Chcete se stát milionářem? Prodávejte hudbu po internetu

  • 14
Internetová distribuce hudebních nahrávek se konečně dostává do kurzu. Brzy po úspěšném online shopu Apple iTunes mají následovat další obchody, kde si budete moci stáhnout skladby za necelý dolar. Zajímá vás, kam peníze z prodeje putují, kolik dostane distributor a kolik samotný interpret?

Objem hudby prodané prostřednictvím internetu stále roste. Stejně tak stoupná počet online služeb, které skladby nabízejí v některém z digitálních komprimovaných formátů. Poslední velký úspěch na tomto poli si připsala společnost Apple. Raketový vzestup iTunes Store musel o výhodách moderního způsobu distribuce přesvědčit i ty nejzatvrzelejší odpůrce internetu.

Kam jdou miliony z internetu?

Během tří měsíců existence služby si uživatelé stáhli více než 5 milionů skladeb - za 99 centů kus. Ačkoliv část zakoupené hudební produkce tvoří celá alba v ceně 9,99 USD, zůstaňme u obligátní dolarovky. Magazín Business 2.0 vypracoval analýzu rozvržení plateb z internetové distribuce. Pokud vás zajímá, jak se o utrženou částku dělí prodejce s interprety, máme pro vás následující přehled:

Distributor - 40 %
Největší podíl získá samotný distributor. Z utržených peněz mu zůstane celých 40 %. Tak vysoké procento vysvětluje, proč si někteří prodejci mohou dovolit nabízet v rámci propagačních akcí digitální hudbu ještě levněji. I když si koupíte soubor za 49 centů, distributor je stále v plusu a na své si přijde i nahrávací společnost, jíž patří autorská práva.

Label - 30 %
Nahrávací společnost má z ceny druhý největší podíl. Distributor touto částkou platí jednotlivým gramofirmám za práva k použití každé skladby. Stále častěji se setkáváme s jevem, kdy umělci zakládají vlastní labely, aby si udrželi vysoký podíl na tržbách.

Graf podílu segmentů na tržbách za jednu skladbu

Umělec - 12 %
Průměrní interpreti z jednoho prodaného souboru utrží průměrných 12 procent, úspěšné hvězdy si obvykle vydupou lepší podmínky. Některá světová vydavatelství strhávají novým talentům z gáže i náklady na balení a distribuci, a hudebníkům tak zůstane sotva 8 %. BMG, Universal a Warner se však nechali slyšet, že toto pravidlo nebudou při prodeji přes internet uplatňovat (což je jaksi logické).

Prostředník - 10 %
Malá část z ceny je vyhrazena pro nejrůznější zprostředkovatele. Webové služby Liquid Audio, MusicNet, Rhapsody a další často prodávají obsah přes distributory jako např. Amazon nebo AOL. Deset procent z tržby jim proto náleží jako původním majitelům obsahu.

Vydavatel - 8 %
Částka, z níž hudební vydavatelství vyplácí rentu textařům a skladatelům. Zatímco podíl umělců se může lišit případ od případu, honoráře autorům hudby a slov jsou vždy pevně dané.

Pro kapelu tlačenku, promotérovi steak

Jak vidno, nejlépe se mají distributoři, kteří si prodejem hudby na internetu mohou notně přilepšit. Zato interpreti na tom momentálně nejsou nijak slavně. A to jim online prodej měl díky snížení nákladů na obal a dopravu přinést umělcům víc peněz. Zkrátka i na internetu jsou stále ještě rezervy pro snížení ceny. Stejně jako v kamenných obchodech, i tady zdaleka nejvíc vydělává prodejce, zatímco interpret obědvá v bufetu.


Témata: Amazon, MP3, Umělec