Česko chce být IT velmocí

  • 8
Na technologickém veletrhu TECHXNY, který ve čtvrtek vrcholí v New Yorku, se představuje Česká republika jako země schopná dodávat moderní produkty a služby v oboru informačních technologií. Vládní agentury CzechInvest a CzechTrade na něj společně pozvaly šest úspěšných českých firem, které aktivně na veletrhu vyhledávají partnery pro vstup na americký trh. CzechTrade také prezentuje alianci 24 podniků připravených dodávat do USA software a vysoce specializované služby.

"Prospěch z hlediska České republiky vidíme zejména v možnosti využití naší kvalifikované pracovní síly," řekl generální ředitel CzechInvestu Radomil Novák. "Pro firmy je to pak příležitost k zakládání center sdílených služeb v oblasti informačních technologií, řešitelských středisek či vývoje software," uvedl.

Dosud celosvětově nejrozšířenějším dodavatelem těchto služeb je Indie, která nabízí především levnou práci a dokonalou angličtinu. Díky odborné úrovni českých programátorů, obecnému právnímu vědomí a evropské kulturní tradici ale české firmy cítí příležitost alespoň část zakázek pro americký trh získat pro sebe.

Dává jim za pravdu i renomovaná konzultantská firma A.T.Kearney, která Českou republiku, pokud jde o podmínky pro tvorbu a dodávání informačních technologií, zařadila na první místo v Evropě a na čtvrté místo na světě za Indii, Čínu a Malajsii.

Indickým softwarovým společnostem nelze podle mínění vystavujících firem konkurovat hodinovou cenou práce, která je kolem 22 dolarů (570 korun). "Nicméně systém práce tamějších firem Američanům nevyhovuje," řekl s odkazem na americké zdroje zástupce české společnosti Ganymed Daniel Činátl.

Celkové náklady indických dodavatelů jsou podle něho nakonec mnohdy i vyšší než ve Spojených státech samotných, protože se na jejich produkty musí vynaložit více manažerské a kontrolní práce. Často také chybí touha a schopnost odvést dokonalou práci. "Z těchto důvodů by se američtí partneři rádi orientovali na kulturně spřízněné země, což jsme my nebo obecně východní Evropa," řekl.

České společnosti na veletrhu nehledají přímé klienty, ale partnery, kteří by jim zprostředkovávali obchodní příležitosti u koncových uživatelů. "Na americkém trhu je obvyklé, že firmy nechodí za zákazníkem přímo, ale prostřednictvím distributorů," dodal ze zkušenosti Daniel Činátl.

S podobným cílem přijely na veletrh TECHXNY i společnosti z Indie, Číny, Vietnamu, Filipín, Rumunska či Polska.

Zdroj: ČTK

Související odkazy:

  • Východoevropský trh ITC vzroste letos o 11 procent