Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nové čínské letadlo poprvé svezlo cestující. Nabralo zpoždění osm let

  15:44aktualizováno  15:44
Čínské aerolinky Chengdu Airlines v úterý poprvé nasadily do linkového provozu nové dopravní letadlo ARJ21. Je to poprvé, kdy se cestující mohli svézt letounem vyrobeným převážně v Číně.

Pro moderní letadla zcela rutinní dvouhodinová trasa mezi Čcheng-tu (Chengdu) a Šanghají se 28. června stala dějištěm hodně zajímavého milníku v dějinách čínského letectví. Poprvé ji totiž překonal (z velké části) čínský proudový dopravní letoun tamní firmy Comac.

Nese typové označení ARJ21, a jde o proudové letadlo s kapacitou do 90 cestujících. Je vhodné pro krátké a střední tratě (výrobce uvádí dolet 2 200 km), a konkuruje tedy zejména letounům zámořských výrobců, např. kanadského Bombardieru a brazilského Embraeru. Pohání jej dvojice motorů GE CF34-10A, které jsou umístěny na zádi.

S výjimkou avioniky a motorů se vyrábí v Číně (i když přímo tam se často prezentuje jako ryze čínský letoun). Podle odborníků je alespoň částečně založený na stroji McDonnell Douglas MD-80, který se v Číně vyráběl v licenci. Významnou část vývojových prací také Čína zadala ukrajinské konstrukční kanceláři Antonov, která se významně podílela na návrhu použitého křídla.

Vývoj a výroba byly zahájeny v roce 2002, projekt však nabral oproti plánům výrazné zpoždění. První prototyp se proletěl v roce 2008, kdy už podle původních optimistických plánů měl letoun být v provozu u aerolinek. Výroba nadále nabírala zpoždění. Potřebné certifikáty od Čínského úřadu pro civilní letectví (CAAC) získal až koncem loňského roku, kdy byl také první hotový kus předán aerolinkám Chengdu Airlines.

ARJ21 má zatím povolení k provozu na čínských vnitrostátních linkách. Čína by jej výhledově chtěla prodávat také do asijských zemí, do Ruska nebo do zemí Jižní Ameriky. Uplatnění v Evropě nebo severní Americe brání fakt, že letoun nemá certifikaci od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Podle agentury Reuters eviduje Comac přes 300 objednávek. Plánuje vyrábět také modifikace - prodloužený ARJ-900 s kapacitou až 105 cestujících, business a cargo verzi.

Comac také pracuje na vývoji většího letadla nesoucího označení C919. Ten by měl být přímým konkurentem světově nejrozšířenějších letounů pro střední tratě - Airbusu A320 a Boeingu B737. I tento projekt však nabírá zpoždění. Loni Čína oznámila, že do konce roku 2016 hodlá letadlo poslat na první let, ale v listopadu 2015 výrobce teprve veřejně představil první prototyp a zahájil pozemní zkoušky.

Oprava: Článek nepřesně uváděl, že společnost Comac chtěla svůj další letoun C919 poslat na první let do konce roku 2015, správně mělo být 2016. Za omyl se omlouváme.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ústřední telekomunikační budovu na pražském Žižkově čeká za několik let...
Odtud k vám dostanou 300 Mbit/s internet i po stoletých kabelech

Ústřední telekomunikační budovu na pražském Žižkově čeká za několik let demolice. Pojďte si s námi prohlédnout místa, kde dříve stovky spojovatelek propojovaly...  celý článek

Hubsan H002
Podívejte se: Před pár lety měli tuhle hračku jen filmoví špioni

Dron Hubsan H002 s kamerkou vyjde v přepočtu na 511 Kč i s poštovným z Číny a stal se vítězem našeho testu levných dronů. Můžete s ním dělat přemety, létá i za...  celý článek

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.