Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čína zakázala elektrická kola. Přezdívá se jim „tichý zabiják“

aktualizováno 
Město Šen-čen se rozhodlo zakázat elektrická kola a skútry. Podle policie jsou kola příliš nebezpečná a zavinila stovky dopravních nehod. V Číně patří různé formy elektrického bicyklu k nejoblíbenějším dopravním prostředkům, jezdí jich zde přes sto milionů.

Zakázaná čínská elektrická kola připomínají spíše menší motorku, řidič ale obvykle nemá řidičský průkaz | foto: Profimedia.cz

Policie v osmimilionovém čínském velkoměstě Šen-čen (Shenzhen) zaznamenala za poslední rok 64 mrtvých a 233 zraněných. Všechny nehody byly způsobeny oblíbeným čínským dopravním prostředkem: elektrickým kolem.

Elektrická kola v Číně
Elektrická kola v Číně

Elektrická kola jsou zodpovědná za téměř 16 % nehod ve městě Šen-čen (statistika za rok 2010)

Elektrická kola dosud nepodléhala registraci ani regulacím, uvedl Sun Wei, správce dopravního oboru čtvrti Luohu-qu. Přesto, že je nerozeznáte od menší motorky, nemuseli jejich řidiči ani vlastnit řidičský průkaz.

To se nyní změnilo: nově nesmí na ulici elektrické kolo těžší než 40 kg nebo schopné jet vlastním pohonem rychleji než 20 km/h. Čínští představitelé si od zákazu, který má zatím provizorní (půlroční) platnost, slibují vyšší bezpečnost na ulicích. Těžká elektrická kola údajně ohrožovala především chodce.

Elektrická kola v Číně

Zákaz elektrických kol platí kromě mnoha částí Šen-čenu i jinde v Číně, například v Chang-čou zakázali "meziměstská elektrická kola", ve Wen-žou zase policie zabavila tisíce kol, která byla pro město nebezpečná svou hmotností či rychlostí.

Elektrická kola zatím operovala v šedé zóně zákona. Nejde o motorky ani auta, a tak řidiči nemusejí skládat žádné zkoušky nebo žádat o řidičský průkaz.

Elektrická kola - úspěch a katastrofa

Ekologický, pohodlný a levný dopravní prostředek, e-kolo, se mělo stát čínskou odpovědí na každodenní dopravní problémy v lidnatých čínských městech. Počet kol s elektrickým pohonem je v Číně odhadován na 120 milionů. Ale ukázalo se, že elektrické skútry problémy nejen řeší, ale také přinášejí.

Prvním zádrhelem jsou olověné baterie, jejichž masová výroba číně způsobila mnoho problémů zdravotního a ekologického rázu. Elektrická energie v lehčích Li-ion bateriích se musí odněkud vzít: z přetížené elektrické sítě, poháněné uhelnými elektrárnami.

Elektrická kola v Číně

"Jen idiot by si kupoval elektrické kolo, které nejede rychleji než kolo šlapací," říká pekingský prodavač kol Chen Han

K zákazu ale pravděpodobně nevedly ohledy ekologické, ale bezpečnostní. Pod elektrickým kolem si můžeme představit hi-tech výrobek z lehké slitiny, doplněný elegantním motorem pomáhající při cestě do kopce. Realita je ale obvykle jiná a nejoblíbenější jsou 50 kg těžké skútry dosahující rychlosti 40 km/h. "Kromě starých lidí se nikdo vysoké rychlosti nevyhýbá," řekl deníku China Daily pekingský prodavač kol Chen Han. "Jen idiot by zaplatil spoustu peněz za elektrické kolo, které nakonec jezdí stejně rychle, jako kolo normální."

Více

Právě taková elektrická kola jsou ale nyní jediná povolená. Hmotnostní limit je 40 kg a rychlostní 20 km/h. Pokuta za jízdu na nepovoleném elektrickém kole je zatím stanovena na 200 jüanů (asi 500 Kč).

Zákaz bude ovšem obtížné vynutit. Jak říká šenčenský obyvatel Zhang Lijuan: "Kde by dopravní policie vzala čas a sílu na to potrestat každého v tak obrovském městě?"

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.