Úvodní stránka hudebního tržiště ClickMusic

Úvodní stránka hudebního tržiště ClickMusic | foto: ClickMusic

Zkuste ClickMusic: obchod s hudbou, který neokrádá hudebníky ani vás

  • 258
ClickMusic je hudební on-line obchod, který založili sami hudebníci a lidé, kteří hudební nahrávky vytvářejí. Zatím neobsahuje miliony skladeb, ale rozhodně zde najdete zajímavosti a perličky, jež jinde nemají. Pro muzikanty je zajímavý tím, že je nikdy neošidí. Vítejte na hudebním farmářském trhu.

ClickMusic je na první pohled jen další obyčejný obchod s hudbou, jakých je už i v Česku několik. Je tady však jeden zásadní rozdíl. Na ClickMusic dávají svá alba rovnou sami umělci. Není zde žádný další prostředník (např. vydavatelství), který by z nahrávek profitoval, aniž by do nich cokoli investoval. 

Navíc má každý prodejce naprostou a okamžitou kontrolu nad tím, kolik se jeho alb nebo skladeb prodalo. Při běžně používaném způsobu, kdy umělce zastupuje hudební vydavatelství, přímá kontrola neexistuje. ClickMusic lze přirovnat k populárním farmářským trhům. Mezi prodávajícím (většinou interpret nebo kapela) a kupujícím už není žádný zbytečný překupník.

Jak a pro co na ClickMusic

Na ClickMusic koupíte celé album ve formátu MP3 s bitrate 320 kbps za cenu kolem 145 Kč. Účet si můžete zřídit vlastní nebo se přihlásit prostřednictvím Facebooku. Způsobů platby je hned několik. Kredit (podobně jako u iTunes) si je možné dobít přes SMS (zde je poplatek 30 Kč) nebo platební kartou. Podporovány jsou i systémy mnoha bank (viz screenshot).

Způsobů, jak si dobít na ClickMusic kredit, je mnoho.

ClickMusic exkluzivně nabízí několik nových českých alb. Přednostně zde vyšlo například koncepční album Blázinec, na kterém zpívá nejen o psychických poruchách Jiří Suchý, Tomáš Klus, Tomáš Hanák, Wabi Daněk, Bára Basiková, David Koller a další - více zde

Po prázdninách zde vyjde nové album Michala Horáčka Český kalendář, kde účinkují Vojta Dyk, Jana Kirschner, Zdeněk Svěrák a další (některé písně jsou již ke stažení), najdete zde kompletní diskografii slovenské šansoniérky Szidi Tobias, bonusovou edici posledního alba November 2nd (nelze koupit jinde). Během několika dnů se zde objeví i zatím "tajné" album Davida Kollera, novinka od Lucie Bílé atd.

"Primárně jsou na ClickMusic zatím nahrávky, na kterých jsem pracoval a pracuji, nebo interpreti, se kterými jsem za posledních 20 let spolupracoval. Ale šanci má úplně každý, aniž by se musel doprošovat, jestli jeho nahrávku někdo vydá. Ať rozhodnou fanoušci," komentuje aktuální nabídku Michal Pekárek, hudební producent a zvukový inženýr, který za vznikem serveru stojí.

Úvodní stránka hudebního tržiště ClickMusic

U profilů jednotlivých umělců najdete i doplňkové informace, jako jsou pozvánky na křty alb, aktuální koncerty, fotografie z vystoupení, videa atd.

Hudební průmysl už nikdo nepotřebuje

"Lobby, která si říká hudební průmysl, neustále vymýšlí nejrůznější zaklínadla, aby navenek vysvětlila svou nepostradatelnost nejen vůči hudebníkům. ClickMusic lze chápat i jako hnutí muzikantů a lidí, kteří muziku vyrábí proti nahrávacímu průmyslu. Role nahrávacího průmyslu prakticky skončila. Nemají co nabídnout. Situaci bych přirovnal k poště, která by dnes tvrdila, že bez telegramu se nedá fungovat," říká Pekárek.

Rozkliknuté album. Koupit lze celou desku i jednotlivé písničky.

Na ClickMusic může hudbu začít prodávat kdokoliv, kdo má na danou nahrávku k prodeji práva. Vytvořit potřebný profil nezabere více než patnáct minut. Každý účet může obsahovat libovolný počet písní a alb i od různých umělců a projektů. Lze sem umístit fotografie, videa i odkazy na ně (například na YouTube) a pochopitelně textové informace (například i ve formě PDF souboru).

ClickMusic je tak pro umělce výkladní skříní, kde mohou s fanoušky komunikovat. Na druhou stranu fanoušci vědí, že právě zde najdou hned po koncertě nové fotky nebo třeba aktuální záznam živého vystoupení ke stažení. Každý prodejce si je za aktuálnost a bohatost svého profilu zodpovědný sám.

ClickMusic
ClickMusic

ClickMusic z pohledu muzikanta (prodávajícího). Vlevo - utržené peníze lze kdykoliv jednoduše vybrat. Vpravo - registrace nového "stánku s hudbou" je otázkou několika málo minut.

Majitel účtu má kompletní přehled o tom, kolik lidí a kdy si desku (písničku) koupilo, kolik za to utržil, a najde zde i návod, jak se vyrovnat s autorským svazem OSA. "Je to podobné jako internetové bankovnictví. Podíváte se na svůj účet a máte kompletní přehled o všem, co se na něm děje, " vysvětluje Pekárek.

ClickMusic nabízí hudebníkům přehled, kolik a čeho se prodalo.

Co na jazyku, to na ClickMusic

Michal Pekárek

Hudební producent a zakladatel ClickMusic

Hudební producent a uznávaný český zvukař. Dvě nejprodávanější desky roku 2010 Lucie Bílé a Hany Hegerové jsou jeho dílem. Spolupracoval s Michalem Horáčkem a Petrem Hapkou na všech jejich porevolučních deskách. Natáčel také pro J. P. Muchowa, vyprodukoval hudbu k desítkám českých i zahraničních filmů (například soundtracky z filmů Jana Svěráka už najdete na ClickMusic), spolupodílel se na mixu nového filmu George Lucase.

Pokud má umělec smlouvu s velkým hudebním nakladatelstvím, může teoreticky profitovat z toho, že jeho album nahrají na všechny možné e-shopy včetně například iTunes. Výhoda je to ovšem opravdu spíše teoretická, protože mezi miliony dalších alb je nějaké jedno české album nedohledatelné.

Navíc dostat své album na iTunes a na ostatní e-shopy zvládne každý i bez vydavatelství. Podobné lokální platformy, jako je ClickMusic fungují s úspěchem po celém světě. Lidé jsou ochotni platit za hudbu přímo svým oblíbeným interpretům. "Přeji si, aby dobře fungovala vazba mezi českými a slovenskými muzikanty a jejich fanoušky. Což se myslím těžko může dít jinde, než v Čechách a na Slovensku," komentuje svůj záměr zakladatel serveru.

"Mnohdy se také muzikanti diví, za jakou cenu a kde všude ve světě se jejich album prodává. Nemají nad tím žádnou kontrolu. Nemohou také jednoduše přihrát ke svému albu nějaký bonus v podobě například coververze nebo remixu. To za ně musí udělat firma, a ta to neudělá. Nemohou jen tak oznámit fanouškům, že nahrávají přes víkend nový song a že v pondělí bude ke stažení."

Problém hroutícího se hudebního průmyslu vidí Pekárek i v tom, že velká hudební vydavatelství, navyklá na "zlaté časy" mají nepřiměřeně velký aparát, který spotřebuje víc peněz, než je dnes únosné. "To ClickMusic odbourává. My nemáme dům v centru Prahy a nemáme přebujelou administrativu. I proto si můžeme dovolit budovat pro muzikanty takový servis, jaký jinde nenajdou," dodává Pekárek.

"Vydavatelství dnes do nových alb téměř nic neinvestují, a přesto chtějí dál existovat. Hezky to shrnul Michal Dvořák, bývalý člen Lucie, který si projekt Vivaldiano udělal celý sám. Zcela rezignoval na vydavatelství. Odměna, kterou by pohltilo vydavatelství je neadekvátní tomu, co je tato instituce dnes do podobného projektu schopna dát," říká Pekárek.

Podle Pekárka nemají vydavatelství co nabídnout už nikomu. Pro již známé umělce jsou jen zbytečnou finanční zátěží a proslavit začínající interprety nemají za co. "Dávalo to smysl, když vydavatel fungoval jako banka, která projekt zainvestovala, ale dnes už vznik nové nahrávky nemá z čeho zaplatit," shrnuje Pekárek.