Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Český konstruktér uspěl v soutěži NASA, nyní vyrábí letadla na elektřinu

  12:54aktualizováno  12:54
Zmínka o letadlech na elektrický pohon by se ještě před nedávnem považovala za bláznivý nápad z říše sci-fi. Dnes se však takové stroje pomalu stávají realitou. Malé ultralighty na baterky vymýšlí, vyrábí a prodává i letecký konstruktér, pilot a podnikatel z Ústí nad Orlicí Martin Štěpánek.

Vynálezce a výrobce letadel Martin Štěpánek pózuje na snímku s ultralightem. Tento ovšem není "na baterky". | foto: Michal Klíma, MAFRA

Myšlence šetření životního prostředí propadl Martin Štěpánek před několika lety. I přes překážky se pustil do výroby ekologických ultralightů, kterým je předpovídána velká budoucnost.

Profil Martina Štěpánka

* 1975 narozen v Rychnově nad Kněžnou

* 1994 Střední průmyslová škola strojní Rychnov nad Kněžnou

* 1999 Vysoká škola VUT Brno - letecký ústav

* 1999 - 2007 Urban Air Ústí nad Orlicí

* 2008 založil se společníkem Josefem Rydelem Phoenix Air

* 2011 Green Flight Challenge (výzva k zelenému létání) CAFE/NASA - 3. místo

* 2011 soutěž Nejkrásnější design lehkých sportovních letadel Outstanding LSA, Florida - 1. místo

Neústupnost a nadšení se mu vyplatily. V loňském roce obsadila jeho firma Phoenix Air s letadlem U - 15 Phoenix 3. místo v soutěži o ekologicky úsporné letadlo. Soutěž Green Flight Challenge spolupořádal americký úřad pro letectví a kosmonautiku NASA.

"Jak mě napadlo přihlásit se do soutěže NASA? Ono je to tak, že náhody někdy nastartují úžasné projekty. Ale bohužel je také mohou zničit," říká Martin Štěpánek.

Přihlásili se na poslední chvíli

O soutěži se nadšenec a technik dozvěděl v roce 2008 z webových stránek dobrovolné organizace CAFE Annnounce.

"Pak jsem se shodou náhod setkal s Jaroslavem Machem a Pavlem Urbanem a jejich myšlenkou elektropohonu. A vznikl nápad, že postavíme soutěžní elektrolet," vzpomíná Štěpánek.

Dodává také, že se do soutěže stihli zaregistrovat doslova na poslední chvíli - 31. prosince 2010. V tentýž den také uhradili vstupní poplatek osm tisíc amerických dolarů.

Do soutěže se přihlásilo 14 týmů, pouze čtyři z nich svůj stroj postavily na start. Vzlétnout k soutěžnímu letu dokázala jen tři letadla.

"Byly to Team Pipistrel USA, team eGenius a my, Phoenix Air. Bohužel jsme včas nesehnali soutěžní set baterií, z Číny dorazil s měsíčním zpožděním, a tak nás reprezentoval Phoenix ve standardní konfiguraci se spalovacím motorem Rotax," říká podnikatel a dodává, že se tak Češi připravili o možnost získat hlavní cenu. I přesto si ale myslí, že v Americe České republice ostudu neudělali.

Nejen konstruktér, ale i letec

Vývoj letounu U - 15 Phoenix trval dva roky. "Tenhle krásný stroj zkonstruoval Pavel Urban. První zkušební let se uskutečnil v roce 2009. Na jeho vývoji se ale podílela i řada dalších odborníků. Byla to úžasná spolupráce více firem včetně choceňského výrobce letadel Schempp Hirth," dodává Štěpánek.

K letadlům a létání tíhl Martin Štěpánek už odmalička. "S otcem jsme spolu modelařili, bral mě na letecké dny a rozhodně je to naše časté společné téma. Navíc mi v roce 1995 zařídil letecký výcvik, a tím byl můj osud u letadel zpečetěn," vzpomíná.

Poprvé seděl v "opravdovém" letadle jako kluk. "Otec pracoval v Kolumbii jako technik textilních strojů, takže můj první let byl dopravním letadlem z Prahy do New Yorku a pak na jih do Bogoty. Už předtím jsem ale jako dítě seděl ve větroni nebo v nějakém Zlínu v rámci leteckých dnů," dodává.

Sám poprvé pilotoval ultralehký Pegas v letecké škole v roce 1995. "Měl jsem obrovské štěstí, protože mě učila létat legenda českého letectví - Ivan Tuček," pochvaluje si svého instruktora Štěpánek.

O letadla z Ústí mají zájem hlavě v USA

Po dokončení studií na brněnské technice chtěl nastoupit do Řízení leteckého provozu na Ruzyni, kde je ale potřeba vynikající znalost angličtiny, a tak se po vojně vydal na zkušenou do Austrálie.

Krátce před odletem se dostal na brigádu do Společnosti Urban Air a po návratu už u výroby letadel zůstal. V roce 2007 po osmi letech Urban Air opustil a založil se spolužákem Josefem Rydlem z techniky vlastní firmu Phoenix Air. Nyní jejich firma přes počáteční obtíže s financováním zaměstnává 12 lidí a vydržela fungovat bez zahraničního kapitálu.

Díky úspěchu v zámořských soutěžích se zájem o letadla z Ústí nad Orlicí několikanásobně zvýšil a firma nestíhá poptávku po strojích pokrýt. "Zájem je hlavně v USA. V Evropě nás kromě Francie moc pilotů ještě nezná," dodává ústecký podnikatel Martin Štěpánek.





Hlavní zprávy

Randstad s.r.o. - Martina Tučková
Pracovník ve výrobě

Randstad s.r.o. - Martina Tučková
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 18 000 - 20 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.