Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Cestující poprvé táhla nová lokomotiva Škoda „Messerschmitt“

  12:00aktualizováno  18:16
Nová lokomotiva Škoda 109E dnes poprvé vedla rychlík s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Jízda navzdory počasí proběhla bez problémů. V rámci schvalovacího procesu a testování doposud jezdila pouze v čele nákladních vlaků.

Lokomotivu Škoda 109E při testování v čele vlaků prověřilo zimní počasí | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Lokomotivě Škoda 109E se podle číselného označení výrobce přezdívá Messerschmitt (tyto letouny nesly označení Bf 109). Dnes poprvé vyjela na trať s cestujícími. Původně měla jet v čele vlaku InterCity 571 Zdeněk Fibich, ale kvůli počasí nakonec táhla vagóny rychlíku EC171. Spoj odjel z hlavního nádraží vzhledem k počasí s dalším pětiminutovým zpožděním ve 12:44 hod.

Nová lokomotiva Škoda 109E. (15. prosince 2010)

Komplikace bez komplikací

co vše dokáže sníh...

Lokomotiva měla původně vést vagóny nachystané pro vlak InterCity 571 Zdeněk Fibich z Prahy do Břeclavi. Husté sněžení však zpozdilo mezinárodní spoj EuroCity 171 Hungaria z Berlína do Budapešti, který jede z Prahy do Břeclavi po stejné trase, jako pozdější IC 571 Zdeněk Fibich.

Na trať proto byly v čase plánovaného odjezdu tohoto mezinárodního spoje poslány nachystané vagóny pro vlak IC 571 Zdeněk Fibich.

Lokomotiva Škoda 109E byla nakonec v Praze zapřažena do soupravy, která jela v čase vlaku IC 571, ale s vagóny a cestujícími zpožděného vlaku EC 171.

"Lokomotiva Škoda 109E dojela svou první cestu s osobním vlakem do Břeclavi bez problémů. Naši technici ani strojvedoucí nezaznamenali po cestě žádné problémy, a to i přes nepříznivé povětrnostní podmínky," sdělil redakci Vít Tomrdle, projektový manažer Škody Transportation. "Prachový sníh na trati a mráz prověřily lokomotivu v těch nejnáročnějších podmínkách," dodal po příjezdu do Břeclavi Tomrdle.

Z hlavního nádraží v Praze vyrazí na stejnou trasu i druhá z nových lokomotiv. Ve středu 15.12. ve 19:39 pojede v čele vlaku EC 379 Carl Maria von Weber.

Příští rok jich bude dvacet

Oficiálně má stroj podle Českých drah označení 380 a v rámci testovacího provozu musí prokázat spolehlivost při provozu v čele osobních vozů na obou napájecích soustavách Česka (3 kV ss i 25 kV, 50 Hz) ve všech klimatických podmínkách během roku.

České dráhy do konce roku získají ještě čtyři "Messerschmitty". Dalších 16 dorazí v první půlce příštího roku.

Nová lokomotiva Škoda 109E. (15. prosince 2010)Nová lokomotiva Škoda 109E. (15. prosince 2010)

Lokomotiva hravě dosahuje maximální povolené rychlosti v síti SŽDC 160 km/h. Stavěna je až na rychlost 200 km/h. Nová škodovka patří k nejvýkonnějším lokomotivám svého druhu na světě.

Nová lokomotiva Škoda 109E na Hlavním nádraží 15.12.2010 v den první zkušební jízdy s cestujícími

Nová lokomotiva Škoda 109E na hlavním nádraží 15.12.2010 v den první zkušební jízdy s cestujícími

Messerschmitt v budoucnu spatříte zejména v čele vlaků InterCity a EuroCity mezi Prahou a Břeclaví. Směrem z Prahy na Moravu povede vlaky s těmito názvy: Zdeněk Fibich a Carl Maria von Weber, opačným směrem pak Brněnský drak a Josef Václav Myslbek. Kromě toho zajistí dopravu několika spojů mezi Brnem a Břeclaví.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Věznice Ebongweni u jihoafrického města Kokstad
Ze super věznice, kam přesunuli Krejčíře, zatím utekl jediný vězeň

Nejznámější novodobý vězeň českého původu Radovan Krejčíř, odpykávající si v současnosti trest v Jihoafrické republice, byl před necelým měsícem přestěhován do...  celý článek

Kombajn New Holland CR 9.90, na kterém je umístěna kamera SlowTV.
Tohle chtěl vidět každý kluk. Sledujte přímý přenos z okna kombajnu

Po mazací tramvaji a nákladní lodi namontoval tým SlowTV kameru na další zajímavý pohybující se stroj. Tentokrát je to sklízecí mlátička, tedy lidově kombajn....  celý článek

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.