Čínská vlajka před budovou firmy Google v Pekingu

Čínská vlajka před budovou firmy Google v Pekingu | foto: ČTK/AP

Google našeptává Číňanům, jak obejít cenzuru

  • 10
Google spustil uživatelům v Číně novou službu. Pokud napíšou do vyhledávače dotaz, který je v kolizi s cenzorskými filtry, nabídne jeho formulaci tak, aby nevadil.

Americký internetový gigant Google v pátek vypálil novou salvu v bitvě s cenzurními manévry čínské vlády. Uživatelům čínského internetu nabídl cestu, jak obejít překážky ve vyhledávání vyvolané zásahy čínských cenzorů. Při zadání "nevhodného" slova v poli pro vyhledávání služba automaticky nabídne průchodnou alternativu.

Dlouhodobé spory Googlu s čínskými cenzory vyústily v roce 2010 v uzavření vyhledávacích služeb pro uživatele z kontinentální Číny. Službu sice mohou používat přes portál Googlu v Hongkongu, ale při zadání politicky nevhodného výrazu se spojení automaticky přeruší. Nyní jsou při zadání takového slova uživatelé varováni a mají možnost vybrat si slovo příbuzné, ale "neškodné".

Viceprezident Googlu Alan Eustace na svém blogu uvedl, že "upozorněním na možnost alternativního výrazu se služba chce vyhnout výpadkům v provozu.

Google jako příklad uvádí čínské slovo "ťiang", v překladu "řeka". Výraz je totožný se jménem bývalého prezidenta Ťiang Ce-mina, o jehož špatném zdravotním stavu se v Číně vydatně spekuluje. Vyhledávání by z tohoto důvodu bylo nejspíš zablokováno. Google nyní uživatelům navrhne, aby zadali jiný čínský znak s podobným významem.

Cenzurní blokování výrazů při vyhledávání v čínském internetu nabylo v poslední době takového rozsahu, že službu prakticky znemožňuje. Uživatelé si stěžují, že jen s obtížemi je možné vyhledávat v "nevinných" apolitických oborech, jako je turistika, vzdělání nebo stravování.

Oficiálně se Google o své nové službě nijak zvlášť nešíří, aby nevyvolal odvetu čínských cenzorů. Firma v Číně provozuje několik reklamních agentur, které by mohly být vystaveny trestům ze strany úřadů. Na portál Googlu v Hongkongu v prvním letošním kvartálu připadalo 16,6 procenta všech dotazů zadaných v kontinentální Číně.

,