Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Česko má po 40 letech nové větší letadlo. V pátek poprvé letělo

  13:16aktualizováno  13:16
Dvoumotorový letoun EV-55M Outback s kapacitou pro až devět osob vzlétl poprvé v pátek. Stroj vyrobila společnost Evektor z Kunovic. Prodávat se bude především v rozvojových zemích. Předtím jej ale čekají náročné zkoušky a certifikace pro provoz.

Letoun EV-55 má nahradit již zastaralé dvoumotorové pístové letouny s kapacitou pro šest až devět cestujících. Měl by konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům.

Projekt letounu iniciovala společnost Evektor a Asociace leteckých výrobců ČR v roce 2004.

Firma  již má za sebou projekty sportovních letounů EuroStar a SportStar, čtyřmístné stroje VUT100 Cobra a nyní víceúčelového letounu EV-55 Outback.

Letoun EV-55 bude nabízen ve třech variantách uspořádání interiéru kabiny: pro přepravu cestujících, pro přepravu nákladu a kombinovaná verze. Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny by neměla přesáhnout 20 minut.

Hlavní výhody nového stroje spočívají v levném provozu a zajímavé prodejní ceně. Tu však firma zatím nespecifikovala.

Letoun chce firma nabídnout především do zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rovinatou dopravní infrastrukturou. "Mezi další perspektivní odběratele patří společnosti z USA, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie," plánuje manažer letecké továrny Evektor Petr Grebeníček.

Letoun Evektor EV-55 Outback v osobním provedení

Letoun Evektor EV-55 Outback v osobním provedení

Letoun Evektor EV-55 Outback v nákladním provedení

Letoun Evektor EV-55 Outback v nákladním provedení

Letadlo pohání dva turbovrtulové motory Pratt & Whitney. Jeho maximální rychlost je 409 kilometrů za hodinu. Maximální vzletová hmotnost 4 600 kilogramů. Délka stroje činí 14,35 metru, jeho výška je 4,66 metru a rozpětí má 16,1 metru. Využitelný objem stroje včetně zavazadlového prostoru je 12,7 m3. Dolet EV-55  činí 2 620 kilometrů a dostup 8 800 metrů. Podrobné specifikace najdete na stránkách výrobce zde.

Výroba letounu EV-55 Outback
Výroba letounu EV-55 Outback
Výroba letounu EV-55 Outback

Na přistání stroj potřebuje dráhu dlouhou asi 420 metrů. Nevadí mu ani horké nebo vysokohorské podmínky. V návrhu je i verze s plováky.

První úspěšný let

První prototyp letadla vzlétl na třicet minut v pátek. Posádku tvořili zkušební pilot Evektoru Josef Charvát a vojenský pilot Jiří Hána.

Letoun EV-55 Outback při prvním testovacím letu

Letoun EV-55 Outback při prvním testovacím letu

"Letoun se choval přesně tak, jak jsme předpokládali. Byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení," komentoval Charvát.

Druhý prototyp letounu je určen pro pevnostní zkoušky. Třetí, který je určen také pro letové zkoušky, konstruktéři teprve staví. "Dokončený by měl být během příštího roku. Poté letadlo čeká certifikace, která potvrdí jeho využití pro komerční účely," řekl  Grebeníček.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Jak těsně se mohou letadla minout? Bude se vám zdát, že hrozivě blízko

Můžete při letu rozeznat cestující ve druhém letadle? Co se stane, když selžou všechny motory? Právě na tyto dvě otázky se dozvíte odpovědi v následujícím...  celý článek

Kombajn New Holland CR 9.90, na kterém je umístěna kamera SlowTV.
Tohle chtěl vidět každý kluk. Sledujte přímý přenos z okna kombajnu

Po mazací tramvaji a nákladní lodi namontoval tým SlowTV kameru na další zajímavý pohybující se stroj. Tentokrát je to sklízecí mlátička, tedy lidově kombajn....  celý článek

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.