a také založení adresáře s číslem klienta, do kterého se data o klientovi a zakázce uloží. InterServer je centrální server, na který jsou napojeny všechny ostatní střediskové servery. Vlastní systém je založen na SQL databázi Sybase Adaptive Server Enterprise 11.9, do které se zaznamenávají veškeré údaje o zakázkách. K replikaci těchto informací mezi střediskovými servery a centrální databází slouží Sybase Replication Server 12.

HybridniVzhledem k častému tisku dokumentů obsahujících velmi citlivé informace je nutné dbát na jejich důkladné zabezpečení. Pasivní bezpečnost je zajištěna tím, že je středisko umístěno do nepřetržitě střeženého areálu, jehož vlastníkem je výhradně Česká pošta a prostory jsou rozděleny do segmentů, kam mají přístup pouze zaměstnanci s příslušným přístupovým kódem. Kromě toho jsou prostory střeženy pomocí elektronického poplašného zařízení. Aktivní bezpečnost je zajištěna šifrováním, tj. všechna data zasílaná zákazníkem prostřednictvím speciální aplikace InterClient jsou elektronicky zašifrována a opatřena elektronickým podpisem. Komunikace mezi zákazníkem a poštou probíhá prostřednictvím tzv. tunelovaného spojení přes Internet - systémem „point to point“ a k dešifrování dat dochází až při vlastním tisku. Tiskárny pracují v on-line režimu a data se tak nemusí předem speciálně připravovat, což eliminuje možnost zneužití dat – do vlastního tisku totiž prakticky nikdo nezasahuje. A navíc, uchovávají se pouze data a údaje o příslušné zakázce, ale vlastní zpracovaná data jsou ihned po vytištění zásilky nevratně smazána. Vlastní tisk probíhá na čtyřech velkokapacitních tiskárnách, z nichž dvě jsou na nekonečný papír, dvě na volné listy – a tuto sestavu doplňují tři obálkovací linky.

Kdo jsou uživatelé této služby
V současnosti je prostřednictvím systému Hybridní pošta přijímáno a zpracováváno více než padesát opakujících se zakázek, a to každý den. Měsíčně se prostřednictvím tohoto systému vytiskne, zabalí a vyexpeduje mezi dvěma až pěti miliony stránek. Mezi nejvýznamnější firmy, které Hybridní poštu využívají, patří banky a telekomunikační společnosti, ale služeb využívají i energetické společnosti, plynárny, vodárny, firmy na odvoz odpadů, leasingové společnosti a pojišťovny. Na rozdíl od podobných řešení, která jsou využívána v zahraničí, je řešení České pošty zaměřeno i na tzv. středně velké zakázky o objemu 5000 – 6000 kusů. Konkrétně ve Švýcarsku nebo Německu jsou střediska s větším výkonem či kapacitou, ale na druhé straně mají menší počet zákazníků. Systém Hybridní pošty je zatím plně napojen na provoz v Českých Budějovicích a v současné době je rozpracována realizace středisek v Praze a Brně.

K čemu to vlastně je
Pro zákazníky, kteří často tisknou a distribuují velké objemy personifikovaných dat, je tato služba více než přínosná – umožňuje interaktivní zadávání zakázky, sledování průběhu realizace a také snížení vlastních nákladů outsourcováním těchto činností na Českou poštu, která takto zpracované zásilky zároveň i doručí. Tento systém znamená přínos i pro svého provozovatele. Umožňuje totiž maximální automatizaci a urychlení příjmu zakázek, jejich evidenci, sledování průběhu zpracování, statistiku zpracování, řízení zpracování zakázky a průchodu zakázky celým střediskem až po expedici. Součástí systému je i napojení na aplikaci SAP R/3 a vyúčtování zakázek. Přínos pro běžné uživatele poštovních služeb je v současnosti zcela nulový, ale jak se zdá – blýská se na časy a i takové organizace, jako je Česká pošta, se snaží přiblížit se svým klientům.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Diskové úložiště
Speciální programy ukážou, co na disku nejvíce užírá volné místo

Znovuobjevit zapomenuté fotografie, najít založené či ztracené dokumenty anebo zjistit, zda některé soubory nemáte na diskovém úložišti vícekrát. To jsou...  celý článek

ilustrační snímek
Drží vaše data jako rukojmí? Těchto 107 typů ransomware odstraníte zdarma

Proti některým druhům vyděračského softwaru už se můžete účinně bránit. Antivirové firmy vyvíjejí dešifrovací utilitky, které jsou ke stažení zcela zdarma. Ale...  celý článek

Ilustrační foto
Stáhněte si zdarma: Zapněte vyhledávání i v obrázcích

Získat text i z obrázku je těžký úkol, avšak ne neřešitelný. Pomocí Orpalis PDF OCR to změníte a budete je moci i kopírovat. Stahovat hudbu z populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.