Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Technet.cz

  • Úterý 23. prosince 2014. Vlasta

Český vynález: Otáčkoměr, který vás naučí šetřit motor

Kdybychom se na silnici měli orientovat jen podle dnes používaných přístrojů, ujeli bychom sotva pár metrů, tvrdí vynálezce Václav Heral. A proto si sám vyrobil otáčkoměr, který při řízení vnímá lidský zrak zcela intuitivně .

Pohled na přístrojovou desku s po domácku vyrobeným světelným otáčkoměrem | foto: Matouš Lázňovský, Technet.cz

"Začalo to tím, když jsem si koupil před lety felicii. Moderní auto - říkal jsem si - tam už pořádně neuslyším motor a otáčkoměr nemá, tak jak si budu hlídat otáčky motoru?" směje se dnes Václav Heral.

Brzy sice zjistil, že obavy z příliš tichého provozu nebyly úplně oprávněné, přesto ho problém otáčkoměru zaujal. "Myslel jsem si, že jsem našel řešení, které by mohlo být lepší než to běžně používané," říká bývalý vědecký pracovník v chemickém průmyslu.

Chtěl otáčky motoru zobrazit pohybem. "Pohyb dokážete sledovat jen periferně, nemusíte se na něj soustředit," vysvětluje své důvody Václav Heral.

Jízda na body. Dva

Do felicie namontoval jednoduchý "věneček" svítících diod, hned vedle panelu s tachometrem a hodinami. (V jeho novém voze je posazený přímo na čelní panel, jak ukazují fotografie.)

Čtrnáct světelných diod tvoří kolečko. Přepínání mezi diodami jednoduše vytváří iluzi kruhového pohybu.

Samotné zobrazování ale rozhodně není primitivní. Každého asi napadne, že světla se mohou pohybovat tím rychleji, čím vyšší jsou otáčky motoru. Ale to je špatně, říká autor otáčkoměru: "Takový systém by podle vynálezce plně nevyužil vlastností lidského zraku."

Náš zrak totiž nejlépe připoutá pohyb. Rychle se točící světla by řidiče jen rušila. Fungují jako vykřičník.

Otáčkoměr Václava Herala se tedy "rozpohybuje" v okamžiku, kdy není něco v pořádku. "Displej je tím živější, čím větší je odchylka otáček od optimálního režimu," říká Heral. Světelné body téměř nebo úplně zastaví při optimálním režimu motoru.

Je to logické: pokud jedete přesně tak, jak to motoru vyhovuje, nač se nechat rušit otáčkoměrem.

Otáčkoměr Václava Herala na přístrojové desce

Otáčkoměr Václava Herala na přístrojové desce

Kam za ideálem

"V praxi to znamená, že řidiči stačí říct: jezdi na dva nepohyblivé světelné body a i začátečníkovi to stačí, aby se s autem naučil zacházet šetrně," říká Heral. Tahle rada se mu osvědčila i u řidičů, kteří ještě neměli vypěstovaný cit pro motor. Auto hned přestalo naříkat, tvrdí vynálezce z vlastní zkušenosti.

Jednoduchý systém dává nečekaně širokou škálu možností, jak řidiči naznačit, kde přesně dělá chybu. "Řekněme si například, že ideální otáčky jsou kolem 3 000 za minutu," uvádí příklad Heral. Pokud se motor pohybuje kolem této hodnoty, svítí dvě světelné diody a nehýbou se.

Pokud jsou otáčky vyšší nebo nižší než ty nejvhodnější, začnou se světélka pohybovat. Pokud jsou otáčky vyšší než ty optimální, putují doprava. Pokud jsou naopak nižší než optimální, tak doleva.

Pohyb se zrychluje tím více, čím více se otáčky motoru odchylují od optimálního režimu. Když už je ve zcela špatných otáčkách, řekněme pod 2 000 a nad 4 000 otáček za minutu, jedna dioda zhasne a zbývající světélko obíhá čím dál rychleji pro přilákání pozornosti.

"Samozřejmě se dá systém nastavit i jinak, ale princip je pořád stejný: pohyb jasně upozorňuje na nějaký problém", shrnuje Heral.

Podrobný popis vynálezu si můžete prohlédnout na stránkách vynálezce

"Vnitřnosti" staršího exempláře otáčkoměru Václava Herala

"Vnitřnosti" staršího exempláře otáčkoměru Václava Herala

Nápad dobrý, ale co s ním?

S výsledkem své práce byl Václav Heral tak spokojený, že se ho pokusil představit i odborníkům. "Svého času jsem se s nápadem dostal až do konstrukčního oddělení mladoboleslavské škodovky, ale po nějaké době jsem ho dostal poštou zpátky s tím, že nemají zájem," vzpomíná vynálezce.

Václav Heral byl přirozeně zklamaný, ale údajně našel útěchu ve slovech své manželky: "Teď jsi jediný člověk na světě, který něco takového má v autě".

Dnes už vynálezce neuvažuje ani o právní ochraně svého nápadu pomocí patentu nebo průmyslového vzoru. Skeptický je i k jeho uplatnění v praxi. Podle něj výrobci aut zřejmě nebudou mít zájem, i když by změna přístrojové desky řidičům podle Heralova nejlepšího svědomí ulehčila život.

Ve svém věku se nechce pokoušet ani o prosazení nápadu vlastními silami. Dvacet let práce v průmyslovém výzkumu přesvědčilo, že "vynalézání" není nic jednoduchého. 

"Víte, problém není s nápady, ale s realizací. I ve zdánlivě jednoduchých příkladech - třeba úpravě podle mě zbytečně složitých přístrojových desek současných aut – potřebujete tým několika lidí a roky práce," shrnuje svoje zkušenosti.

Přihláška do soutěže Technetu ale naznačuje, že v sobě Václav Heral snad stále ještě má špetku optimismu. 

Václav Heral před vozem vybaveným jeho vynálezem

Václav Heral před vozem vybaveným jeho vynálezem

Představujeme české vynálezce

Autoři vynálezů, vylepšováků a zajímavých inovací soutěžili na Technetu o vaši přízeň a přízeň poroty. V průběhu následujících týdnů vám představíme soutěžící, kteří se přihlásili do soutěže o 3D plazmu Panasonic P50VT20.

Soutěž si klade za cíl povzbudit inovativní myšlení a dát nadšeným autorům možnost představit své nápady veřejnosti a získat pro ně podporu i mezi výrobci.

Pokud vás některý nápad zaujal, kontakt na vynálezce (po dohodě s nimi) Vám poskytne redakce Technetu.






mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.